ik zou het risico nemen om het geld opzij te zetten tot er iemand om komt vragen , en pas vanaf het moment ze erom vragen terugbetalenHoi ,
Er is geld op mijn rekening gestort en ik denk niet dat dit voor mij bedoeld is wat moet ik daar nu mee doen?
Mag ik het houden of ben ik verplicht om dit terug te geven?
groetjes
Uw bank verwittigT u niet dus u staat min en betaalT dus ook die minusintrest.
euh sorry hé maar weet ge nu eigenlijk wat je zegt of bedoelt. Volgens mij klopt uw persoonlijke overtuiging toch niet helemaal met wat u dan zelf uit het wetboek haalt.ik zou het risico nemen om het geld opzij te zetten tot er iemand om komt vragen , en pas vanaf het moment ze erom vragen terugbetalenHoi ,
Er is geld op mijn rekening gestort en ik denk niet dat dit voor mij bedoeld is wat moet ik daar nu mee doen?
Mag ik het houden of ben ik verplicht om dit terug te geven?
groetjes
burgerlijkwetboek 21/3/1804
Art. 1376. Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.
Sommige diensten hebben het recht om een te hoog gestort bedrag terug te vorderen van uw rekening . Voorbeeld: vakbond stort een te hoog bedrag door . wel zij kunnen dat te veel terugvordenAkkoord dat ik misschien geen eigenaar ben van dat geld. Maar dan ben ik het ook niet van het overige geld dat op mijn rekening staat. Misschien is het inderdaad zo dat wanneer er geld op mijn rekening staat dit enkel betekent dat ik een vordering op de bank heb voor dit bedrag (zie in die zin Hof van Beroep Brussel, 25 november 2005, TBH 2007, afl. 1, 52). Ik heb enkel willen duidelijk maken dat er van diefstal of oplichting geen sprake is omdat het "mijn" geld geworden is.
Dat ik dat moet terugbetalen heb ik ook al gezegd (verrijking zonder oorzaak).
Dat de bank zomaar het geld van mijn rekening zou mogen afhalen omdat een derde per vergissing zou betaald hebben blijf ik betwijfelen. Ik zie niet in op basis van welke rechtsgrond dit is èn dit zou de weg openzetten voor allerlei misbruiken. Hoe kan de bank nu weten of die derde een vergissing begaan heeft dan wel zich bedacht heeft en een "vergissing" inroept om zijn geld terug te krijgen.
Dat de bank in de praktijk zal bemiddelen en aan mij zal vragen of ik ermee akkoord ga dat het geld terug aan de opdrachtgever teruggestort wordt neem ik best aan. Of zij het geld zal terugstorten als ik mij daartegen verzet of als daardoor mijn rekening een negatief saldo vertoont betwijfel ik. Waarom zou de bank het risico lopen op mijn insolvabiliteit als dit risico oorspronkelijk ligt bij degene die foutief een overschrijving heeft uitgevoerd?
Wanneer de vergissing door de bank zelf gemaakt werd is de toestand anders. De bank heeft dan een schuldvordering op mij zodat wettelijke compensatie mogelijk is en zij op grond hiervan mijn rekening mag debiteren.
Dat een dergelijke vergissing altijd uitkomt betwist ik. Ik ken met zekerheid één geval waarbij een grote maatschappij (elektriciteitsmaatschappij) per vergissing een bedrag (akkoord het was niet zo groot, ik dacht in orde van grote ongeveer 500 euro) gestort heeft op een rekening. Dat is al meer dan tien jaar geleden gebeurd. De vergissing is nooit opgemerkt, het geld werd nooit teruggevraagd.