geld gestort en denk niet dat et voor mij bedoeld is wat nu?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: geld gestort en denk niet dat et voor mij bedoeld is wat

#31 , 24 mar 2011 09:25

ganapathi tantra, dat jij heiliger wil zijn dan de paus, is jouw keuze. Net zoals EvilFreD zegt: als er onterecht een groot bedrag op mijn rekening gestort wordt, laat ik het ook gewoon staan, en strijk ik er de intresten van op zolang het geld niet teruggevraagd wordt. Als het geld na jaren en jaren en jaren niet opgevraagd wordt, ga er dan maar van uit dat de foute boeking niet teruggevonden is. Ik kan me best voorstellen dat in zeer grote bedrijven bepaalde boekingen verkeerd lopen, en dat er boekhoudkundig correctirekeningen gebruikt worden eerder dan te gaan uitzoeken waar het mis gegaan is, gewoon omdat dit uitzoeken duurder is.

Het is in zo'n geval trouwens niet mijn fout dat het geld op mijn rekening staat, en dus ook niet aan mij om deze fout recht te zetten. Ik ga wel akkoord dat ik moet meewerken als de maker van de fout dit wil rechtzetten, maar zelf actie ondernemen: waarom zou ik? Het is zoals thuis merken dat aan de kassa van de supermarkt een aantal producten niet gescand en betaald zijn. Ga jij terug om deze alsnog te betalen? Waarschijnlijk wel. Wel, ik niet. Ze moeten aan de kassa hun werk maar goed doen. Als ze dit niet doen: eigen schuld dikke bult. (Langs de andere kant controleer ik nooit mijn kassaticket, dus als ze dingen teveel rekenen en het gaat maar over enkele euro's is de kans ook zeer groot dat ik het niet opmerk. Bluts met de buil, zeker?)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#32 , 24 mar 2011 10:13

Tom , u gaat er mi. nogal licht over. U denkt dat alle boekhouders in dit land , privé of bij een bedrijf , alle belastingontvangers , alle kassiers van mutualitiet of vakbond , en dergelijke hun zaken niet kennen. Wanneer zij door de reële begunstigde gevraagd worden naar een laattijdige betaling , gaan zij op zoek. En u neemt zo maar aan dat een bank niet op zoek gaat naar een verkeerde verrichting , of ze nu zelf in fout zijn of anderen. Akkoord dat bij een klein bedrag al eens in een bedrijf er over wordt gezien , maar uit ervaring weet ik dat het niet gebeurt in een bank.
En dan : u strijkt ondertussen de intrest op! vergeet dat , de tegenboeking zal geschieden met dezelfde valutawaarde zodat er geen intrest te rapen valt. Integendeel, indien u het geld gebruikt zal u misschien zelf debetintresten moeten betalen. Enkel als de fout bij de bank ligt , zal zij hiervan misschien afzien.
Nogmaals , ga er niet te lichtzinnig over bij een verkeerde creditering. En ook : in denk nog steeds dat deze vraag valt in de categorie : 'wat als'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

EvilFreD

#33 , 24 mar 2011 10:18

Ik denk nog steeds dat deze vraag valt in de categorie : 'wat als'.
Wat is er mis met een hypothese?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

jojan

#34 , 24 mar 2011 11:25

Artikel 1235 eerste lid van het Burgerlijk Wetboek bepaalt:

“Iedere betaling onderstelt een schuld: hetgeen betaald is zonder verschuldigd te zijn, kan worden teruggevorderd.”

Artikel 1376 van het burgerlijk Wetboek bepaalt:

“Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.”

EvilFreD

#35 , 24 mar 2011 11:31

Daar waren we al achter.
Zie de rest van dit topic.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

wanton

#36 , 24 mar 2011 11:36

Ik denk nog steeds dat deze vraag valt in de categorie : 'wat als'.
Wat is er mis met een hypothese?

Omdat door de structuur van de rekening nummers , met dubbel controlegetal , en de controle bij grotere bedragen van de titularis , de kans op vergissing zeeeeerr klein is.
Probeer zelf eens met internetbankieren een verkeerde nummer in te brengen , voorbeeld : verwissel twee cijfers van plaats. Het lukt NIET!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jojan

#37 , 24 mar 2011 11:47

Daar waren we al achter.
Ik vergat dus hetgene dat ik wou melden: dat de verjaringstermijn in dit soort gevallen 10 jaar bedraagt. (tenzij ik daarover gelezen zou hebben was dat nog niet vermeld dacht ik).

EvilFreD

#38 , 24 mar 2011 11:49

Omdat door de structuur van de rekening nummers , met dubbel controlegetal , en de controle bij grotere bedragen van de titularis , de kans op vergissing zeeeeerr klein is.
De kans op vergissing klein?!
Die kans is eerder groot te noemen!
Er kan zo veel mis gaan.
Des te grotere het bedrag, des te onwaarschijnlijker. Daar ben ik het wel volledig mee eens.

