Eigen woning en dan trouwen

Nys Peter
Topic Starter

Eigen woning en dan trouwen

#1 , 11 mei 2011 18:25

Hallo iedereen,

Samen met mijn huidige partner hebben we besloten om te gaan trouwen. Nu zit het zo dat ikzelf de eigenaar ben van de woning waar wij gaan in wonen. Nu is mijn vraag wat gebeurd er mocht het later eventueel fout gaan en op een echtscheiding uitdraaien? Blijft de woonst van mij of kan de partner een deel van het huis gaan opeisen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Mvg

Peter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mikey_1

#2 , 11 mei 2011 19:15

ik denk, dat het van jou blijft, dit omdat je de woning hebt gekocht voor je getrouwd bent.

Creatief

#3 , 11 mei 2011 20:06

Die woning behoort tot je "eigen vermogen". Bij scheiding kan je partner daar géén deel of zelfs niets van opeisen.

Reclame

Joeri_J

#4 , 12 mei 2011 09:34

Indien u trouwt zonder huwelijkscontract, dus dan wordt automatisch wettelijk stelsel genomen.
(of met een huwelijkscontract waar het wettelijk stelsel als basis geld)

U blijft eigenaar, maar inkomsten van beide tijdens het huwelijk zijn gemeenschappelijk,
u betaald dus een lening af die op uw naam staat af met gelden van de gemeenschap.

Bij echtscheiding moet deze "schuld aan de gemeenschap" terugbetaald worden.

bvb: 600€/maand, na 4 jaar (52maand) huwelijk hebt u 31.200€ afbetaald aan uw lening,
dat betaald is door de gemeenschap.

Dan moet u uw vrouw 15600€ (de helft van wat uit de gemeenschap gegaan is)
(of krijgt u vrouw 31.200€ meer van de gemeenschappelijke goederen, gelden, ...)

Indien dit zich zou voordoen, en u het geld niet heeft, kan u uw bank contacteren en terug geld van uw lening opvragen,
zodat u terug x jaar meer moet betalen...

Indien u trouwt met huwelijkscontract van scheiding van goederen,
Dan blijft u loon van uzelf, en dan stelt dit "probleem" (als je dit zo mag noemen) zich niet...

Indien u de woning inbrengt (bij 1ste geval) in het huwelijk (met terugbreng clausule in geval van scheiding)
dan kan u partner ook de woning financieel inbrengen in de belastingen...

U partner kan zich ook altijd inkopen...
Maar dan kan bij scheiding de woning (als 1 van beide dwars licht) openbaar verkocht moeten worden...

Elk scenario heeft voor & nadelen, je bevragen is dus goede stap voor welke voordelen voor je doorwegen,
en welke nadelen je hierbij aanvaardbaar vind...

Nys Peter
Topic Starter

#5 , 12 mei 2011 18:52

Bedankt Joeri,

Met het eerste scenario kan ik leven. Is ook niet meer dan logisch dat als bij de rest van de lening mee helpt betalen dat ze bij een eventuele echtscheiding ook de helft terug krijgt...

Ook aan de anderen bedankt voor de antwoorden.!

Mvg

Peter

j.demoor

#6 , 13 mei 2011 11:04

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Nu zit het zo dat ikzelf de eigenaar ben van de woning waar wij gaan in wonen’ houdt in dat die woning tijdens het huwelijk en bij echtscheiding een EIGEN goed blijft,waarop uw echtgenoot geen enkele aanspraak kan maken bij echtscheiding.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”