Wat is er mis met een hypothese?Ik denk nog steeds dat deze vraag valt in de categorie : 'wat als'.
Wat is er mis met een hypothese?Ik denk nog steeds dat deze vraag valt in de categorie : 'wat als'.
De kans op vergissing klein?!Omdat door de structuur van de rekening nummers , met dubbel controlegetal , en de controle bij grotere bedragen van de titularis , de kans op vergissing zeeeeerr klein is.
Ik heb geen behoefte om het allemaal nog eens opnieuw te gaan lezen, dus ik ga er maar even van uit dat u gelijk heeftIk vergat dus hetgene dat ik wou melden: dat de verjaringstermijn in dit soort gevallen 10 jaar bedraagt. (tenzij ik daarover gelezen zou hebben was dat nog niet vermeld dacht ik).Daar waren we al achter.
Zie de rest van dit topic.
Waar heb ik dat gezegd? Het is niet omdat er een vergissing gebeurt dat iemand zijn werk niet kent.Tom , u gaat er mi. nogal licht over. U denkt dat alle boekhouders in dit land , privé of bij een bedrijf , alle belastingontvangers , alle kassiers van mutualitiet of vakbond , en dergelijke hun zaken niet kennen.
Wie zegt dat geld dat overgeschreven wordt altijd effectief bij een "reële begunstigde" moet terecht komen die ook op voorhand weet dat het geld moet toekomen? Als iemand geld stort op, ik zeg maar iets, de noodhulp rekening voor één of ander rampgebied, en deze persoon vergist zich van rekeningnummer, denk je dan dat de noodhulp organisatie beseft dat ze een betaling mislopen zijn? Ik vermoed het niet, hoor.Wanneer zij door de reële begunstigde gevraagd worden naar een laattijdige betaling , gaan zij op zoek.
Heu??? Indien ik een overschrijving doe en me vergis van rekeningnummer, dan gaat de bank echt niet op eigen initiatief op zoek, hoor. Hoe zouden ze trouwens moeten weten dat het hier om een vergissing gaat?En u neemt zo maar aan dat een bank niet op zoek gaat naar een verkeerde verrichting , of ze nu zelf in fout zijn of anderen. Akkoord dat bij een klein bedrag al eens in een bedrijf er over wordt gezien , maar uit ervaring weet ik dat het niet gebeurt in een bank.
Wat bedoelt u nu? Dat wanneer iemand 10.000 euro op mijn rekening stort en deze een jaar later terugvraagt omdat het een vergissing was, deze persoon meer dan 10.000 euro mag terugvragen? Dat wil ik wel eens zien!En dan : u strijkt ondertussen de intrest op! vergeet dat , de tegenboeking zal geschieden met dezelfde valutawaarde zodat er geen intrest te rapen valt. Integendeel, indien u het geld gebruikt zal u misschien zelf debetintresten moeten betalen. Enkel als de fout bij de bank ligt , zal zij hiervan misschien afzien.
Dat klopt, maar de praktijk leert me - ik werk op de boekhouding van een lokale overheid - dat er vaak (we hebben het dagelijks) betaald wordt op een van onze rekeningnummers terwijl het bijvoorbeeld voor een andere overheid bedoeld is. Van zodra wij vaststellen dat een bedrag niet voor ons bestuur bedoeld is, storten wij dit onverwijld terug.
Omdat door de structuur van de rekening nummers , met dubbel controlegetal , en de controle bij grotere bedragen van de titularis , de kans op vergissing zeeeeerr klein is.
Probeer zelf eens met internetbankieren een verkeerde nummer in te brengen , voorbeeld : verwissel twee cijfers van plaats. Het lukt NIET!
Volgens mij hadden we ook al eerder in dit topic bereikt dat de interest niet terugvorderbaar is.Wat bedoelt u nu? Dat wanneer iemand 10.000 euro op mijn rekening stort en deze een jaar later terugvraagt omdat het een vergissing was, deze persoon meer dan 10.000 euro mag terugvragen? Dat wil ik wel eens zien!En dan : u strijkt ondertussen de intrest op! vergeet dat , de tegenboeking zal geschieden met dezelfde valutawaarde zodat er geen intrest te rapen valt. Integendeel, indien u het geld gebruikt zal u misschien zelf debetintresten moeten betalen. Enkel als de fout bij de bank ligt , zal zij hiervan misschien afzien.
2 weken interest op dat bedrag (zelfs als staat het maar op een zichtrekening en is de intrest minimaal) zou een héél erg mooi bedrag geweest zijn, hoor.Onwetend als hij was heeft mijn kennis ook geen interesten ontvangen op dit bedrag, hoewel hij hier wel degelijk recht op had.