Belastingsaangifte vergeten in te dienen.

Justine
Topic Starter

Belastingsaangifte vergeten in te dienen.

#1 , 07 mar 2011 12:41

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik mijn belastingsaangifte van inkomsten 2007 (AJ 2008) nooit heb ingediend.
Dat jaar (2007) heb ik enkel de eerste 5 maanden gewerkt en dan ben ik met mijn vriend naar het buitenland vetrokken (Afrika). Ik heb me toen ook uitgeschreven uit België.
Nu heb ik voor dat jaar dus ook geen belastingsaangifte gedaan. Ik heb het eens nagekeken op mijn fiscaal dossier op tax on web. En daar ontbreekt dus ook die aangifte. Ze hebben echter wel de nodige gegevens van mijn toenmalige werkgever. (fiche 281.10). Ik heb bij mijn weten nooit een verwittiging ontvangen.

Ik lees nu dat ze tot 3 jaar na het AJ de aanslag kunnen vestigen. Dus tot 31-12-2011. Wat zou ik doen? Contact opnemen met de belastingen om zo een eventuele boete te vermijden? Het is echt onvrijwillig want ik zou belastingen moeten hebben teruggekregen!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 mar 2011 15:02

Contact opnemen en zo spoedig mogelijk regulariseren. Indien de belastingsdienst zelf komt aankloppen kan er een ernstige boete bijkomen. Ik heb een vergelijkbare ervaring gehad met mijn grootmoeder Haar belastingen. De dame werd dementerend in RVT opgenomen. Tussen haar papieren vonden een niet ingevuld aangifteformulier terug. Een kleine 6 maand later werd er een schrijven gericht aan haar met een niet te onderschatten boete wegens het niet invullen van de aangifte. Ben toen persoonlijk de regionale inspecteur en directeur gaan opzoeken met opname data RVT, verslag geneesheer, verslag directeur/geneesheer RVT en een gehele batterij andere documenten om aan te tonen dat dit geheel buiten haar wil om gebeurd was. Maakte niets uit, afdokken of gerecht was de boodschap die ik meekreeg.

Ondertussen zijn we x jaar verder en dien ik er wel bij te zeggen dat het ronduit onbeschofte gedrag van de directeur in kwestie er heeft voor gezorgd dat elk regeltje en iedere ruling minutieus worden gevolgd en verwerkt indien van toepassing, hetgeen me reeds een veelvoud van de boete heeft opgeleverd...

ééndagsvlieg

#3 , 08 mar 2011 12:07

Ondertussen zijn we x jaar verder en dien ik er wel bij te zeggen dat het ronduit onbeschofte gedrag van de directeur in kwestie er heeft voor gezorgd dat elk regeltje en iedere ruling minutieus worden gevolgd en verwerkt indien van toepassing, hetgeen me reeds een veelvoud van de boete heeft opgeleverd...
Kan u dit illustreren? :D

Reclame

Justine
Topic Starter

#4 , 08 mar 2011 19:44

Ik ga volgende week eens langsgaan bij het plaatselijke belastingskantoor.
Hopelijk zullen die dit begrijpen...
Heb het eens uitgerekend en ik zou eigenlijk 2000 eur moeten hebben teruggekregen. Maar bon, daar zal ik wel naar kunnen fluiten zeker?
De periode van mei 2008 tot juli 2008 (periode indienen belastingsaangifte) heb ik in het ziekenhuis gelegen wegens complicaties zwangerschap en dat zal wel het laatste geweest zijn waaraan ik toen dacht...

gebruiker

#5 , 21 mar 2011 11:16

Als je 2.000 € zou dienen terug te krijgen dan zou ik in jouw geval niets doen.

Laat de belastingadministratie een aanslag van ambtswege opmaken (vergeet de term, die is verder niet belangrijk). Hiermee bedoel ik dus van jouw kant TOTAAL NIETS DOEN. Als de controle belastingen merkt dat je dat aanslagjaar niets aangegeven hebt dan dienen zij zelf je een brief te sturen (draagt hoofding aanslag van ambtswege). Je dient enkel de vermelde bedragen te controleren in deze brief en die getekend terug te bezorgen. Na ontvangst van hun aanslag zal dan blijken dat je netto dient terug te krijgen.

Zelfs al zouden ze een boete aanrekenen, als dit een eerste overtreding betreft dan blijft die zowiezo héél beperkt. De Belgische Staat heeft echter totaal geen (financiëel) nadeel geleden door je niet aangifte want dit wordt bewezen dat je netto dient terug te krijgen. Dus als er een boete zou aangerekend worden een brief sturen naar de gewestelijke directie belastingen met vraag van die boete kwijt te schelden omdat de vergetelheid onbewust gebeurde én, zoals reeds aangegeven, de Belgische Staat geen enkele financiëel nadeel had omdat je netto diende terug te krijgen.

Deze aanslag van ambtswege is de enige mogelijkheid die je hebt om dat teveel aan belastingen van 2.000 € terug te krijgen.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”