#6 , 05 mei 2011 15:52
Je hebt gelijk, Delcatto niemand hoeft een oordeel te vellen over de relatie ouders-kinderen. Trouwens dit was geen antwoord op je juridische vraag.
Elke notaris mag geen schijn van partijdigheid laten merken. Indien hij (zij) ongeoorloofd toch partij kiest voor één van zijn cliënten, dan kan je hiervoor klacht indienen.
Je kan best dus zelf een notaris aanstellen en niet mee in schip gaan met de notaris, die reeds door andere erfgenamen (legatarissen) aangesteld is.
De zaak van je moeder is dus opgelost. Ik vermoed dat uw moeder een contract had laten opmaken met de formule "langst heeft, al heeft". Indien ik verkeerd ben, verbeter me dan.
Indien ouders overlijden, dan heeft de notaris of andere erfgenamen de plicht je hiervan te verwittigen binnen de termijn van 5 maanden én zeker wanneer je mede-erfgenaam bent. De aangifte van de successierechten moeten immers worden ondertekend. Wanneer een ouder overlijdt, verstuurt de Registratie een "genummerd" blanco formulier, waarop eventueel de aangifte van de successierechten worden neergeschreven.
Vermoedelijk heeft een ander familielid deze taak overgemaakt aan de notaris om de SSR in te vullen. De notaris mag niemand bevoordelen en moet onpartijdig blijven. De nalatenschap kan pas verdeeld worden wanneer iedereen hiermee akkoord gaat.
Ik vermoed dat er veel geld aan je neus is voorbij gegaan. Ik wil je enkele tips geven, die iets verder rijken dan Wanton zijn tips. Ik kan dit enkel doen via pb om mijn eigen dossier te beschermen. Het forum is publiek. Iedereen kan meelezen!
Laatst gewijzigd door
Creatief op 05 mei 2011 16:46, 2 keer totaal gewijzigd.