berekening successierechten

jefke007
Topic Starter

berekening successierechten

#1 , 16 apr 2011 21:08

Er liet mij onlangs iemand waarvan de echtgenote was overleden volgende huwelijkscontract zien.

ARTIKEL 3
Als huwelijksvoorwaarde en niet als gift wordt er alhier tussen de aanstaande echtgenoten bedongen, dat al de goederen en voorwerpen van de aard van deze als vermeld in het laatse alinea van artikel een, bij de ontbinding van het huwelijk door het overlijden van een der echtgenoten, van volle recht zullen toebehoren in vollen eigendom aan de langstlevende en dit zowel voor het geval dat er kinderen of gene uit het huwelijk zouden bestaan en dat al de andere goederen en waarden, zo roerende als onroerend, die van de gemeenschap van aanwinsten zullen afhangen, zullen toekomen in vollen eigendom aan de langstlevende in geval dat er geen kind of kinderen of afstammelingen dezer zouden bestaan doch in geval van bestaan van kind of kinderen of afstammelingen dezer uit het bestaande huwelijk , zullen deze goederen in volle eigendom voor drie/vierde en een/vierde vruchtgebruik aan de lagnstlevende en voor een/vierde naakte eigendom aan het kind of kinderen of afstammelingen dezer toekomen.

( artikel een
Er zal tussen de aanstaande echtgenoten bestaan een gemeenschap beperkt tot de aanwinsten gelijkvormig artikels veertienhonderd acht en negentig en veertienhonded negen en negentig van het Burgerlijk Wetboek. Diensvolgens zullen de roerende en onroerende goederen, tegenwoordige en toekomende, zoals ook de huidige en toekomende schulden van beide echtgenoten buiten de gemeenschap gesloten te zijn. )

Voor het huwelijk waren er geen onroerende goederen
Er zijn 2 meerderjarige kinderen en de echtgenoot leeft nog.
De fiscus had de volgende afrekening gemaakt voor de gezinswoning ( door mij wel afgerond en vereenvoudigd )

gezinswoning :200 000
netto 1/2 100 000

belastbare bedragen

echtgenoot 81 jaar coefficient 2 vruchtgebruik 8 %

54 000 euro

kind 1

23 000 euro

kind 2

23 000 euro

Is hier eventueel geen vergissing gebeurd en moet dit mogelijk niet zijn

echtgenoot 77 000 euro

kind 1
11 500 euro

kind 2
11 500 euro

met dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 apr 2011 22:20

Het gaat niet om een erfenis van 3/4 in volle eigendom., enzoverder. Maar dit dient als volgt te worden geïnterpreteerd : de langstlevende zal zoveel erven totdat hij 3/4 van de totaliteit in volle eigendom zal bezitten plus het vruchtgebruik van de rest. Dan komen we uit op : 150.000 € in volle eigendom plus 4.000 € vruchtgebruik , samen 154.000 €. Maar vermits de LLE reeds 100.000 € in volle eigendom bezit , erft die 54.000 €. De redenering van de Registratie klopt dus!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 18 apr 2011 11:24

“Art.1451 Echtgenoten die een stelsel van gemeenschap van goederen hebben bedongen...kunnen zij bij huwelijkscontract elke andere wijziging aanbrengen in het wettelijk stelsel. Zij kunnen met name overeenkomen :...dat in geval van ontbinding van het huwelijk door het overlijden van een der echtgenoten, het gemeenschappelijk vermogen in ongelijke delen zal worden verdeeld of geheel aan een der echtgenoten zal verblijven...Art.1452.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de tegenwoordige en toekomstige roerende of onroerende goederen, bedoeld in artikel 1399, geheel of ten dele tot het gemeenschappelijk vermogen zullen behoren...”(Burgerlijk Wetboek).

