volmacht +rekening opzeggen

Koeke
Topic Starter

volmacht +rekening opzeggen

#1 , 21 apr 2011 09:46

Mag iemand die de volmacht heeft ( bvb de echtgenoot )zomaar op eigen initiatief de rekening van zijn vrouw ( en dus op naam van zijn vrouw ) annuleren , en deze gelden overmaken op een andere rekening ( gezamelijke of van de echtgenoot zelf )?

Of moet diegene waarvan de rekening is ( vrouw ) hier schriftelijk toestemming voor geven ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 apr 2011 16:27

Volmacht geeft de mogelijkheid om geld van een rekening te halen of te storten ( wat iedereen kan) ik dacht niet dat men dan een rekening kon opheffen dat kan enkel de rekeninghouder..

Creatief

#3 , 21 apr 2011 16:31

Een bankrekening geopend op twee namen, daar kan niets aan veranderen zonder het akkoord van de beide co-titularissen. Een wederzijdse volmacht blijft bestaan.
Wanneer de rekening slechts op één naam met volmacht voor de andere geopend is, kan eveneens de volmacht eenzijdig worden geannuleerd.
Verzoek om uitleg op het bankkantoor.
Indien het geld "het eigen vermogen" van de vrouw bevatte, dient de echtgenot deze terug te storten. Indien het écht om het eigen vermogen ging van de vrouw en gestort werd op rekening van de echtgenoot, dan is dit diefstal. Diefstal onder echtgenoten is verschoonbaar, maar moet teruggeven worden. Jammer voor mijnheer, :mrgreen: .

Reclame

wanton

#4 , 21 apr 2011 19:52

Ik meen me te herinneren dat vroeger in de volmacht-dokumenten een alinea stond : wel of niet de toelating om de rekening te annuleren. Standaard is : mag wel de rekening annuleren. Indien dat zo is , heeft de bank geen verantwoordelijkheid over de actie. Eén en ander kan wel belangrijk zijn volgens het huwelijksstelsel. Indien het saldo van de rekening van de vrouw overgeschreven wordt op een gezamenlijke rekening , binnen het wettelijk stelsel , is er toch verder geen probleem.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Bank & Beurs”