Noorse kronen of euros

an59
Topic Starter

Noorse kronen of euros

#1 , 18 mei 2011 17:57

weet iemand het?
wat is het beste en brengt het meeste op
als ik euros mee neem of noorse kronen en op de bank zet in noorwegen

Ik kan natuurlijk bij de bank noorse munten gaan kopen maar als ik ze later inwissel zit er een groot gat..als er geen koersbeweging is geweest.

zo is de verkoopkoers 8,4979 kroon voor een euro.
En de inkoopkoers 6,8537 kroon voor een euro.

Een gat van 1,6442 kroon. Of te wel 19,34%.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 18 mei 2011 20:39

Neem een kredietkaart mee.

an59
Topic Starter

#3 , 18 mei 2011 22:38

een beetje meer uitleg
het gaat er om wat is het best en is het voordeligste
als je geld van hier naar daar moet krijgen euro's of koren om op de bank te zetten het geld blijf in Noorwegen
als ik ga neem ik zo wie zo een kredietkaart mee zo slim was ik zelf ook

Reclame

Vandebos

#4 , 18 mei 2011 22:48

Ik pas zelf altijd een zekere hedging toe. Ik bekijk het bedrag dat ik verwacht cash op de reis nodig te hebben en koop voor 75% daarvan in valuta die ginds wordt gebruikt. Als dat op is gebruik ik een kredietkaart ter plaatse om wat ik nog nodig heb af te halen. Resultaat is dat je met weinig restant blijft zitten en slechts voor een beperkt bedrag zal geconfronteerd worden hogere omwisselkoersen en administratiekosten.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mei 2011 23:21

wat is het beste en brengt het meeste op
een beetje meer uitleg
het gaat er om wat is het best en is het voordeligste
als je geld van hier naar daar moet krijgen euro's of koren om op de bank te zetten het geld blijf in Noorwegen
als ik ga neem ik zo wie zo een kredietkaart mee zo slim was ik zelf ook
Misschien kan U Uw eigen raad even opvolgen en zelf een beetje meer uitleg geven over de context van Uw vraag. U gaat op vakantie naar Noorwegen? U wil beleggen met Noorse kronen? U wil hedgen met Noorse kronen? ...

roharro

#6 , 18 mei 2011 23:33

Rare vraag. Als je in Noorse Kronen wil beleggen moet je niet fysiek naar Noorwegen gaan met je spaarvarken onder de arm hoor.
Dat kun je hier bij elke bank.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

an59
Topic Starter

#7 , 19 mei 2011 10:52

ik wil niet belegen ik blijf er wonnen
hoe krijg ik dat spaarvarken daar zonder kosten
wat is het best dat ik hier koren aankoop of de euro's mee neem en omzet
ik zag de kronen staan laag dus aan koop is goed
denke ik en dan gewoon daar op de rekenig zetten
want als ik van hier wat euro's zet zijn er altijd kosten van af om de euro's om te zetten in kronen

artemis

#8 , 19 mei 2011 11:25

Of je nu hier Noorse kronen koopt of daar euro's verkoopt, je zal altijd een commissie moeten betalen.

Geld afhalen is veel interessanter met de Maestro kaart dan met een kredietkaart zoals Visa. Noorwegen ligt immers in de SEPA-zone.
Maar ja, je gaat er wonen...

Of je je spaarcenten in euro's houdt of beter omzet in kronen is speculatie. Wie o wie beschikt over de glazen bol? :mrgreen:

roharro

#9 , 19 mei 2011 12:31

Wie o wie beschikt over de glazen bol?

Ik heb er een maar die antwoord nooit op mijn vragen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#10 , 19 mei 2011 15:28

Die staan momenteel in aanbieding in de Aldi. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Misschien kan de TS de vraag stellen bij:
http://www.spaargids.be" onclick="window.open(this.href);return false;

artemis

#11 , 19 mei 2011 16:44

Die staan momenteel in aanbieding in de Aldi. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Echt? Ik ga er snel een halen, voor ze zijn uitverkocht. Geven ze 3 jaar garantie?
En als hij het niet doet, dan vraag ik gewoon mijn geld terug. :wink:

jefke007

#12 , 19 mei 2011 21:07

De minste kosten zal je hebben, als je je geld via een rekening van het ene land naar het ander land overschrijft, en in het ontvangde land je geld eventueel in geldbriefjes gaat afhalen ( als je daar behoefte aan hebt).

In Belgie (en virse versa ) papieren noorse kronen kopen is uiteaard altijd nadeliger omdat er dan kosten zijn van bankpersoneel,vervoer, beveilinging , transport.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 mei 2011 21:15

Ik ken minstens één Belgische bank die U toelaat om in Zwitserland geld uit de muur te halen van Uw Belgische rekening tegen de koers van die dag. Dat is dus de marktkoers en niet de inkoop- of verkoopkoers. Aangezien Noorwegen net als Zwitserland ook niet tot de EU behoort maar er wel sterk mee verweven is, zou dit dus ook wel eens kunnen gelden voor Noorwegen.

artemis

#14 , 20 mei 2011 12:44

Ik ken minstens één Belgische bank die U toelaat om in Zwitserland geld uit de muur te halen van Uw Belgische rekening tegen de koers van die dag. Dat is dus de marktkoers en niet de inkoop- of verkoopkoers. Aangezien Noorwegen net als Zwitserland ook niet tot de EU behoort maar er wel sterk mee verweven is, zou dit dus ook wel eens kunnen gelden voor Noorwegen.
Noorwegen én Zwitserland behoren beide tot de SEPA-zone waarin geld uit de muur halen met de Maestro functie gratis is, en de wisselkoers bij mijn weten gelijk bij elke Belgische bank.

De TS kan dus naar hartelust (maar met de gangbare beperkingen) geld uit de muur halen in Noorwegen met haar Belgische bankkaart met Maestro-functie.
Indien ze er echter definitief gaat wonen rijst de vraag of ze haar Belgische (zicht)rekening met bankkaart op termijn gaat (en mag) behouden.
Los van de vraag of haar spaarcenten nu beter in euro's of in Noorse Kronen zitten, is een Europese overschrijving wellicht de goedkoopste manier om het geld door te sluizen maar dan wordt het automatisch in Noorse kronen omgezet.
http://www.eccbelgie.be/sepa-de-eengema ... s50511.htm

an59
Topic Starter

#15 , 20 mei 2011 14:18

het overschrijven is zonder kosten klop maar als ze in Noorwegen de euro's om zetten naar kronen zijn er kosten
maar hoe veel zijn die kosten dan

Terug naar “Bank & Beurs”