#4 , 07 apr 2011 21:51
Fenerus,
Er is een immens verschil tussen een nalatenschap aanvaarden en een nalatenschap verdelen!
Indien je de nalatenschap zuiver hebt aanvaard, dan kunnen de schuldeisers altijd komen opdagen.
Indien je een nalatenschap hebt verworpen: dan erf je niets, dus ook geen schulden.
Indien je de nalatenschap hebt aanvaard onder voorwaarde van boedelbeschrijving, dan kunnen de schuldeisers je persoonlijke bezittingen niet aantasten.
Een nalatenschap verdelen betekent dat de roerende goederen/gelden/vastgoed onder de erfgenamen wordt verdeeld. Elke erfgenaam krijgt een stukje van de nalatenschap, ... indien er dat is.
Voor wat betreft de nakomende rekening van de advocaat .... Hier ben ik het eens met Wanton, nl. dat hij onzorgvuldig omging met zijn administratie. Anderzijds vind ik het niet ongewoon dat er een eindafrekening kwam, hetzij dan laattijdig. Toen één van onze medeërfgenamen stierf, werd er ook een ereloon van de advocaat aangeboden, nl. 9.100 €. Volgens mij werden de rekeningen ook gedurende geruime tijd niet meer betaald. Dat zal waarschijnlijk de afspraak zijn geweest: betalen op het einde van de rit. Bij ons werd wel de factuur onmiddellijk aangeboden en werd uit de nalatenschap betaald.
Indien je de nalatenschap zuiver hebt aanvaard, dan kunnen de schuldeisers nog 10 jaar lang opduiken na het overlijden van vader.
Indien je de nalatenschap hebt aanvaard onder voorwaarde van boedelbeschijving, daar ken ik de termijn van schuldeisers niet van.
Vermoedelijk is deze termijn 3 maanden na de vermelding in het Belgisch Staatsblad. Zeker ben ik daar niet van!
Misschien kan een professioneel forumlid hierop antwoorden.