Hoe krijg je als schuldeiser Uw geld terug !!!!!

fenerus
Topic Starter

Hoe krijg je als schuldeiser Uw geld terug !!!!!

#1 , 22 apr 2011 13:27

Beste Forumleden;

Volgende casus:

Een persoon leent 50 eur voor een financieel gebrekkig persoon voor haar auto te laten keren.

Daarna komt deze financieel gebrekkig persoon smeken aan de deur voor geld ivm babyvoeding. Een normale menslievende mens krijgt medelijden en stopt ze wat geld toe: nl 100 eur.

Vervolgens tijdens de vakantie geeft de schuldeiser de sleutels aan de schuldenaar om de woning in de gaten te houden en bloemetjes water te geven;

Waarop de schuldenaar van haar positie gebruik maakt om internationale gesprekken te voeren. De kosten lopen op tot 300 eur !!!

Dus ondertussen ontstaat er ruzie; schuldeiser roept schuldenaar op verzoening bij de Vrederechter...

Schuldenaar erkent schuld maar weigert dading te tekenen: GEEN VERZOENING

Schuldenaar slaat schuldeiser in het bijzijn van de Vrederechter op het Vredegerecht !! ER ontstaan schermutselingen.... Schuldeiser dient klacht in...

Wat nu ? Dagvaarden? In gebreke stellen? Op welke rechtsgrond? 1382 BW? Of andere???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 22 apr 2011 14:14

U zegt het zelf "financieel gebrekkig persoon". Een kale ... kun je niet stropen. Hier valt niets te halen. Laat het een les voor de toekomst zijn. Trouwens iemand die een auto kan onderhouden is in mijn ogen niet financieel gebrekkig; alhoewel er daar velen niet mee akkoord zullen zijn, zeker als ik er nog aan toevoeg dat iemand die babyvoeding nodig heeft, blijkbaar nog kinderen heeft ook. En daar heb ik ook mijn gedacht bij. U bent dom geweest, sorry. Volgende keer beter.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

fenerus
Topic Starter

#3 , 22 apr 2011 14:31

Ik was het niet trouwens, een vriend van mij,

Mijn vraag was eerder wat kunnen we er juridisch tegen doen? Ik denk dagvaarden maar op welke rechtsgrond (artikel) ? :s

Idd het is een kalle als je begint te vechten bij de vrederechter, ben je goed bezig idd :D

De Vrederechter kon er niet mee lachen trouwens, arme man

Reclame

JohnD

#4 , 22 apr 2011 16:30

Ik bedoelde dat je een kale kei niet kunt stropen. Dat juridisch gedoe gaat je veel geld kosten. Ik zou dat op een andere manier oplossen. Op een bepaald ogenblik in de procedure (als je dan toch meer - veel meer - zou willen uitgeven dan dat het je kan opbrengen) kan die persoon nog altijd zijn beweringen terug intrekken. Kan jij iets bewijzen van die telefoongesprekken ? Een vrederechter een arme man noemen is wel het laatste wat ik zo iemand zou willen bestempelen. Misschien kan iemand anders het aantal juiste artikels geven waarop je je zou kunnen baseren om een rechtsgeding te starten. Veel geluk ermee in elk geval.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#5 , 22 apr 2011 16:44

Aangezien het om een schuldvordering gaat van minder dan ongeveer €1860 dagvaarden middels een verzoekschrift op basis van art 735 Ger.W.?

fenerus
Topic Starter

#6 , 22 apr 2011 17:45

@JohnD Ik bedoel met "arme man" dat ik medelijden heb met hem... Die man probeert alles in goede banen te leiden, en dan staan de comparanten daar op elkaar te slaan. Die man probeert zijn positie te gebruiken als: "als jullie niet stoppen bel ik de politie" "mevrouw in mijn vredegerecht wordt niet gevochten en geroepen"....

Je hebt echt boertige mensen die geen respect meer hebben voor de rechtsmacht !!!

Iemand nog advies ivm deze zaak?

mapleleiah

#7 , 22 apr 2011 17:56

Er staat niets op papier, dus het is uw woord tegen dat van de oplichter ... helaas ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 apr 2011 18:43

geding beslissende eed vb :D

JohnD

#9 , 22 apr 2011 23:36

geding beslissende eed vb :D
Euh .... que ?

fenerus
Topic Starter

#10 , 23 apr 2011 14:21

Ja ik vermoed dat de Vrederechter geen korte termijngeheugen heeft aangezien deze twee stonden te vechten op zin vredegerecht, zal hij de zaak heus wel herinneren...

Maar mijn vraag is nu op welk artikel moet ik de schuldenaar nu dagvaarden? 1382? voor de telefoonkosten?

Die telefoonkosten zijn makkelijk te bewijzen : schriftelijke documenten, facturen, stempels in paspoorten, getuige....

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 apr 2011 14:35

art 1358 ev Burgerlijk wetboek :D
En wat heeft de vrederechter gedaan bij het geweld in zijn rechtzaal.
Is daar PV van opgesteld???
Vrederechter heeft de 'politie in zijn rechtzaal' en kan dus PV opstellen.

fenerus
Topic Starter

#12 , 23 apr 2011 18:30

Het was een verzoeningspoging. Er was geen politie aanwezig. De vrederechter heeft enkel zijn stem wat verhoffen en gedreigd de politie te bellen.

Dan is de kalmte teruggekeerd. Maar een der partijen (lees schuldeiser) heeft klacht ingediend voor slagen en verwondingen...

Strafonderzoek is nog bezig.

fenerus
Topic Starter

#13 , 23 apr 2011 19:07

@ Franciscus, 1385 BW?? Ben je zeker

« De eigenaar van een dier, of ,terwijl hij het in gebruik heeft, diegene die zich ervan bedient, is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was. »

Ik heb het hier over een geschil betreffende uitgeleend geld en het gebruik van de telefoon !!

Moet ik dan op grond van 1382, onverschuldigde betaling of een ander artikel dagvaarden?

JohnD

#14 , 23 apr 2011 20:24

Wat ik ook dikwijls niet begrijp op forums zoals dit waar zeer specifieke vragen gesteld worden en waar getracht word dan een antwoord op te geven is dat heel wat posters zich verschuilen (en ik bedoel niet specifiek dit geval), achter de uitlating: "het was een vriend, een kennis, ik was het niet enz..." Ik heb daar altijd ernstige vragen en twijfels bij en vooral als er zeer diep (zoals hier dus) op iets word ingegaan. Ik kan me persoonlijk niet herinneren dat iemand anders (behalve mijn advocaat dan) zo diep op een onderwerp voor mij wil ingaan. Trouwens vraag ik me dan ook soms af waarom die personen hier zelf niet posten. Een nickname is in no time bedacht en is anoniem genoeg.

Vandebos

#15 , 23 apr 2011 20:50

Art 1385 ger.w.

Terug naar “Andere”