Domicilie en lang verblijf in buitenland

MatthiasTourlousse
Topic Starter

Domicilie en lang verblijf in buitenland

#1 , 28 apr 2011 16:50

Beste

In september vertek ik naar het buitenland met mijn gezin voor een onbezoldigde stage gedurende 11 maanden. Met mijn werkgever zou ik dit overbruggen via eerst ouderschapsverlof en dan tijdskrediet.

Nu blijkt dat een van de voorwaarden van tijdskrediet en ouderschapsverlof is dat je een domicilie hebt in Belgie. Het huis dat ik huur zal echter worden opgezegd, waardoor ik geen domicilie meer zal hebben daar. Kan ik dat bij mijn ouders plaatsen, wetende dat ik er eigenlijk niet vaak zal zijn? Bestaat hier een oplossing voor?

Bedankt
Matthias

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 apr 2011 20:28

via referentieadres vb
zie links

http://www.rechtenverkenner.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ocmw-info-cpas.be/images/upl ... s__Nl_.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

MatthiasTourlousse
Topic Starter

#3 , 29 apr 2011 10:26

Beste Franciscus,

bedankt voor je bericht. Inzake een referentieadres, denk ik dat ik inderdaad in aanmerking komt gezien ik minder dan een jaar weg ben voor studiereizen en ik een natuurlijk persoon heb die akkoord zou gaan.

Nog vragen:
1) Is dit referentieadres beperkt in de tijd? Quid als ik zou 15 maanden wegblijven?
2) Ik neem tijdskrediet en ouderschapsverlof. Een van de voorwaarden tot toekenning is een domicilie hebben in België. Denk jij dat het hebben van een referentieadres in België zou volstaan?
3) moest ik dan toch omwille van RVA een domicilie (en geen referentieadres) nemen in Belgie, zou ik dat dan alsnog kunnen doen wetende dat ik eigenlijk daar tijdelijk afwezig zal zijn? Geen prob met wijkagent en of vermenging van inkomsten, kinderbijslag enzo?

Groeten

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 apr 2011 20:05

Wel bij ons was het de wijkagent die als referentieadres diende voor een (vrij bekende) schilder die in het zuiden van Frankrijk was. :D

float
Juridisch actief: Ja

#5 , 30 apr 2011 10:22

Een referentieadres is niet beperkt in tijd.

artemis

#6 , 30 apr 2011 11:10

Een referentieadres zou idd een mogelijkheid kunnen zijn (ik ben het nog geweest voor vrienden die emigreerden) maar check wel met de RVA of ze dat aanvaarden voor het ouderschapsverlof en het tijdskrediet.

MatthiasTourlousse
Topic Starter

#7 , 02 mei 2011 14:18

De RVA heeft me verteld dat een referentieadres volstaat, zolang ze maar een adres hebben zeiden ze.
Ik had dit echter wel graag nog eens afgecheckt met iemand die het al heeft 'meegemaakt', referentieadres + uitkeringen tijdskrediet....

MatthiasTourlousse
Topic Starter

#8 , 05 mei 2011 16:59

heb nog wat info verzameld. Een referentieadres impliceert een werkelijke inschrijving in het bevolkingsregister van de gemeente waar het adres is. Het betekent meteen ook dat het volstaat als 'domicilie' voor tijdskredietuitkeringen en kinderbijslag.

Terug naar “Administratief recht”