verandering gezinsituatie of niet

Rafaëll
Topic Starter

verandering gezinsituatie of niet

#1 , 22 apr 2011 13:05

Hallo .

Vader is enkel jaren geleden overleden .

Ik woon dus nog steeds bij mijn moeder.

Sinds drie maanden na jaren gewerkt te hebben spijtig genoeg werkloos .

Ik ben dus gezinshoofd .

Moeder was al een tijdje op de sukkel en lag sinds een dikke maand in het ziekenhuis .

Omdat ze nimmer in staat was voor zichzelf te zorgen hebben we ze ( misschien ook maar tijdelijk ) in een rusthuis geplaatst .

Blijf ik nu gezinshoofd of word ik automatisch alleenstaande ?

Hoe beziet men dit voor de ziekenkast want ben sinds twee weken op ziekte wegens rugproblemen ?

Dit zou wel een domper voor mij zijn aangezien ik nog een tijdje een lening moet afbetalen en ik dan misschien tot ik ander werk heb gevonden in de problemen kom aangezien mijn uitkeringen minderen als ik toch als alleenstaande moest aanzien worden .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 apr 2011 08:09

- waar staat haar domicilie (niet noodzakelijk bepalend)
- wat bedoel je met tijdelijk
- wat is haar leeftijd en haar inkomen

Als de situatie zoals ze nu is definitief is, ben je geen gezinshoofd meer, aangezien je ook voor niemand moet zorgen, tenzij je via het OCMW onderhoudsgeld verschuldigd bent?

jefke007

#3 , 23 apr 2011 09:17

"Ik woon dus nog steeds bij mijn moeder."

Afhankelijk van de domicilie, leeftijd, hoogte van hetinkomen van de moeder, soort van inkomen van de moeder ( werklooshheid, ocmw, ziekte, werk, pensioen ) kan hij eventueel wel gezinshoofd ( of een persoon ten laste , of gezinslast hebben ) naargelang voor welke situatie hij heeft bedoeld : werklooshheid, ziekteverzekering, belastingen. Het zijn 3 verschillende wetgevingen met 3 verschillende voorwaarden.

Voor de ziekteverzekering maakt het sedert 01-01-2009 geen verschil meer uit gedurende de eerste 6 maanden van de ziekte of je al dan niet gezinlsast hebt.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”