bank vraagt loonfiche voor opening zichtrekening

aura
Topic Starter
Berichten: 1

bank vraagt loonfiche voor opening zichtrekening

#1 , 30 mar 2011 16:49

Ik bankier al geruime tijd bij mijn vaste bank maar wilde enkele maanden geleden (25/01) nog een zichtrekening openen en dit bij X. Ik heb enkel een zichtrekening met gebruik van een bankpas (debetkaart) gevraagd dus niets visa, kredieten of dergelijke. De bank vroeg me toen maar mijn loon waar ik weigerachtig op heb geantwoord. Ik zou ook eerst 1000 euro moeten storten alvorens ik een kaart kreeg...geen probleem, bovendien heb ik gevraagd om de rekening zo in te stellen dat ik nooit onder nul kan. 3 weken later nog steeds geen gehoor..dan een e-mail waarin ze mij vragen een loonfiche te sturen. Ik heb daarop geantwoord dat ze die niet nodig hebben voor een zichtrekening. Alweer geen gehoor. Vervolgens heb ik een onafhankelijke ombudsdienst van banken om raad gevraagd. Deze komt echter niet tussenbeide omdat het over "de commerciële politiek van een financiële instelling gaat" en heeft mijn schrijven doorgestuurd naar de bemiddelingsdienst van X en dit op 24/02. Vandaag 30/03 meer dan een maand later krijg ik een brief van X waarin ze referen naar mijn schrijven aan de ombudsdienst en waarin ze onderstrepen dat ze de wettelijke verpliching hebben om de financiële situatie van de aanvrager van een kredietproduct zorgvuldig te onderzoeken en vragen om mijn loonfiche alsnog op te sturen.
Ik probeer te bellen maar de contactpersoon is even niet aanwezig. Enfin, we komen er niet uit en zeker niet op dit tempo.
Ik vind het ongehoord en niet correct om loonfiches te vragen voor zichtrekeningen, het gaat toch om mijn geld dat ik bij de bank heb staan en waar ik transacties mee wil doen. Ik heb dit overigens nooit eerder bij een andere bank ervaren.
Kan dit zomaar? Iemand nog zo'n ervaring?
U zal denken "ga op een ander bankieren"..maar op 17/01 hebben alle Belgische banken de maestro functie geschrapt voor het afhalen van geld buiten de EU. X staat afhalingen nog wel toe...Ik ben iemand die graag en regelmatig reist en dit in landen waar visa geen optie is...vandaar mijn keuze voor deze ongewillige bank...

[Namen, namen, lees verdorie nu toch eens de regels van dit forum, zij zijn geen optie die men naar goeddunken al of niet opzij kan schuiven...:Vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3822
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mar 2011 17:00

Misschien omdat ze ook willen weten of U een "aldi-klant" bent of niet?

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=BV33IASO

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#3 , 30 mar 2011 17:38

Waarom zo'n grote inspanningen doen om klant te mogen worden? Als ze u niet willen helpen of u niet moeten, ga dan op een ander ... u zult ongetwijfeld betere service krijgen elders. Ik zou mijn geld alvast niet toevertrouwen aan een bank die nooit reageert.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

mava105
Berichten: 22866
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 30 mar 2011 19:46

.maar op 17/01 hebben alle Belgische banken de maestro functie geschrapt voor het afhalen van geld buiten de EU. X staat afhalingen nog wel toe...Ik ben iemand die graag en regelmatig reist en dit in landen waar visa geen optie is...vandaar mijn keuze voor deze ongewillige bank...
Je kan uw VISA kaart toch vervangen door een MASTERCARD, die wel overal aanvaard wordt, en dat heeft niets te maken met Maestro.

basejumper
Berichten: 5168
Locatie: Diest

#5 , 30 mar 2011 21:32

Aura,


Een bankrelatie aangaan is tegelijk een handelsrelatie aangaan met een private vennootschap. Net zoals een klant het recht heeft om zijn keuze te bepalen met wie hij een bankrelatie aangaat, heeft een bank evengoed het recht om te bepalen met welke klanten zij in zee gaat (buiten de basisbankdienst dan)
Ik zou inderdaad niet in zee gaan met een bank die zich zo hautain opstelt. Maar je kan natuurlijk maar aan "cherry picking" doen als je enkel de interessante klanten eruithaalt. Als klanten shoppen en de concurrentie uitspelen, mag je niet verbaasd zijn dat de aanbodzijde eenzelfde houding aanneemt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

RainDream
Berichten: 43

#6 , 01 apr 2011 16:57

De bank is vrij om hun klanten te kiezen toch ook, zoals basejumper het zegt, een basisbankdienst is verplicht, dacht ik.
Een van mijn klant is een privé bank, je krijgt geen bankrekening tenzij je 100.000 euro staan hebt... Ik weet dat, dus ga ik ook niet aankloppen bij hen.

Ik begrijp wel dat je je beledigd voelt ofzo, maar als dit een voorwaarde is van hen dan volg je of de regeltjes of niet..

Terug naar “Bank & Beurs”