‘...doch in geval van bestaan van kind of kinderen of afstammelingen dezer uit het bestaande huwelijk , zullen deze goederen in volle eigendom voor drie/vierde en een/vierde vruchtgebruik aan de lagnstlevende en voor een/vierde naakte eigendom aan het kind of kinderen of afstammelingen dezer toekomen’ en ‘Er zijn 2 meerderjarige kinderen en de echtgenoot leeft nog’,vereist dat onderzocht wordt welke deze goederen zijn. Ik ga er inmiddels van uit dat het huis onder toepassing van dit beding valt en de langstlevende volle eigenaar blijft van 200000x1/2 = 100000.

Dit zou dan verder inhouden :
Overige 100000 gaat voor 3/4 in volle eigendom + 1/4 vruchtgebruik naar langstlevende;
100000 x 3/4 = 75000 en (100000x1/4)x4%x2 =2000 (Zie art.21,VI Wetboek Successierechten 31 maart 1936);

2 kinderen = 1/4 blote eigendom =(25000-2000)=23000 of 11500 elk

Som= 100000 + 75000 + 2000+11500+11500 = 200000
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wanton

#4 , 18 apr 2011 12:33

De redenering van de Registratie klopt dus!

Sorry , ik blijf bij mijn interpretatie , die blijkbaar overeenkomt met die van de Registratie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Deze bewoordingen kwamen regelmatig voor in huwelijkscontracten uit de jaren 50.
Toet-anch-Amon

roharro

#5 , 18 apr 2011 12:34

Ik kom na lezing van art.3 huwelijkse voorwaarden tot zelfde inzicht als Wanton.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jefke007
Topic Starter

#6 , 20 apr 2011 18:17

Het is inderdaad een huwelijkscontract uit 1956.

Als de fiscus later bij het overlijden van de tweede partner haar interpretatie NIET herroept, dan hoeft dit in zijn totaliteit geen nadeel te zijn, maar een voordeel .Omdat dit komt min of meer neer op een "langst leeft( bijna ) al heeft" die toen gebruikelijk was, en heel nadelig is bij het tweede overlijden omdat men dan vlugger in een hogere schijf valt daardoor valt. Nadeel NU is wel de er een kleinere vrijstelling gezinswoning is bij het eerste overlijden ( nadeel van meer dan 1000 euro ).

Teksten uit de jaren 50 moeten blijkbaar anders geinterpreteerd worden , dan de letterlijke tekst uit het contract.

Mijn vrees is juist een beetje voor de mogelijke andere interpretatie bij het latere tweede overlijden.

Het heeft wel niets met het bovenstaande te maken, maar in de praktijk wordt men twee keer belast op ROERENDE inkomsten, omdat oa de notarissen de mensen niet de raad geven om bij het eerste overlijden, reeds bij de banken de uitsplitsing te laten maken tussen naakte eigendom en vruchtgebruik. Hun ereloon berekenen ze wel goed. Een beetje notaris heeft 1 250 000, 00 euro belastbaar inkomen per jaar in zijn/haar bvba, heb ik nagekeken.

roharro

#7 , 20 apr 2011 19:21

Ik denk niet dat er veel gevaar bestaat voor wat de woning betreft om twee keer successierechten te moeten betalen aangezien de nieuwe eigendomsverhouding na het eerste overlijden ingeschreven wordt bij het hypotheekkantoor en dus vaststaat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#8 , 20 apr 2011 19:26

Ik heb op dit forum reeds meermaals herhaald dat men de huwelijkscontracten van voor 1976 eens zou moeten laten herlezen en toetsen aan de nieuwe wetgeving , aan eventuele nieuwe wensen ,aan andere gezinssituatie.

Wanneer nu de overlevende echtgenoot komt te overlijden , zal idd 3/4 van het huis terug in de nalatenschap vallen. Dit brengt hogere successierechten mee op dat moment. Bij de nalatenschap nu is er wel vrijstelling van dat 1/4 deel van de gezinswoning + VG in hoofde van de langstlevende echtgenoot.
De tekst in het HC zegt : de goederen zullen voor 3/4 in volle eigendom toekomen plus 1/4 in vruchtgebruik aan de overlevende echtgenoot. Deze LLE heeft reeds de helft , hij erft dus 1/4 van de totaliteit bij.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”