mondeling akkoord bij verkoop huis

mikey_1
Topic Starter

mondeling akkoord bij verkoop huis

#1 , 28 apr 2011 10:24

hallo

moest er ik nu mijn huis verkopen (wat niet het geval is, maar ik wil graag info hierover, misschien moest ik later mijn huis verkopen), en er komen een paar kandidaat-kopers.
aan één van de kandidaat-kopers geef ik een mondeling akkoord voor een bepaald bedrag.
een paar dagen later komt er een andere "mogelijke" koper met een hoger bod, aan wie ik dus graag het huis zou willen verkopen.

ben ik verplicht (wettelijk?) om mijn huis te verkopen aan de eerste kandidaat-koper aan wie ik mijn woord heb gegeven? of ik mag mijn huis verkopen aan dat andere koppel?

er is niets op papier gezet.
de kandidaat koper heeft geen enkel bewijs dat ik een mondeling akkoord heb gegeven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 28 apr 2011 10:44

Wettelijk gezien bent u verplicht om te verkopen aan de 1e kandidaat, daar u zijn bod heeft aanvaard.
Daar er echter enkel een mondeling akkoord is, zal dit wel moeilijk te bewijzen zijn als kandidaat.
Als kandidaat zou ik meteen dit akkoord op papier zetten om zulkse (vuile) trukken te vermijden.

Lightning

#3 , 28 apr 2011 10:49

Inderdaad. Een mondelinge overeenkomst is eveneens bindend. Als de eerste kandidaat-koper echter niet kan bewijzen dat u zijn bod aanvaardde, zal hij het heel moeilijk hebben om zijn slag thuis te halen. Hij zou er, zoals Turaki aangeeft, goed aan doen de overeenkomst op papier te zetten.

Reclame

jefke007

#4 , 28 apr 2011 22:06

Een gegeven woord breken is al beneden alle peil, maar het kan ook in u nadeel werken als de eerste koper achteraf zelf zijn woord niet houdt en er geen tweede koper komt opdagen.

Dus inderdaad de enigste correcte oplossing is alles direct op papier zetten.

Terug naar “Kopen”