Hallo,
ik heb een tijdje geleden een huis gekocht. De vorige eigenaar was overleden en de kinderen (die ook de buren zijn) hebben dit verkocht aan mij. Nu heb ik opgemerkt dat de perceelgrens niet samenvalt met de afsluiting die ze gezet hebben.
Ten eerste blijkt dat hun huis (vrijstaand) bijna op de échte perceelsgrens staat, en ze hun afsluiting 1,5 tot 2 m hebben opgeschoven op mijn grond. Ten tweede blijkt ook dat achter hun huis (en naast het mijne, mijn huis staat verder weg van de straat) ze een groter stuk tuin innemen dan dat mag: drie meter over een afstand van 20m. Op de scheiding hebben ze colstrop platen gezet, op de grond die van mij is staat een relatief nieuw tuinhuis.
Mijn vraag is dus of ik hier nog enig verhaal tegen heb om mijn grond terug te vragen of op zijn minst een vergoeding ervoor te krijgen (dan moeten ze de boel niet afbreken).
Afbreken hoeft voor mijn part dus niet, ik ben niet van slechte wil, maar ik wil wel krijgen wat ze mij verkocht hebben of een vergoeding.
Ik heb al het een en het ander zitten lezen over de verjaring, want sommige mensen zeiden mij dat alles sowieso zal verjaard zijn (de verplaatsing van de perceelgrens en ook het in feite verkeerd bouwen van hun vrijstaand huis, ôp de grens) maar bij navraag bij mijn notaris zei hij dat ik die grond wel degelijk nog terug kon krijgen. Hij vertelde me dat er slechts sprake is van verjaring als er een vonnis is van een rechter die de grond overdraagt naar hen. Bovendien, zegt hij, kan je ook niet echt weten hoe lang ze dat al aan het doen zijn (de omheining is zeker geen tien jaar oud) en zal er geen verjaring optreden.
Klopt het wat hij zegt, of is het voor mij een verloren zaak?