rijden door het rood-politierechtbank

JohnD

Re: rijden door het rood-politierechtbank

#16 , 11 mei 2011 01:49

[gelieve posts on-topic te houden:Vandebos]
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#17 , 11 mei 2011 11:47

“Art.61.1...1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of ,zo er geen stopstreep is ,het verkeerslicht zelf,voorbij te rijden...“(1 december 1975 Wegcode).

“Art.3.De overtredingen op de hierna vermelde bepalingen zijn overtredingen van de derde graad in de zin van art.29 §1,tweede lid ,van dezelfde wet(16 maart 1968):...36°.Het rood licht negeren...”(K.B. 30 september 2005 Overtredingen per graad).

“Art.29.§1...De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro.”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

“Art.1.Het bedrag der strafrechtelijke geldboeten uitgesproken door de hoven en rechtbanken krachtens het Strafwetboek en de bijzondere, zelfs van na deze wet daterende wetten en reglementen, wordt met vijfenveertig decimes verhoogd(= x 5,5)...”(5 MAART 1952. - Wet betreffende de opdécimes op de strafrechtelijke geldboeten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

dirar
Topic Starter

#18 , 12 mei 2011 22:02

hier word ik niet veel wijzer van. Ik zou graag weten wat er gebeurd als ik op die dag naar de rechtbank ga

Reclame

sheepie

#19 , 13 mei 2011 08:01

sja wat zou er kunnen gebeuren als je naar de rechtbank moet... als je je rijbewijs langer dan 2 jaar hebt boete en rijverbod, al dan niet voorwaardelijk. Hoeveel boete en rijverbod??? Afwachten, tis de rechter die het uitspreekt en niemand is hier helderziende ;-)

float

#20 , 13 mei 2011 10:23

hier word ik niet veel wijzer van. Ik zou graag weten wat er gebeurd als ik op die dag naar de rechtbank ga
Je hebt nog niet geantwoord op de vraag of dat een definitief of een voorlopig rijbewijs B is ;-)

Lex

#21 , 13 mei 2011 11:06

Dat de boete min. 165 euro zal zijn en max. 2750 euro, daarbij komen nog de kosten.

dirar
Topic Starter

#22 , 17 mei 2011 19:15

defenitief rijbewijs
maar hoe gaat dat in zijn werk? moet ik mijzelf verantwoorden, verdedigen?

sheepie

#23 , 18 mei 2011 08:26

Gewoon de bewuste dag naar de rechtbank gaan. Uw dagvaarding meenemen en u aanmelden bij de griffier. Dan plaats nemen in de zaal en u beurt afwachten (de zaken die worden behandeld door een advocaat krijgen voorrang)... Als het aan u is naar voor gaan... het openbaar ministerie leest de feiten voor en stelt een straf voor... de rechter spreekt zijn 'mening' uit over de feiten... dan is het woord aan de verdedeging (advocaat of uzelf)... Daarna spreekt hij een straf uit (boete, rijverbod, enz...).

Uw strafmaat... afwachten tot die dag en hopen dat de rechter mild is. Als je jezelf verdedigd => 1 goede raad, probeer u er niet uit te praten, want dat werkt enkel in u nadeel!!!!

Als u niet gaat en u stuurt ook geen advocaat wordt de zaak bij verstek behandeld, en zijn de straffen over het algemeen zwaarder.
Laatst gewijzigd door sheepie op 18 mei 2011 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

float

#24 , 18 mei 2011 15:26

Door het rode licht is een overtreding van de derde graad:

Artikel 29 § 1, tweede lid Verkeerswet:
"De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro."

Je zit in dit geval aangezien artikel 38, § 1, 3° Verkeerswet het volgende bepaald:
"De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1"

Dit kan ook wel interessant zijn:

Artikel 38 Verkeerswet, § 2bis: "De rechter kan lastens iedere bestuurder houder van een rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs, bevelen dat het effectief verval enkel wordt uitgevoerd:
* van vrijdag om 20 uur tot zondag om 20 uur;
* van 20 uur op de vooravond van een feestdag tot 20 uur op die feestdag."

Wanneer was de overtreding zelf? Exacte datum aub.
Ik moet is nakijken of het de dag van de overtreding is of de dag waarop je veroordeeld wordt die telt om de kwalificatie van beginnend bestuurder te hebben.

Indien de autoverzekering op jouw naam staat kan je beroep doen op de rechtsbijstand die ingesloten zit. Je kan hierdoor gratis beroep doen op een advocaat, maar de gerechtskosten zijn wel voor uw rekening.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#25 , 18 mei 2011 18:41

Datum feiten float !!!

float

#26 , 18 mei 2011 20:06

Dan vervalt art. 38, §1, 3° en komt dit in de plaats:

Art. 38, §5 Verkeerswet:
"De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.
Het eerste lid is niet van toepassing op artikel 38, § 1, 2°, in geval van een verkeersongeval met enkel lichtgewonden.
Het eerste lid is niet van toepassing op de overtredingen van de tweede graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1."

M.a.w. verplicht rijverbod.

dirar
Topic Starter

#27 , 23 mei 2011 16:02

Het is een boete van 30 euro ( maal 5.5) geworden, een rijverbod van 8 dagen en theorie opnieuw

float

#28 , 25 mei 2011 19:15

Valt dus al bij al goed mee :D

Terug naar “Archief”