jaar van overlijden 2 aangiftes doen

jefke007
Topic Starter

jaar van overlijden 2 aangiftes doen

#1 , 02 mei 2011 14:58

Ik ken iemand die vorig jaar haar moeder overleden is, de echtgenoot van de overleden moeder leeft nog.

Zij waren gehuwd in gemeenschap van goederen. De vader trok een rustpensioen ( gezinspensioen )van ongeveer 15000 euro per jaar , de moeder had nooit buitenshuis gewerkt en trok geen pensioen.
Zij hadden samen een eigen huis , dat reeds lang was afbetaald met een KI van ongeveer 1000 euro.

Mijn vraag is nu
1. er werd nu een aangifteformulier ( lottoformulier ) op naam van het nalatenschap gestuurd dat voor 30-06-2011 moet ingevuld worden.
Mijn vraag is moeten er daar eventueel inkomsten vermeld worden van het pensioen of het KI van het huis ?
( roerende inkomsten enz waren er niet ). Moeten alle erfgenamen dat formulier ondertekenen, best wel ?

2. binnen enkele weken gaat het gewone aangifte formulier komen ( enkel op naam van de vader dan ? wat moet daarop worden ingevuld.5 (Uiteraard ) werd er maar 1 belatstingfiche afgeleverd voor heel hetikomsten jaar 2010.

Ik heb ook ergens gelezen dat men moet kiezen voor een gezamelijke of een afzonderlijke aangifte, maar dat de fiscus zelf niet het voordeligste gaat kiezen. Die 30% huwelijksquotient wordt soms in het jaar van overlijden niet toegepast ?

dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 mei 2011 15:09

Op het formulier van de nalatenschap , van de overleden moeder , kan/moet men niets invullen. Ondertekening door de echtgenoot is voldoende.
Op het formulier van vader vult men de gegevens in die men van de Zuidertoren voor zijn pensioen heeft ontvangen. Misschien zijn die reeds vooringevuld.
Men moet op beide formulieren wel de gegevens vermelden ivm. het overlijden. Het KI moet men niet vermelden.
Vermits moeder geen eigen inkomsten had , vermoed ik dat het best is dat een gezamenlijke afrekening gevraagd wordt.

Indien u - via PB- de bedragen ( en datum overlijden) doorgeeft , wil ik u een definitief antwoord geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jefke007
Topic Starter

#3 , 05 jun 2011 11:50

De gezamelijke aangifte zal een teruggave van ongeveer 250 euro tot gevolg hebben ( overleden oktober 2010, het aanslagjaar 2011 - inkomsten 2010 worden bedoeld ).

De electronische aangifte van de echtgenoot is reeds gebeurd : er werd een rekening op zijn naam bij opgegeven. Voor het overlijden stond dezelfde rekening nog op 2 namen. Er werd het cijfer "1" aangekruist dat de rekening van de persoon in de linkerkolom is.

De ( uiteraard ) papieren aangifte van zijn overleden echtgenote ( inkomsten 2010 - aanslagjaar 2011 ) moet nog gebeuren. Uiteraard wordt dezelfde rekeningnummer vermeld.

Welk cijfer zou moeten aangekruist worden om aan te duiden van wie de rekening is ?
1. van de persoon in de linkerkolom
2. van de persoon in de rechterkolom ( er is in casu geen rechtkolom )
3. gezamelijke rekening

Die 250 euro die zal terugbetaald worden, daar zal men in theorie later nog een bijvoegelijke aangifte van het nalaltenschap voor moeten doen ???? De oorspronkelijke aangifte werd door de notaris gedaan. Zou de fiscus voor zo een klein bedrag dit echt controleren ?

Het is te hopen dat de fiscus de betaling niet met een postmandaat of een circulaire cheque uitvoert. Anders vraagt men bij de b-post weer een soort erfrechtverklaring, en moet mogelijk de notaris weer worden geraadpleegd wat ook geld kost.
Hoe worden de aanduiden op de papieren aangifte van de moeder het beste gedaan, zodat die fiscus niet weigert om op die rekening te storten ?

Reclame

wanton

#4 , 05 jun 2011 19:43

Noteer een rekening die nu geopend is op naam van de overlevende echtgenoot , voor beide aangiftes.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”