gewone schenking en schenking buiten erfdeel

louise
Topic Starter

gewone schenking en schenking buiten erfdeel

#1 , 22 jan 2007 15:07

Mijn vader overleed in 2005 en had 2 kinderen, mijn zus en ikzelf. Hij gaf het grootst beschikbaar gedeelte aan zijn vriendin per testament. Nu heeft hij een gewone schenking (belegging) en een schenking buiten erfdeel aan mijn zus gedaan vooraleer hij stierf. Mijn zus heeft dit laten opnemen in de aangifte voor de successierechten.
Onlangs werd het appartement van mijn vader verkocht en zal alles opgemaakt worden voor de verdeling (bij de notaris). Wat zijn mijn rechten ? Kan ik een regeling treffen enkel met mijn zus aangaande de schenkingen ?? vermoedelijk heeft de vriendin ook geld ontvangen voor overlijden van mijn vader (tot 2 x toe een grote som afgehaalt in de bank).
Wat kan ik het beste doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 22 jan 2007 18:01

Hij kon dus maximum 1/3 aan zijn vriendin geven; het voorbehouden deel voor u en voor uw zus was elk 1/3.

Ik weet niet wat u bedoelt met gewone schenkingen. Een schenking doet men:
* ofwel als voorschot op de erfenis (en dan is inbreng nodig bij het overlijden van de schenker: iedereen moet alle ontvangen schenkingen terug op de stapel van de nalatenschap leggen en dan wordt er verdeeld)
* ofwel buiten erfdeel, en dan kan elk kind de inkorting vragen: men maakt fictief een stapel van alles wat er nog is bij het overlijden + alles wat geschonken geweest is; dan berekent men daarvan 1/3 en men gaat na of u en uw zus niet tekort werden gedaan. Zo ja, dan moeten diegene die m??r kregen afstaan aan diegene die te weinig kregen.

Of die zaken nu staan in de aangifte van nalatenschap of niet, dat doet er niet toe voor de burgerlijke verdeling van de erfenis.

Ook de vriendin zal open kaart moeten spelen: wat heeft ze allemaal ontvangen? Welk deel ging op aan zijn bijdrage in hun huishouden? Van wie was de auto? Zijn er geen levensverzekeringen afgesloten in haar voordeel?

Als het appartement verkocht is, dan verandert dat weinig aan die verdeling: in plaats van 1/3 van het appartement krijgt u nu 1/3 van het geld (min de kosten).

Was uw vader uit de echt gescheiden of weduwnaar?

louise
Topic Starter

#3 , 23 jan 2007 08:13

Bedankt voor uw reactie.

Mijn vader was uit de echt gescheiden.

De auto hebben wij voor zijn overlijden van hem overgekocht en werd cash betaald. Dit bedrag hebben we later op zijn rekening teruggevonden.

Mijn vader had wel een jaar voor zijn overlijden ook een caravan gekocht (vermoedelijk met zijn geld, maar daar vinden we niets van terug) en terug herverkocht. Mijn man is gaan informeren bij de verkoper maar die kende zogezegd mijn vader niet. Vermoedelijk stond alles op de naam van de vriendin. Ook van de geldafhalingen zijn er verder geen bewijzen, enkel dat mijn vader het geld op een bepaalde datum afhaalde.

Reclame

louise
Topic Starter

#4 , 20 mar 2007 07:56

Blijkbaar zou de schenking buiten erfdeel van het beschikbaar gedeelte moeten worden afgetrokken en zou bijgevolg mijn zus haar wettelijk deel ontvangen (fictieve massa/3) + haar schenking buiten erfdeel dat ze al had.

Nu onlangs zijn we te weten gekomen dat hij ook een levensverzekering had waarbij de begunstigen mijn zus en ik zijn (wettelijke erfgenamen).

Moet dit nu ook in mindering van het beschikbaar gedeelte worden gebracht ?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”