1/8ste eigendom?

playerke
Topic Starter

1/8ste eigendom?

#1 , 25 jan 2007 23:50

Ik zal vooreerst de situatie even schetsen:
Het gezin bestaat (of liever: bestond) uit vader (44), moeder (42), 3 dochters (23, 16 en 11) en 1 zoon (12).
Ik heb 8 jaar verkering met de 23 jarige dochter. De moeder is jongstleden (30dec2005) overleden. Nu wil de vader het huis verkopen of verhuren. Volgens mij heeft de 22-jarige dochter recht op 1/8ste van het huis. Maar de vader denkt van niet. Wat staat de dochter te wachten indien hij het huis verkoopt of verhuurt? Bij verhuur is er toch geen sprake meer van vruchtgebruik ofwel? Wat en wanneer krijgen de andere broers en zussen hun deel want ze zijn wel nog altijd minderjarig? Hoe zit het met de successie-rechten voor ieder van ons? Moeten we alvast eens langsgaan bij een notaris? Bij mijn weten zijn ze gewoon getrouwd geweest en valt alles onder het normale stelsel. Huis op beide ouders hun naam dus.
Alvast bij voorbaat bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 jan 2007 16:31

Indien het huis gemeenschappelijk was van de ouders , bezit vader de helft in volle eigendom en de andere helft in vruchtgebruik. Van deze moedershelft hebben de kinderen dus elk 1/4 in blote eigendom. Dit alles wil zeggen dat vader levenslang het recht heeft om er te wonen , te verhuren en de huur te innen, maar niet om alleen te beslissen de woning te verkopen. Indien allen toch akkoord zouden gaan om te verkopen , heeft ieder in de zelfde orde recht op zijn deel van het geld. Ieder kind dus 1/8 van het totaal in blote eigendom. Dit kan best geregeld worden door het geld te blokkeren en de intrest aan vader te laten uitbetalen. Successierechten moeten er niet meer betaald worden , dat moet ongeveer een half jaar geleden gebeurd zijn.
Informeer U gerust met uw specifieke situatie bij een notaris.

j.demoor

#3 , 27 jan 2007 17:33

Ik ga ervan uit dat huis eigendom was van de huwelijksgemeenschap van vader en moeder.

Bij moeders overlijden erfden haar vier kinderen de blote eigendom van haar nalatenschap.Vader erfde er het vruchtgebruik van en behield de volle eigendom van zijn helft.Elk kind erfde aldus 1/2 x 1/4 =1/8 blote eigendom.Er kan enkel verkocht worden met akkoord van ALLE medeeigenaars.

Vruchtgebruik omvat alle huuropbrengsten.

Wie erft is schuldenaar van de eraan verbonden successierechten,ook al bestaat de erfenis enkel uit blote eigendom en ook al zijn de erfgenamen minderjarig.

Voor de minderjarigen geldt :?Art.776.Nalatenschappen aan minderjarigen...kunnen alleen overeenkomstig de bepalingen van artikel 410, ? 1, rechtsgeldig worden aanvaard.De fondsen en waarden die hen toebehoren, worden geplaatst op een rekening geopend op hun naam en worden onbeschikbaar gemaakt tot de meerderjarigheid...zulks onverminderd het recht op wettelijk genot.?(Burgerlijk Wetboek)

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”