1 maand achterstallige huur en Vredegerecht

Vandebos

Re: 1 maand achterstallige huur en Vredegerecht

#31 , 20 okt 2010 13:19

Bovendien blijft de verhuurder hierdoor verplicht zijn kleinzoon in het pand te gaan laten wonen, uw rechten worden hierdoor niet beknot.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kahmi
Topic Starter

#32 , 22 okt 2010 08:06

Ja, wij zijn volop een nieuwe woning aan het zoeken en nu heb ik daar wat meer tijd voor :-) Ik verwacht trouwens nieuws van ééntje waar we kandidaat huurder zijn en dat echt prachtig was en eigenlijk nog makkelijker met de baby erbij.

En ja, van die kleinzoon hou ik in het oog, ik check wel even of ze het uiteindelijk wederverhuren want het past mij hoegenaamd niet om te verhuizen terwijl mijn man in het buitenland verblijft, mijn 7 maand zwangere dochter en ik gehandicapt ben en geen zware lasten mag dragen lol

Ik moet de juiste termijnen nog eens opzoeken voor het betrekken van de woonst door familie maar da's niet dringend.

immolaw

#33 , 22 okt 2010 08:08

Zoon moet intrekken binnen het jaar na het vrijkomen van de woning, en moet er minstens 2 jaar onafgebroken gedomicilieerd zijn.

Reclame

kahmi
Topic Starter

#34 , 24 okt 2010 11:41

bedankt :-)

kahmi
Topic Starter

#35 , 11 apr 2011 12:15

Ik heb nog een paar vraagjes want de zaak hangt nog bij het Vredegerecht:
- de plaatsbeschrijving is uitgevoerd door een expert. Ik meende dat dit een handelsovereenkomst was tussen mezelf en de expert maar de eigenaar vordert mijn aandeel in kosten voor de plaatsbeschrijving bij uittrede in zijn conclusies. Is dit normaal?
Het lijkt me niet normaal in de mate dat niets garandeert dat de eigenaar mijn persoonlijke schuld bij de expert gaat vereffenen en dat die expert eventueel later stappen kan ondernemen om de schuld bij mij te vorderen.
- mag ik als particulier die zonder advocaat zijn eigen verweer doet bij het Vredegerecht vragen om vergoeding van rechtsplegingskosten?

kahmi
Topic Starter

#36 , 11 apr 2011 12:41

Nog 1 vraag: maakt de tuin deel uit van de woning en mag de huurder deze dus niet betreden vooraleer het huurcontract ten einde is gelopen, zonder toestemming van de huurder?

Vandebos

#37 , 11 apr 2011 13:43

- rechtplegingskosten: deze dienen om de kosten van de advocaat deels te vergoeden. Geen advocaat--> geen RPV
- Plaatsbeschrijving: is er in het contract overeengekomen dat er een uittredende plaatsbeschrijving bij X voor gemeenschappelijke rekening plaatsvindt?
- betreden tuin door verhuurder wanneer deze verhuurd is, is zonder toestemming huurder niet toegelaten. (staat gelijk aan huisvredebreuk.) als je op dit forum zoekt op "huisvredebreuk" vind je de cassatiearresten die dit beamen.

kahmi
Topic Starter

#38 , 11 apr 2011 17:59

- plaatsbeschrijving: nee, er is geen beding in het contract over wie de aangestelde expert voor plaatsbeschrijving zou zijn. De eigenaar heeft zijn eigen expert voorgesteld en ik heb hierin toegestemd. De expert heeft ons trouwens ieder appart een contract laten tekenen, dus een contract tussen eigenaar en expert, een ander tussen uitgaande huurder (ikke) en expert, een 3de door nieuwe huurder en expert (de plaatsbeschrijving van intrede met de volgende huurder werd tegelijk met mijn plaatsbeschrijving van uittrede gedaan. (is de prijs dan hetzelfde trouwens of moet die dan door 3 gedeeld worden??)
- bedankt voor de huisvredebreuk, ik heb ook de artikelen uit het wetboek van strafrecht gevonden :-)

Nog graag even een kleine vraag: de expert schrijft in de plaatsbeschrijving dat "de eigenaar afziet van de huur voor februari 2011 omdat er een familieband is met de nieuwe huurder".

Het verbaast me dat een expert dit in een plaatsbeschrijving schrijft, dat valt toch buiten zijn bevoegdheden?

kahmi
Topic Starter

#39 , 11 apr 2011 18:15

Nog een kleine vraag: het PV van plaatsbeschrijving bij intrede is door alle partijen (eigenaars en huurders) getekend voor akkoord maar niet het PV voor plaatsbeschrijving bij uittrede van de woonst.

Is dat normaal? Is dat PV dan geldig (voor het vredegerecht bvb)?

Vandebos

#40 , 11 apr 2011 21:09

Wie heeft niet getekend?

Als jullie beiden een contract hebben getekend is er een overeenkomst. Het lijkt mij een systeem om één plaatsbeschrijving te laten maken zonder dat de eigenaar een cent dient te betalen, maar door de opzet is dit praktisch onbewijsbaar.

kahmi
Topic Starter

#41 , 11 apr 2011 22:57

Het proces-verbaal van plaatsbeschrijving bij ingang van het huurcontract is door partijen (eigenaar en mezelf) voor akkoord ondertekend maar niet het proces-verbaal van plaatsbeschrijving bij het verlaten van de woning door mij.

In het PV bij verlaten van de woning door mij staat wel een opmerking over de nieuwe huurder die aanwezig was tijdens de plaatsbeschrijving, het feit dat de plaatsbeschrijving voor het verlaten van de woning door mij en voor de intrek van de nieuwe huurder gelijktijdig gedaan is valt dus moeilijk te ontkennen.

Terug naar “Huren”