SCHULDLOZE ECHTSCHEIDING KOMT ERAAN

roderidder
Topic Starter
Contacteer: Website

#1 , 31 jan 2007 17:16

Bron www.een.be txt
Datum 31/01/07

De Kamercommissie Justitie heeft het principe van de schuldloze echtscheiding goedgekeurd. Bij alimentatie
blijft het begrip echter behouden. Een "onherstelbare ontwrichting" van het huwelijk zal volstaan voor een echtscheiding. Dat kan betekenen dat de partners al een tijd niet meer samenwonen. Bij alimentatie blijft het begrip schuld wel behouden. Wie dus zwaar in de fout ging, kan zijn recht op alimentatie kwijtspelen. Alimentatie wordt ook beperkt tot de lengte van het huwelijk. De vroegere levensstandaard speelt geen rol meer.

RR

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 31 jan 2007 19:37

Fantastisch...nu nog het 'kosteloze' huwelijk!

roderidder
Topic Starter

#3 , 31 jan 2007 20:01

Een Nederlander argumenteerd (wat verbolgen)

korte citaten
- de uitwerking van 'schuldloos' wordt eenzijdig gehanteerd en doet daarmee tekort aan kinderen

- vanuit het kindperspectief zou er in principe niet gescheiden mogen worden, zwaarwegend slechts zeer uitzonderlijk

- ook vanuit menselijk perspectief (gezins/familieleven) zou scheiden ontmoedigd moeten worden, en niet zomaar recht op herstel en bescherming tegen onrecht verkwanselen door gebrek aan goede hulpverklening

mijn oordeel:
Op zich een grote stap in de goede richting (helaas zit de schuldvraag er nog altijd in ! ). Een ander bijverschijnsel van de wet die in aantocht is dat je toch een stijging van het aantal echtscheidingen mag verwachten.
Wat ook raar is: De persoon met de minste inkomen kan bij wijze van spreke automatsch de alimentatie verkrijgen. Afwachten wat de gevolgen hier van zijn. Enkel bij 50+'ers die nog nooit betaalde arbeid hebben verricht kan ik me daar wat bij voorstellen en toch wat begrip voor opbrengen. Maar of de andere ouder hiervoor automatisch moet opdraaien???

RR

Reclame

elsje

#4 , 31 jan 2007 20:15

SCHULDLOZE ECHTSCHEIDING !!! EINDELIJK !!!
Gedaan met de vernederingen - hopelijk gedaan met de
vechtscheidingen - gedaan met die pr?-historische toestanden
Gedaan met d? schuldvraag, want heeft meestal in huidige
(v) echtscheiding toch g??n zin: geweld/pesterijen moeten
nog steeds met bewijzen en getuigen en dat is meestal
moeilijk te bewijzen daar mensen bang zijn om te getuigen...
Partnergeweld ?n manipulatie van kinderen STOPPEN.......
Hopelijk

roderidder
Topic Starter

#5 , 31 jan 2007 20:35

Laat ons hopen. De wetgever heeft er in ieder geval belangrijke elementen weggenomen zodat men niet automatisch elkaar dient zwart te maken om juridisch het gelijk aan zijn kant te krijgen
RR

albertmotar

#6 , 01 feb 2007 12:47

Voor sommigen misschien goed voor anderen de doodsteek?

Ik vraag mij af indien je als man ook de zelfde rechten zal blijven houden indien bewijsbaar is dat je mishandeld werd door je vrouw ?????

Na 10 maanden sta ik nog steeds in de kou !!!

Ook wat betreft opvolging bezoekrecht in 10 maanden slechts 3 keer mijn kinderen meegekregen ?????????????

Groeten met hoop erbij dat dit nu eindelijk een licht zal geven in de lange tunnel.........

AM.

:?: :?: :?: :(

Terug naar “Echtscheiding”