Als eerste bedankt voor de reactie.
@scorpioen:
De reden dat ik belastingbetaal in NL is omdat ik aangeven heb als binnenlandse belastingplichtige behandeld te worden. Ik neem aan dat hier dan de fout inzit en dat ik daar buitenlands belastingplichtige moet zetten. Ik hoef dan mijn Belgisch inkomen niet op te geven en kom dan uit (volgens de berekeningen) op €0,-.
De Belgische inkomsten worden dan alleen belast in Belgie (de €917,-).
Zie ik het zo juist?
@wanton:
De belastingen van €917,- kan goed overeenkomen met het berekening die jij schets. Ik neem dan ook aan dat dat het enige is wat ik moet betalen, en de €1500,- van Nederland dus niet hoef te betalen (zie de reden daarvoor hierboven).
Nogmaals dank voor de info.
Zo werkt het niet. U moet in NL op de aldaar verdiende inkomstn wel degelijk belasting betalen.Wie in België woont en inkomen uit Nederland geniet, krijgt te maken met twee landen die belasting heffen over dat inkomen. België kan als
woonstaat belasting heffen omdat betrokkene in België woont en Nederland kan als
werkstaat belasting heffen omdat betrokkene inkomen uit Nederland geniet. Om te voorkomen dat beide landen over hetzelfde inkomensbestanddeel belasting heffen, hebben Nederland en België onderling afspraken gemaakt. Deze afspraken zijn vastgelegd in een belastingverdrag. Aan de hand van dit belastingverdrag kan worden vastgesteld welk land het recht heeft belasting te heffen.
Als het recht om belasting te heffen over een inkomensbestanddeel (zoals bijv. in het geval van grensarbeid) aan de werkstaat Nederland is toegewezen, dan wil dat niet zeggen dat dit inkomensbestanddeel niet in de woonstaat België hoeft te worden aangegeven. Doorgaans moet zowel in België als in Nederland aangifte worden gedaan. In de woonstaat België moeten daarbij alle inkomsten, waar ook ter wereld verdiend, worden aangegeven. Dus ook de inkomsten waarover de werkstaat Nederland belasting mag heffen. Bij de berekening van de belasting die in België moet worden betaald, wordt dan een aftrek verleend. Dit heet de aftrek ter voorkoming van dubbele belastingheffing. Met die aftrek wordt voorkomen dat tweemaal belasting wordt betaald over hetzelfde inkomensbestanddeel.