problmen met de huisbaas

ditoke
Topic Starter

problmen met de huisbaas

#1 , 07 apr 2011 18:43

sinds april verleden jaar huur ik een apartement.
sinds dag 1 heb ik eigelijk al problemen met de verhuurder
1na een jaar heb ik nog altijd geen sleutel ontvangen van de brievenbus ook al heb ik haar hier enkele malen op aangesproken en ze zou in de brievenbus een nieuw slot steken
2 sinds ik in dat apartement ben gekomen is er in de badkamer een spiegel waar een kleine barst in zit identiek hetzelfde verhaal veel beloven weinig doen
ik nog steeds niet weet waar mijn waarborg gebleven is als ik er om vraag zegt ze dat staat op de bank als ik vraag welke dan zegt ze op die van mij en welke bank dit is? uitreksels krijg ik dus niet over die rekening dus de rente die er over de afgelopen 8 maanden zou zijn bijgekomen weet ik dus niet mits ik totaal geen bank afschrift onder ogen krijg van deze zogezegde rekening.

Dan dan de siliconen van het bad zitten los dus er drupt altijd water achter het bad heb haar voorgesteld dit zelf te maken maar dan is het weer van ik zal een tube siliconen gaan halen maar tot nu toe is dit er nog nooit van gekomen.

Nu heb ik een hond in het huurcontract staat niks vermeld over huisdieren maar de laatste weken is ze echt bezig constant aan de deur staan van huisdieren zijn niet toegelaten en die hond die moet buiten

nu vandaag zei ze me toen ik haar zag dat ze me de sleutel van de brievenbus gegeven heeft en dat ik die spiegel zelf gesloopt heb en dat ze de brievenbus laat maken en de spiegel maar de kosten van mijn waarborg aftrekt en het huurcontract wil opzeggen terwijl er geen plaatsbeschrijving is
En omdat ik haar 140 euro te weing heb betaald gaat ze naar de vrederechter toe om het contract wegens wanbetaling te laten ontbinden ten laste van mij

kan zij dit contract opzeggen?
Moet er wel eerlijk bij vermelden dat ik momenteel op ziekenkas zit en een kleine achterstand van 140 euro heb deze maand omdat ik nu constant naar hiet ziekenhuis moeten elke keer een week of2 moeet wachten eer dat mijn dr briefjes worden terug betaald

dus mijn vraag is kan ze het huurcontract opzeggen en mijn waarborg aanslaan en dan nog is 3maanden een verbrekings vergoeding eisen?
de kapotte diingen van mijn waarborg halen terwijl er geen beschrijving is
en mijn hond buiten zetten terwijl er niks over instaat in het huurcontract

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 07 apr 2011 19:00

Ik neem aan dat het een 9 jarig contract is?

Indien geen gedetailleerde plaatsbeschrijving
werd opgemaakt wordt de huurder verondersteld
het gehuurde goed ontvangen te hebben
in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op
het einde van de huurovereenkomst.
Anders gezegd, is de huurder niet verantwoordelijk
voor mogelijke schade, tenzij de verhuurder
kan bewijzen dat de schade veroorzaakt werd
door de huurder, een familielid of de
onderhuurder; in deze gevallen moet de
huurder de herstellingskosten betalen.

Als er niets staat over huisdieren, niets aantrekken.

3. Ontbinding zonder motief, mits schadevergoeding
Op het einde van de eerste of de tweede driejarige
periode mag de verhuurder de overeenkomst
zonder motief beëindigen op voorwaarde een
opzegging van 6 maand te betekenen aan de
huurder en een vergoeding te betalen aan de
huurder.
De vergoeding bedraagt:
• 9 maand huur, indien de opzegging betekend
werd op het einde van de eerste driejarige
periode;
• 6 maand huur, indien de opzegging betekend
werd op het einde van de tweede driejarige
periode.
De vergoeding moet niet betaald worden op het
ogenblik van de opzegging om geldig te zijn.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

ditoke
Topic Starter

#3 , 07 apr 2011 19:06

heet gaat om een 3,6,9 contract
wat ze mij vertelde toen ik het apartement kwam bekijken is dat de electrieker tegen die badkamer spiegel had gestoten en mits het om een pas geinstalleerde badkamer ging
moet er wel bij zeggen dat ook al is het een nieuwe badkamer de afwerking nu niet echt netjes is gebeurd een plastic bad plaatsen en kitten zonder deze met water te vullen dus resultaat is je vult het bad en deze zakt automatisch een paar mm waardoor de voegen los zijn gekomen.

maar kan zij om de140 euro die ik nu achter sta het contract opzeggen en mij een verbrekings vergoeding laten betalen?

