Advocaat wordt schuldeiser van een nalatenschap

fenerus
Topic Starter

Advocaat wordt schuldeiser van een nalatenschap

#1 , 07 apr 2011 19:18

Beste leden:

Ik leg jullie volgend probleem op:

Mijn vader overleed in 2009. Hij had een advocaat die eens opgetreden had voor hem. Ik heb deze advocaat gecontacteerd via mijn advocaat om de dossiers van mijn vader op te vragen (na veel geneut en gesleur weliswaar heeft hij ze overgemaakt)

Nu, na bijna 1,5 jaar na zijn overlijden, komt deze advocaat aanbellen bij mij dat hij nog openstaande saldo heeft van mijn vader.

Is het niet zo dat schuldeisers zich binnen de 3 maanden per aangetekende brief zich moeten melden bij de notaris gelast met de nalatenschap?

Hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 apr 2011 20:30

Het minste dat je kan zeggen , voor zover dat zijn bewering klopt , dat die advocaat onzorgvuldig is met zijn administratie.
Van dde andere kant , de erfgenamen die de erfenis aanvaarden , aanvaarden terzelfdertijd de schulden , ook al zijn die op dat moment niet allemaal bekend.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

fenerus
Topic Starter

#3 , 07 apr 2011 21:35

1) nalatenschap is nog niet aanvaard / verdeeld
2) Is er geen termijn van 3 maanden ofzo waarin de schuldeisers zich moeten melden.

Kan het zomaar dat een advocaat zo lang na een overlijden plotseling met kosten afkomen? Hoe kan ik controleren of de verschuldigde bedragen wel juist zijn? Ik ben trouwen niet thuis in de dossiers van mijn vader.

Reclame

Creatief

#4 , 07 apr 2011 21:51

Fenerus,
Er is een immens verschil tussen een nalatenschap aanvaarden en een nalatenschap verdelen!
Indien je de nalatenschap zuiver hebt aanvaard, dan kunnen de schuldeisers altijd komen opdagen.
Indien je een nalatenschap hebt verworpen: dan erf je niets, dus ook geen schulden.
Indien je de nalatenschap hebt aanvaard onder voorwaarde van boedelbeschrijving, dan kunnen de schuldeisers je persoonlijke bezittingen niet aantasten.

Een nalatenschap verdelen betekent dat de roerende goederen/gelden/vastgoed onder de erfgenamen wordt verdeeld. Elke erfgenaam krijgt een stukje van de nalatenschap, ... indien er dat is.

Voor wat betreft de nakomende rekening van de advocaat .... Hier ben ik het eens met Wanton, nl. dat hij onzorgvuldig omging met zijn administratie. Anderzijds vind ik het niet ongewoon dat er een eindafrekening kwam, hetzij dan laattijdig. Toen één van onze medeërfgenamen stierf, werd er ook een ereloon van de advocaat aangeboden, nl. 9.100 €. Volgens mij werden de rekeningen ook gedurende geruime tijd niet meer betaald. Dat zal waarschijnlijk de afspraak zijn geweest: betalen op het einde van de rit. Bij ons werd wel de factuur onmiddellijk aangeboden en werd uit de nalatenschap betaald.

Indien je de nalatenschap zuiver hebt aanvaard, dan kunnen de schuldeisers nog 10 jaar lang opduiken na het overlijden van vader.
Indien je de nalatenschap hebt aanvaard onder voorwaarde van boedelbeschijving, daar ken ik de termijn van schuldeisers niet van.
Vermoedelijk is deze termijn 3 maanden na de vermelding in het Belgisch Staatsblad. Zeker ben ik daar niet van!

Misschien kan een professioneel forumlid hierop antwoorden.

fenerus
Topic Starter

#5 , 07 apr 2011 22:24

Hoe weet ik of mijn vader contant betaald heeft ? Wanneer men 1,5 jaar na een overlijden komt aankloppen bij de erfgenamen is dit wel gemakkelijk...

Trouwens heeft hij in al die tijd mijn vader in gebreke gesteld bij aangetekend schrijven...

