Ik bankier al geruime tijd bij mijn vaste bank maar wilde enkele maanden geleden (25/01) nog een zichtrekening openen en dit bij X. Ik heb enkel een zichtrekening met gebruik van een bankpas (debetkaart) gevraagd dus niets visa, kredieten of dergelijke. De bank vroeg me toen maar mijn loon waar ik weigerachtig op heb geantwoord. Ik zou ook eerst 1000 euro moeten storten alvorens ik een kaart kreeg...geen probleem, bovendien heb ik gevraagd om de rekening zo in te stellen dat ik nooit onder nul kan. 3 weken later nog steeds geen gehoor..dan een e-mail waarin ze mij vragen een loonfiche te sturen. Ik heb daarop geantwoord dat ze die niet nodig hebben voor een zichtrekening. Alweer geen gehoor. Vervolgens heb ik een onafhankelijke ombudsdienst van banken om raad gevraagd. Deze komt echter niet tussenbeide omdat het over "de commerciële politiek van een financiële instelling gaat" en heeft mijn schrijven doorgestuurd naar de bemiddelingsdienst van X en dit op 24/02. Vandaag 30/03 meer dan een maand later krijg ik een brief van X waarin ze referen naar mijn schrijven aan de ombudsdienst en waarin ze onderstrepen dat ze de wettelijke verpliching hebben om de financiële situatie van de aanvrager van een kredietproduct zorgvuldig te onderzoeken en vragen om mijn loonfiche alsnog op te sturen.
Ik probeer te bellen maar de contactpersoon is even niet aanwezig. Enfin, we komen er niet uit en zeker niet op dit tempo.
Ik vind het ongehoord en niet correct om loonfiches te vragen voor zichtrekeningen, het gaat toch om mijn geld dat ik bij de bank heb staan en waar ik transacties mee wil doen. Ik heb dit overigens nooit eerder bij een andere bank ervaren.
Kan dit zomaar? Iemand nog zo'n ervaring?
U zal denken "ga op een ander bankieren"..maar op 17/01 hebben alle Belgische banken de maestro functie geschrapt voor het afhalen van geld buiten de EU. X staat afhalingen nog wel toe...Ik ben iemand die graag en regelmatig reist en dit in landen waar visa geen optie is...vandaar mijn keuze voor deze ongewillige bank...
[Namen, namen, lees verdorie nu toch eens de regels van dit forum, zij zijn geen optie die men naar goeddunken al of niet opzij kan schuiven...:Vandebos]