Hallo allen,
Ik heb een vraag omtrent een vastgoedproject. Ik ben namelijk aan het overwegen om zelf een woning te bouwen of renoveren, maar ik stel mij de vraag wat ik het beste doe. Mijn idee is om het te laten bestaan (of onder te verdelen bij een renovatie) uit drie appartementen, er zelf één van te bewonen en de andere twee te verhuren. Belangrijk om weten is dat, indien het voor een potentiële verkoop van het goed na de bouw/renovatie een grote meerwaarde blijkt verworven te hebben, ik het niet zal laten het te verkopen en hetzelfde te doen met een groter goed.
Stel ik voer dit uit als natuurlijk persoon, klopt het dat ik na 5 jaar het goed kan verkopen zonder dat ik belast wordt op de meerwaarde? En zijn mijn inkomsten van mijn huur gedurende deze vijf jaar belast of kan ik deze fiscaal aftrekken, bijvoorbeeld als ik een hypothecaire lening zou sluiten?
Een tweede vraag die ik mij stel, stel na 2 jaar beslis ik toch plots om het goed te verkopen, welke nadelen geeft mij dit tov het uit te voeren als rechtspersoon? Of is het in elk geval beter om dit uit te voeren als rechtspersoon?
Alvast bedankt,
Bert