voor 50% volle eigenaar?

weesje
Topic Starter

voor 50% volle eigenaar?

#1 , 11 mei 2011 13:48

Mijn eerder bericht: http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=26000" onclick="window.open(this.href);return false;

Nog even kort: Toen mijn moeder +30j geleden overleed hadden mijn ouders een woning in eigendom. Als ik het dan goed begrijp had ik van deze eigendom 50% in naakte eigendom waarvan mijn vader behalve de andere 50% in volle eigendom ook vruchtgebruik had over mijn 50% naakte eigendom. Dit vruchtgebruik zou dan aflopen bij zijn overlijden en ik zou op dat ogenblik 100% volle eigenaar worden van mijn ouders hun woning.
Enkele jaren na het overlijden van mijn moeder hertrouwd mijn vader. Er wordt een andere woning gekocht die als gezinswoning wordt betrokken door hem en mijn stiefmoeder. Kort daarna wordt mijn halfbroer geboren.
Ondertussen is enkele maanden geleden mijn vader overleden.

Is het juist te veronderstellen dat:
De eerste woning, uit het 1e huwelijk van mijn vader en die dus NIET als gezinswoning wordt gebruikt, op dit ogenblik voor 3/6 (50%) mijn volle eigendom is?
Voor de andere 50% van de woning ben ik nu 1/6 naakte eigenaar, mijn halfzus ook 1/6 naakte eigenaar, mijn stiefmoeder het laatste 1/6 bezit (klopt deze redenering)?
Is het dan ook juist te veronderstellen dat mijn stiefmoeder over die 3 x 1/6 vruchtgebruik heeft?

Kan ik omdat ik voor 50% volle eigenaar ben eisen dat de woning verkocht wordt?

Of heeft mijn stiefmoeder geen % bezit in dit eigendom daar dit van voor haar huwelijk met mijn vader was aangekocht?

Ik hoop dat jullie een beetje aan mijn vraag uit kunnen.
Alvast bedankt voor enig licht in deze.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 mei 2011 19:20

Bij het overlijden van je vader , word jij volle eigenaar van de helft van het eerste huis , nl. moeders part. De helft van vader wordt aldus verdeeld : U en uw halfzus bekomen daarvan telkens de helft in blote eigendom , uw stiefmoeder bekomt het vruchtgebruik op die helft. Zij bekomt slechts VG op de helft die haar man in volle eigendom had. Dat vruchtgebruik van uw stiefmoeder betreft dus een half huis . Maar dat wil zeggen dat als dat huis verhuurd wordt , de huur tussen u beiden moet verdeeld worden. Bij de dood van uw stiefmoeder ben jij voor 3/4 en uw zus voor 1/4 volle eigenaar. Dit is niet de gezinswoning , jij kan de verkoop vragen. Stiefmoeder ontvangt dan een vergoeding voor het vruchtgebruik.

Van de woning die na het 2e huwelijk van uw vader is gekocht , houdt uw stiefmoeder haar helft plus het vruchtgebruik op de andere helft. Hiervan hebben jij en je zus elk de blote eigendom van de helft van vaders deel , of 1/4 van het hele huis. Hier kan je niets aan veranderen en kan je de verkoop niet vragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

weesje
Topic Starter

#3 , 18 mei 2011 23:27

Wanton, bedankt voor de klare uitleg

Ondertussen weet ik ook dat mijn vader hertrouwde met een huwelijkscontract onder scheiding der goederen. Geeft dit dan een verschil ivm het huis gekocht tijdens mijn vader zijn 1ste huwelijk?

Reclame

wanton

#4 , 19 mei 2011 13:46

Neen , de eigendom die uw vader had in de eerste woning blijft hoedanook tot zijn eigen vermogen behoren , ongeacht het huwelijksstelsel bij zijn tweede huwelijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”