dwangsom tegen erfgenamen veroordeelde

monique_vancoillie
Topic Starter

dwangsom tegen erfgenamen veroordeelde

#1 , 22 jan 2007 13:42

Mijn broer Y. was advocaat met advocatenkantoor zonder medewerkers . Hij overleed op 4 mei 2006 op 52 jaar na 18 maanden ziekte. Was + 65% werkonbekwaam erkend sinds 29 maart 2005. Behandelde een dossier voor cli?nten sinds 2000 m.b.t. bouwgeschil. Inzet geschil: 25.000? per appt. Behandelt dossier correct sinds 2000 en verwittigt cli?nten van ziekte. Zware operatie 8 april 05. 2o april 2005: nieuwe advocaat vraagt overdracht dossier. Y reageert niet. Nieuwe raadsman dagvaardt in afgifte dossier en vraagt dwangsom van 2500? per dag vertraging afgifte. Vonnis bij verstek van Y. op 14 maart 2006: onmiddellijke afgifte + dwangsom 100? per dag; Vonnis betekend aan zoon op 28 maart 06. Laatste ziekenhuisopname begin april 06 tot dood op 4.05.06. Erfgenamen: 3 kinderen tussen 21 en 25 jaar. Ik, niet juriste doch werkzaam in overheidsdienst waarvoor hij werkte, vereffen zijn kantoor en vind het vonnis op 2.10.06. Vind ook dossier (4 kilo!), bel nieuwe adv die blij is met het dossier en zegt niets te zullen doen. Lever dossier nog zelfde dag. Ontvang deze week brief deurwaarder: vordert 19.600? van de kinderen: uitvoering dwangsom tot 2 oktober + kosten doch zegt bereid te zijn tot regeling. Ger. Wtb. art 1385 ev zegt:dwangsom verjaart na 6 maand,na overlijden van veroordeelde wordt hij niet verder verbeurd, sommen voor overlijden verbeurd moeten opnieuw uitgesproken worden tegen erfgenamen,...Kinderen begingen geen fout, woonden en wonen ten kantore, werden nooit aangeschreven. Deurwaarder dreigt met toepassing art 877 BW tegen de kinderen en zelfs tegen mij, die noch erfgenaam noch vereffenaar ben. Kantoor werd niet overgenomen. Volgens mij is niets verschuldigd, zelfs de rechtsplegingsvergoeding en de gerechtskosten niet. Hoe moeten de kinderen reageren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2007 14:43

De regel is dat de erfgenamen de schulden van hun rechtsvoorganger moeten betalen (ieder voor hun aandeel in de erfenis).

Zomaar denken dat niets verschuldigd is door de erfgenamen is dan ook iets te eenvoudig.

Erfgenamen kunnen aan de verplichting te betalen ontkomen door de nalatenschap te verwerpen.

Als ze dat niet doen blijft er nog de verjaring als verweermiddel. De dwangsommen die verbeurd waren op het ogenblik van het overlijden kunnen verhaald worden op de erfgenamen, voor zover ze niet verjaard zijn. "De dwangsom wordt door erfgenamen en andere rechtverkrijgenden van de veroordeelde pas opnieuw verbeurd nadat de rechter die haar heeft opgelegd, aldus heeft beslist" betekent niet dat de dwangsommen die voor het overlijden verbeurd waren niet kunnen verhaald worden op de erfgenamen. Dit heeft betrekking op het verbeuren van dwangsommen na het overlijden.

Verder blijft de mogelijkheid bestaan zich tot de rechter te wenden en de afschaffing van de dwangsommen te vragen omdat de schuldenaar in de onmogelijkheid verkeerde zijn verplichting uit te voeren ("De rechter die een dwangsom heeft opgelegd, kan op vordering van de veroordeelde de dwangsom opheffen, de looptijd ervan opschorten gedurende de door hem te bepalen termijn of de dwangsom verminderen ingeval van blijvende of tijdelijke, gehele of gedeeltelijke onmogelijkheid voor de veroordeelde om aan de hoofdveroordeling te voldoen".)

scorpioen

monique_vancoillie
Topic Starter

#3 , 22 jan 2007 17:53

Hartelijk dank en volledig akkoord met uw visie die ik samenvat: dwangsom verbeurt hier in dit geval eventueel tot aan het overlijden van 4 mei en niet tot aan de afgifte van het dossier door de kinderen op 2 oktober. Zij kunnen bij de rechter de onmogelijkheid inroepen aan de verplichting te voldoen (alhoewel ik daaraan twijfel - ik denk dat alleen de veroordeelde dit kon).
So wie so kan de verjaring ingeroepen worden (dwangsommen verjaren door verloop van 6 maanden): dwangsom begon te verbeuren op 31 maart (48 uur na betekening volgens het vonnis) en invordering wordt gestart in januari 2007. Echt merci!

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”