EvilFreD

#39 , 24 mar 2011 11:52

Daar waren we al achter.
Ik vergat dus hetgene dat ik wou melden: dat de verjaringstermijn in dit soort gevallen 10 jaar bedraagt. (tenzij ik daarover gelezen zou hebben was dat nog niet vermeld dacht ik).
Ik heb geen behoefte om het allemaal nog eens opnieuw te gaan lezen, dus ik ga er maar even van uit dat u gelijk heeft :)
Laatst gewijzigd door EvilFreD op 24 mar 2011 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21

#40 , 24 mar 2011 11:52

Tom , u gaat er mi. nogal licht over. U denkt dat alle boekhouders in dit land , privé of bij een bedrijf , alle belastingontvangers , alle kassiers van mutualitiet of vakbond , en dergelijke hun zaken niet kennen.
Waar heb ik dat gezegd? Het is niet omdat er een vergissing gebeurt dat iemand zijn werk niet kent.
Wanneer zij door de reële begunstigde gevraagd worden naar een laattijdige betaling , gaan zij op zoek.
Wie zegt dat geld dat overgeschreven wordt altijd effectief bij een "reële begunstigde" moet terecht komen die ook op voorhand weet dat het geld moet toekomen? Als iemand geld stort op, ik zeg maar iets, de noodhulp rekening voor één of ander rampgebied, en deze persoon vergist zich van rekeningnummer, denk je dan dat de noodhulp organisatie beseft dat ze een betaling mislopen zijn? Ik vermoed het niet, hoor.
En u neemt zo maar aan dat een bank niet op zoek gaat naar een verkeerde verrichting , of ze nu zelf in fout zijn of anderen. Akkoord dat bij een klein bedrag al eens in een bedrijf er over wordt gezien , maar uit ervaring weet ik dat het niet gebeurt in een bank.
Heu??? Indien ik een overschrijving doe en me vergis van rekeningnummer, dan gaat de bank echt niet op eigen initiatief op zoek, hoor. Hoe zouden ze trouwens moeten weten dat het hier om een vergissing gaat?
En dan : u strijkt ondertussen de intrest op! vergeet dat , de tegenboeking zal geschieden met dezelfde valutawaarde zodat er geen intrest te rapen valt. Integendeel, indien u het geld gebruikt zal u misschien zelf debetintresten moeten betalen. Enkel als de fout bij de bank ligt , zal zij hiervan misschien afzien.
Wat bedoelt u nu? Dat wanneer iemand 10.000 euro op mijn rekening stort en deze een jaar later terugvraagt omdat het een vergissing was, deze persoon meer dan 10.000 euro mag terugvragen? Dat wil ik wel eens zien!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jojan

#41 , 24 mar 2011 11:54

Probeer zelf eens met internetbankieren een verkeerde nummer in te brengen , voorbeeld : verwissel twee cijfers van plaats. Het lukt NIET!
Dat klopt, maar de praktijk leert me - ik werk op de boekhouding van een lokale overheid - dat er vaak (we hebben het dagelijks) betaald wordt op een van onze rekeningnummers terwijl het bijvoorbeeld voor een andere overheid bedoeld is. Van zodra wij vaststellen dat een bedrag niet voor ons bestuur bedoeld is, storten wij dit onverwijld terug.

En dat zou ik ook doen indien ik dit vaststel op een van mijn eigen rekeningnummers - maar zoals reeds aangehaald dit is een beetje een persoonlijke keuze.

EvilFreD

#42 , 24 mar 2011 11:56

Wat bedoelt u nu? Dat wanneer iemand 10.000 euro op mijn rekening stort en deze een jaar later terugvraagt omdat het een vergissing was, deze persoon meer dan 10.000 euro mag terugvragen? Dat wil ik wel eens zien!
Volgens mij hadden we ook al eerder in dit topic bereikt dat de interest niet terugvorderbaar is.

EvilFreD

#43 , 24 mar 2011 12:43

Trouwens. Zijn we nog eens helemaal voorbij gegaan aan het feit dat TS sprak over dat hij DENKT dat het niet voor hem is.
Volgens sommigen heeft hij dus al de schijn tegen als hij besluit om het geld te laten staan totdat duidelijk is of het werkelijk niet voor hem is.
M.a.w. eerst terug storten, dan pas kijken of het voor jou is. Vervolgens weer terug vragen?!

Lanox

#44 , 24 mar 2011 16:11

Eindelijk nog eens een discussie met een groot entertainmentsgehalte. :mrgreen:

Een kleine fait divers:
Een kennis van mij heeft eind jaren '80 een mooie som van zo een 4.000.000.000 (het waren toen nog frankskes) ontdekt bij het afdrukken van zijn bankafschriften. Het bedrag stond er al meer dan 2 weken geparkeerd. Als brave burger (zoals de heilige versie uit deze topic) is hij het kantoor binnen gegaan om opheldering te vragen. Bleek dat ze al een tijdje op zoek waren naar dit bedrag. Ik stel me dan ook serieuze vragen bij de competentie van deze bank, maar dat geheel terzijde. Onwetend als hij was heeft mijn kennis ook geen interesten ontvangen op dit bedrag, hoewel hij hier wel degelijk recht op had.

Een ander punt dat hier is aangehaald is hoe gemakkelijk/moeilijk het is om geld over te schrijven naar de verkeerde persoon. Wel, het is inderdaad zeer onwaarschijnlijk dat U enerzijds een correct rekeningnummer "ad random" kunt vormen en het is ook zeer onwaarschijnlijk dat U een nieuw correct rekeningnummer vormt door een foutje te maken in een ander bestaand rekeningnummer. Echter, bij de meeste banken die ik ken kan men bij het internetbankieren of gewoon aan de terminals de contactgegevens met rekeningnummer opslaan in een lijst, zodat bij een nieuwe betaling aan deze persoon U niet alle gegevens opnieuw moet ingeven. Het verkeerde rekeningnummer/persoon uit deze lijst kiezen is een fout die relatief gezien wel veel voorkomt.

Gebruiker21

#45 , 24 mar 2011 16:57

Onwetend als hij was heeft mijn kennis ook geen interesten ontvangen op dit bedrag, hoewel hij hier wel degelijk recht op had.
2 weken interest op dat bedrag (zelfs als staat het maar op een zichtrekening en is de intrest minimaal) zou een héél erg mooi bedrag geweest zijn, hoor.

Terug naar “Bank & Beurs”