Creatief

#6 , 07 apr 2011 22:49

De tijd dat een advocaat met cash geld betaald wordt, is volgens mij reeds lang voorbij!
Nu heb je nog steeds niet geantwoord op de vraag of je de nalatenschap zuiver aanvaard hebt, verworpen hebt, of aanvaard hebt onder voorwaarde van boedelbeschrijving.

fenerus
Topic Starter

#7 , 07 apr 2011 22:55

De tijd dat een advocaat met cash geld betaald wordt, is volgens mij reeds lang voorbij!
Nu heb je nog steeds niet geantwoord op de vraag of je de nalatenschap zuiver aanvaard hebt, verworpen hebt, of aanvaard hebt onder voorwaarde van boedelbeschrijving.
Onder voorrecht van boedelbeschrijving sinds april 2010 werd een beschikking afgeleverd door de vrederechter om te aanvaarden onder voorecht van boedelbeschrijving. Dit werd neergelegd ter Griffie REA. Maar tot op heden is de notaris nog bezig met de vacatie (inventariëren van de goederen en gelden en nuttige verklaringen)...

fenerus
Topic Starter

#8 , 07 apr 2011 22:57

Ik heb al veel meegemaakt dat ze cash geld vragen hoor voor een consultatie of andere kosten... :?

Creatief

#9 , 08 apr 2011 09:02

Vraag van Ferneus:
Welke is de termijn dat schuldeisers nog kunnen komen opdagen nadat de nalatenschap onder voorwaarde van boedelbeschrijving is aanvaard en dat er melding van werd gemaakt in het Belgisch Staatsblad?

Creatief

#10 , 08 apr 2011 13:35

@ Fenerus

Zie hier het antwoord op je prangende vraag i.v.m. schuldeisers.

http://www.berquinnotarissen.be/pdfs/ju ... chuld7.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie nalatenschap onder voorwaarde van boedelbeschrijving.

Tot 3 maanden na publicatie in het Staatsblad.

fenerus
Topic Starter

#11 , 22 apr 2011 13:17

Onze notaris beweert het tegendeel dat er iets is als pauliaanse vordering, dat de schuld wel blijft bestaan na de 3 maanden termijn, maar dat het voor de schuldeiser moeilijker wordt... Hij was trouwens in fout door dit verzoekschrift niet in te dienen... Wat moet ik dus nu doen?

Creatief

#12 , 22 apr 2011 13:56

Ik heb het in uw geval ook niet over een Pauliaanse vordering. Indien jouw notaris deze wet niet kent, vind ik erg zwak. Het is wel niet van toepassing op jouw vraag en ik heb je daar ook niet naar verwezen. Leer eens lezen, fenerus.

Het wordt moeilijker om de schuld te vorderen ... En wat zijn de gevolgen hiervan?

fenerus
Topic Starter

#13 , 22 apr 2011 14:00

JA Creatief ik ben u dankbaar voor u hulp;

Volgens de notaris : "Dat ook na de 3 maanden termijn, de schulden moeten betaald worden volgens hem, via de nalatenschap - voordat deze vereffend is" Anders moeten de schuldeisers deze betalen met de gelden die zij verworven hebben uit de nalatenschap maar niet met hun eigen gelden.

Wat moet ik nu doen? De notaris in gebreke stellen? :s Omdat hij 1 jaar gewacht heeft met de publicatie?

jojan

#14 , 22 apr 2011 15:56

Die 3 maanden uit artikel 793 van het BW is een verzoek aan de schuldeisers.

Artikel 809 stelt:

Schuldeisers die ten tijde van een eerste betaling niet bekend waren maar zich achteraf aanmelden, hebben verhaal op de betaalde legatarissen gedurende een termijn van drie jaar te rekenen van de dag dat de rekening is aangezuiverd en het overschot betaald. Zij hebben geen verhaal tegen de reeds betaalde schuldeisers, maar zijn gerechtigd van het nog niet verdeelde actief het uit te keren bedrag af te nemen dat bij de eerste verdelingen aan hun schuldvorderingen toekwam.

De beheerder, benoemd ingevolge de artikelen 803bis en 804, heeft dezelfde macht als die waarover de onder voorrecht aanvaardende erfgenaam zelf beschikte.

Hij heeft dezelfde verplichtingen als de erfgenaam; hij is ontslagen van borgstelling.

jojan

#15 , 22 apr 2011 16:02

ter volledigheid kan u de wetteksten hier nalezen:

BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III HOOFDSTUK V. AFDELING III. - VOORRECHT VAN BOEDELBESCHRIJVING, ZIJN GEVOLGEN, EN VERPLICHTINGEN VAN DE ERFGENAAM DIE ONDER VOORRECHT AANVAARDT.
Art. 793-803, 803bis, 804-810, 810bis

Terug naar “Andere”