Reclame

Fore

#4 , 07 apr 2011 19:10

Daar kan ik niet op antwoorden sorry. (achterstand)
Maar de bewijslast ligt bij de verhuurder. Hij zal moeten bewijzen dat u die spiegel gebroken heeft. Lijkt mij moeilijk. U heeft ook niks schriftelijk waar u vraagt om de spiegel te repareren omdat de elektricien hem beschadigd heeft?

Ps: vandebos zal hier wss wel op antwoorden :)

ditoke
Topic Starter

#5 , 07 apr 2011 19:17

het is nu niet echt een groot bedrag en op het moment dat de ziekenkas de dr briefjes stort zal ik dit ook gelijk bij storten
want eerlijk is eerlijk natuurlijk en ze heeft recht op deze euro,s en zal ik dit ook niet betwisten.
Maar dat ze nu gewoon zo moeilijk aan het doen is dit snap ik niet
ben ik van dat princiepe van leven en laten levenen een sleutel niet hebben van een brievenbus is nu niet echt een ramp en zou ik dit per as hebben laten weten zou het dit misschien nog erger hebben gemaakt

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 apr 2011 19:37

En bent u al aangetekend in gebreke gesteld??

gvm

#7 , 07 apr 2011 19:40

opzeg wegens achterstand kan niet, anders moest ik niet zo vaak naar 't vredegerecht lopen.
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Vandebos

#8 , 07 apr 2011 19:43

- U betaalt die €140 zo spoedig mogelijk. Liefst gisteren. Kwestie van munitie te verwijderen uit het arsenaal.
- hond niet verboden is contract, veroorzaakt geen overlast, vreet het huis niet op? geen verhaal tegen houden hond.
- van de schade aan de spiegel, bad en brievenbus bestaat er geen schriftelijke correspondentie? spijtig. Het feit dat er geen plaatsbeschrijving is maakt het haar stukken moeilijker om te bewijzen dat het uw fout zou zijn.
- heeft u reeds schriftelijk geëist dat de waarborg op een geblokkeerde rekening wordt gestort? vanaf dat ogenblik kan u de wettelijke intrestvoet eisen, zolang dit verzoek niet schriftelijk en aangetekend maakt heeft u slechts recht op de gemiddelde bankrente.

Het lijkt me zeer moeilijk om op basis van een achterstand van €140 buitengezet te worden, zeker als u eventueel aan de hand van een uitreksellijst van de mutualiteit uw hoge medische onkosten kan bewijzen. (eens vragen bij mutualiteit.) In extremis kan u steeds aan de vrederechter voor stellen uw achterstal in te halen op drie maanden tijd... deze zal dit gelet op de aard van het bedrag moeilijk weigeren.

ditoke
Topic Starter

#9 , 07 apr 2011 22:25

het is nu niet dat ik hiervoor maanden de tijd moet hebben ze zal ze enkel een week of 2 later hebben waar ze een probleem van maakt
tis gewoon dat die vrouw altijd gewoon is haar zin te krijgen
en zever is allemaal begonnen nadat ik er haar op had gewezen dat als ze een van de bewoners nodig heeft ze de bel moet gebruiken en niet haar sleutel en dan gewoon naar boven loopt en nog is op de deur klopt om te zien of iemand er niet is als iemand niet open doet is dit toch een teken dat die persoon er niet is. en dingen constant verdraaid in haar voordeel
maar heb gelukkig al wel een ander slot laten steken toen ik hoier kwam wonen mits andere bewoners me verteld hadden dat ze nog wel is binnen duft komen als een bewoner er niet isen volgens haar heeft ze dit recht alsmede ook het recht op een reserve sleutel die ik weiger haar te geven omdat ik haar niet echt vertrouw

Vandebos

#10 , 07 apr 2011 22:28

Ze heeft noch het recht binnen te komen zonder jouw toestemming noch een reservesleutel te bezitten tenzij dit in het contract is opgenomen (de reservesleutel).

