geld gestort en denk niet dat et voor mij bedoeld is wat nu?

xena

Re: geld gestort en denk niet dat et voor mij bedoeld is wat

#46 , 24 mar 2011 17:26

U lijkt er van uit te gaan dat het geheel en al onmogelijk is dat er een foute overboeking gedaan kan worden zonder dat die ooit ontdekt wordt.
Ik ben er 100% zeker van dat dat al duizenden malen voorgekomen is.

En laat me dit zeggen: als er ooit iemand zo stom is om op mijn rekening, laten we zeggen, 10.000 euro te storten, laat ik ze staan.
Als hij er niet achter vraagt, ben ik 10.000 euro rijker.
Als hij er wel achter vraagt en hij vraagt of ik dan mijn rekeningsaldo nooit eens controleer zeg ik "nee, ik sta namelijk altijd in de plus. Al mijn betalingen verlopen automatisch. En sta ik toch eens in de min dan verwittigd de bank mij wel. Verder doe ik alle bijkomende betalingen telefonisch, zonder mijn saldo op te vragen".
Dan moet die persoon mij maar eens gaan vertellen hoe hij wil bewijzen dat ik wél wist dat er 10.000 euro te veel op mijn rekening stond én welke reden hij heeft om mij voor de rechter te slepen als hij zijn geld meten na er naar te vragen, terug heeft gekregen.

Of dat ethisch verantwoord is? Zeer zeker niet. Slaap ik daar slechter door? Nog veel zekerder niet.
ik denk er net zo over

weet je ben daarjuist gaan betogen in brussel en er lag een briefje van 10€ op straat heb besloten het opzij te zetten tot de eigenaar ervan het komt terugvragen .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#47 , 24 mar 2011 19:16

Tom, indien een bedrag van 500.000 € verkeerdelijk op uw rekening gestort wordt op 15/3 en pas op 30 april wordt het er terug afgehaald , wees maar zeker dat de tegenboeking met valuta waarde ( voor intrestbepaling) ook 15/3 zal gebeuren. Dus intrest voor dat geld : NIHIL. Indien het gebruikt wordt zal de rekeninghouder zelf intrest betalen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

EvilFreD

#48 , 24 mar 2011 21:54

BW Art. 1378. Indien hij die ontvangen heeft, te kwader trouw was, moet hij niet alleen het kapitaal teruggeven, maar ook de interesten of de vruchten, te rekenen van de dag van de betaling.

Nog maar weer even terug naar wat ik al de hele tijd aan het zeggen ben:
  • 1. Wie onterecht kapitaal ontving moet het terug geven.
  • 2. Daarvoor is logischerwijs vereist dat hij ook weet dat hij geld heeft ontvangen.
  • 3. Als hij het niet zelf ontdekt, zal degene van wie het ontvangen is, zichzelf moeten melden.
  • 4. Als dat geld nog gewoon op dezelfde rekening staat als waar het op stond, ga dan maar eens bewijzen dat de ontvanger te kwader trouw was.
  • 5. Kan dat bewijs niet geleverd worden dan was hij dus te goeder trouw en is hij, omdat hij alleen de interesten verschuldigd is als hij te kwader trouw was, GEEN interesten verschuldigd.
  • 6. Als de rechtmatige eigenaar, hetzij de bank het bedrag terugvordert INCLUSIEF de interesten (ook als daar bancaire trucjes voor worden gebruikt) dan is dat een overtreding van Artikel 1378
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

wanton

#49 , 24 mar 2011 22:55

DISCUSSIE GESLOTEN!!!
Toet-anch-Amon

EvilFreD

#50 , 24 mar 2011 23:12

[Kuis, kuis, zwabber, zwabber, beetje F**reze, nieuwe bloempotten voor de volgende discussie...:Vandebos]
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

wanton

#51 , 25 mar 2011 20:22

[Kuis, kuis, zwabber, zwabber, beetje F**reze, nieuwe bloempotten voor de volgende discussie...:Vandebos]
Toet-anch-Amon

ganapathi tantra

#52 , 28 mar 2011 00:29

Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

ganapathi tantra

#53 , 28 mar 2011 00:38

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#54 , 28 mar 2011 13:44

Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21

#55 , 28 mar 2011 13:45

DISCUSSIE GESLOTEN!!!
Inderdaad, EvilFreD heeft de zaak kort en correct samengevat denk ik. Deze discussie mag dus inderdaad gesloten worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ganapathi tantra

#56 , 28 mar 2011 22:03

Gebruiker21

#57 , 29 mar 2011 14:07

Vandebos

#58 , 29 mar 2011 15:49

Gelet op het ontsporen van deze discussie en het over en weer gooien van bloemetjes waaraan per ongeluk de bloempot nog vastgehecht zit wordt deze discussie gesloten.

Gelieve allemaal in het vervolg nog eens uw post na te lezen en te controleren op objectiviteit vooaleer op dat knopje "bevestigen" te duwen. Dat spaart mij een hoop werk. :evil:

Terug naar “Bank & Beurs”