erfenis groot tante

Skippy12
Topic Starter

erfenis groot tante

#1 , 13 mei 2011 08:05

Dag

Mijn vrouw heeft een Huis geerft van een groot tante
Dit bracht zware erfenis rechten met zich mee.
Wij hebben ons huis verkocht om deze erfenis rechten te betalen en zijn dan in het huis dat ze geerft heeft gaan wonen .
We hebben tevens een lening moeten aangaan om renovatie werken uit te voeren .
Het gezamelijke bedrag "erfenis rechten + lening " zijn bijna even hoog als de waarde van het huis .
Nu dreigt ze met een scheiding en zegt dat het huis van haar is .
Wat stappen kan ik ondernemen ?
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 13 mei 2011 08:24

Ik ga er vanuit dat je onder wettelijk stelsel getrouwd bent?

Het huis 'kan' van haar zijn, daarvoor moet je kijken hoe dit geschreven is, of dit ingebracht is in het huwelijk.

Doch! Alle kosten die jij (of het gemeenschappelijk vermogen) gedaan hebben aan haar huis kan je terug krijgen.

Je hebt jullie huis verkocht,
Dit was van beide?
stel dat dit 100.000€ opbracht (de verkoop)
Dan heb jij hiervan recht om 50.000€ terug te krijgen.

Je hebt lening gedaan om te renoveren?
Dit was op beide namen?
(of op zijn minst betaald met gemeenschappelijk inkomen)

Stelt dat de gemeenschap al 2j elke maand 500€ afbetaald,
dan krijg jij hiervan van u vrouw 250€/maand terugbetaald, ofwel 500€/maand meer uit de gemeenschap.

Maw, de TITEL van eigendom kan misschien onbetwistbaar voor haar zijn,
de inbreng van kosten (door jullie huis en lening) zijn WEL terug te vorderen.
Met een minimum van uw verarming.

Je kan in sommige gevallen zelf op de meerwaarde van de woning een deel verkrijgen,

Stappen die je best onderneemt: ga met een raadsman praten, en neem je papieren mee:
- verkoop van jullie vorige woning
- schenkingsakte aan je vrouw?
- renovatie lening inschrijving
- huwelijkscontract (indien dit er is)
- +/- financieel overzicht

Dit zal je raadsman een overzicht geven van hoe de situatie is, en je vertellen wat je kan/mag verwachten.

Veel succes & sterkte!

wanton

#3 , 13 mei 2011 16:26

Het huis staat op naam van uw echtgenote alleen , zij is in persoonlijke naam de erfgenaam. Maar u heeft het huis van u beiden verkocht en volledig geïnvesteerd in dat huis. Er is bovendien een lening door u beiden ondertekend. Zo is er een schuld ontstaan van uw echtgenote aan U : u heeft uw deel geïnvesteerd in haar eigendom. Bij echtscheiding moet u uw deel , enerzijds de helft van de opbrengst van de verkoop , plus het gedeelte dat u betaalde van de lening , van haar terugkrijgen. Daar heeft u recht op. Waarschijnlijk moet dat geërfde huis ook verkocht worden om uw deel te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”