Tope

#11 , 13 apr 2011 16:52

Regelmatig worden er op het Juridisch Forum 2 cases in 1 thread gepropt en ik vind dat verwarrend.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 mei 2011 22:49

Is huisvredebreuk en strafbaar gezien gebruik sleutel. art 439 strafwet
Ik heb in mijn loopbaan zo enkele 'huisvredebreuken' meegemaakt die HEEL faliekant zijn afgelopen voor de 'eigenaar' die op heterdaad betrapt werd. :D

evgoeth

#13 , 19 mei 2011 17:07

Hoe heb je de waarborg aan haar gegeven, toch niet cash in geld?

Ik hoop voor u dat u deze overgeschreven heeft op haar rekening.
Normaliter gaan jullie samen naar de bank en tekenen jullie samen voor een huurwaarborgrekening.
Geen van beiden kan dan aan dat geld zonder toestemming van de andere.

Als je haar dat geld cash hebt gegeven, dan hoop ik dat er iets op papier staat.
Dan kan je haar een aangetekend schrijven sturen met de melding dat je nog geen documenten hebt ontvangen ivm huurwaarborgrekening.
En dat het over het geld gaat dat u haar overhandigd heeft mbt bijgaan document.

Denk nu ook wel niet dat je daar wekelijks dingen van gaat ontvangen hoor, da's denk ik 1 keer jaarlijks als de intresten worden uitgekeerd.

En die 140 euro huurachterstand, betaal die zo snel mogelijk. Om je werkelijk uit het app te laten zetten dient zij ook eerst aangetekende schrijven te sturen, een vonnis van de rechtbank te bekomen en dit dan door een deurwaarder in de praktijk laten omzetten. Dit kost voornamelijk tijd en ook geld, meer geld dan die 140 euro huurachterstand.

Betaal desnoods nu onmiddellijk al 20 euro, dan toon je toch al dat je van goede wil bent.

Hopelijk kan je hiermee verder.

fatima

#14 , 05 jun 2011 12:58

hallo,
ben nieuw hier op de site en hoop dat ik op de goede topic zit zo niet graag hulp van iemand.

uik heb een groot probleem met de huisbaas ik woon nu 1 jaar in een woning met 2 slpkamers
in het begin heb ik gemerkt dat er gebreken zijn heb die ook mondeling aan hem doorgegeven zoals
stortbak van het toillet lekkage aan de buis van afvoer toillet
bad die lekt waar onderbuur last van heeft en ik natuurlijk een hoge rekening water heb
kraan die lekt maar die hij zogenaamd wel heeft gerepareerd?????? maar nog steeds heeft gelekt
raam waar een barst in zit
trapleuning die kapot is
schimmel in de keuken op de muur in de kasten enz.
lichten in trappenhuis die niet werken
een tijd terug de cv die niet werkt uitvalt water die niet opwarmt
waardoor ik en mij partner op een gegeven moment een c o vergoftiging hebben opgelopen en in het ziekenhuis zijn beland
heb dit allemaal ook aan het iedere keer gemeld en steeds per post aangetekend opgestuurd
maat meneertje wil niet regaeren ondanks dat ik in het ziekenhuis ben beland ik vertik het om de huur te betalen hij is in mijn huis gekomen en heeft al de belangrijke papieren gepikt van aangetekende naar hem toe
geld en laptop opok heb bewijzen dat hij het is geweest mr heeft mij ook gedreigd voor verkrachting
wat kan ik hier aan doen ben van nl en weet niet wat mij rechten zijn
graag hoor ik van jullie

Fore

#15 , 05 jun 2011 13:20

Probeer volgende keer een nieuw topic te maken, ipv hier verder te posten. Dit leidt vaak tot verwarring.

Wel even opmerken: u kan niet zomaar beslissen de huur niet te betalen, dit is in voordeel van de verhuurder. Niet doen dus. Alleen een vrederechter kan dit beslissen.

Wat u zo snel mogelijk moet doen, is iemand van de woninginspectie (van de gemeente) de woning laten inspecteren. Indien de woning onbewoonbaar wordt verklaard, verbreekt dit onmiddellijk het huurcontract en verplicht de verhuurder u alle huurgelden terug te betalen.

Heeft u bewijs dat u gemeld heeft dat die kranen lekken? bv in die AS?. Dan lijkt me het mogelijk, om ook die hoge water facturen gedeeltelijk te recupereren.

Verder dient u onmiddellijk klacht klacht neer te leggen bij de politie voor huisvredebreuk met valse sleutel (bij nacht?) en diefstal

Terug naar “Huren”