Situatie: totaal onverwachts blijk ik wettige erfgenaam te zijn bij het overlijden van een familielid. Ik heb, samen met met mijn broer, recht op het aandeel van onze overleden vader. Een klein bedrag wordt mij inderdaad, na zowat 1 jaar, ook overgemaakt door de notaris. Mijn broer ontvangt hetzelfde bedrag.
Wat blijkt nadien ? Het kapitaal van de overledene bleek heel wat groter te zijn maar werd enkele dagen voor het overlijden van de bankrekening gehaald door mijn broer, welke een volmacht op die rekening had. Men liet, veiligheidshalve, nog een klein bedrag op de bankrekening staan. Zo werd natuurlijk het offici?le nalatenschap plots heel wat minder en mijn deel heel wat kleiner. Het geld stond op een rekening in een bankkantoor waar de zoon van mijn broer filiaaldirecteur is, dus afhalen was niet eens zo'n groot probleem. En de notaris bleek ook al een klant te zijn van het bankfiliaal.
Ik heb het sterke vermoeden (via de opgevraagde belastingsaangiftes) dat er op die manier minimum 10.000.000 Bfr. op een legale manier werd "verduisterd". Een nalatenschap waarvan 50 % (of 5.000.000 Bfr) mij toekwam maar waarvan ik niets heb gezien.
En natuurlijk niets meer aan te doen. Of toch ?