kan papa huis dat in nalatenschap van mama staat wegschenken

WAAROMPAPA
Topic Starter

kan papa huis dat in nalatenschap van mama staat wegschenken

#1 , 08 feb 2007 14:13

op 18.11.06 is mijn papa hertrouwd met een vrouw die enkel op geld en prestige uit is en die zeker niet aan haar proefstuk (4e huwelijk) toe is (eigen woorden : "ik trouw met je papa om mij veilig te stellen").
Deze vrouw heeft mijn papa zodanig gemanipuleerd dat hij me echt haat en dit terwijl ik voordien zijn lieveling was.
Hij zou iemand gezegd hebben (omdat ik tegenover hem en haar open kaart heb gespeeld over hoe zij wel is en natuurlijk is hier ruzie van gekomen) dat hij mij haat en dat het mij duur te staan zal komen en dat als hij wil de tweede eigendom kan wegschenken aan haar.
In de nalatenschap van mijn mama staan 2 eigendommen. De ene stond enkel op naam van mijn mama dus daar hebben mijn broer en ik elk 1/3 van maar de andere eigendom stond op naam van mama en papa. Kan hij deze woning aan haar wegschenken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 feb 2007 17:08

Omdat U zegt dat U en uw broer 1/3 heeft geerfd , doet veronderstellen dat uw moeder een testament had waarbij het beschikbare deel werd toegekend aan iemand anders , misschien uw vader. In die zelfde redenering heeft U reeds minstens 1/6 in blote eigendom van die andere woning en heeft uw vader 4/6 in volle eigendom en 2/6 in vruchtgebruik.
Dus hij kan die woning niet zomaar wegschenken : hij moet minsten 2/3 van zijn deel aan U beiden , zijn kinderen , voorbehouden. Dat resterend 1/3 kan hij eventueel aan haar wegschenken of via testament doen toekomen. Vermits hij nog een deel vruchtgebruik heeft kan hij dat VG aan haar overmaken , waardoor jullie geen volledige eigenaars worden zolang zij leeft.
Vraag de juiste eigendomsverdeling -tussen vader en kinderen- van de beide woningen eens na bij de dienst Kadaster van de Registratie van uw gemeente.

wolf2

#3 , 08 feb 2007 21:10

Vergeet het Kadaster; ga naar het Registratiekantoor.

Reclame

Wesley

#4 , 09 feb 2007 14:31

U heeft wellicht een deel eigendom in beide eigendommen, het juiste breukdeel is nu minder van belang.

Concreet kan uw vader niet verkopen aan een derde zonder uw instemmin als mede-eigenaar.

Wel kan hij zijn deel wegschenken, waardoor u in onverdeeldheid komt met de nieuwe vrouw van uw vader. Een situatie die beide partijen wellicht willen vermijden.

Het volledige goed wegschenken kan hij maar als hij volledig eigenaar is ?n dat is enkel maar mogelijk als er een 'langst-leef-al' beding was in het huwelijkscontract tussen uw ouders. Kijk er de aangifte van nalatenschap van uw moeder eens op na (eigen kopie, notaris, registratiekantoor)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”