aankoop appartement met garage

nqx111
Topic Starter

aankoop appartement met garage

#1 , 19 mei 2011 20:35

Ben van plan om een appartement te kopen met garage.

Het KI van het appartement bedraagt 745 euro, dus net op de grens voor laag schrijfgeld.
Als ik nu de garage er dadelijk bijkoop kom ik boven de grens van 745 en moet ik dus hoog schrijfgeld betalen.

Nu heeft de makelaar mij verteld dat dit te omzeilen is door de garage later te kopen of te laten aankopen door iemand anders, vader of moeder bijvoorbeeld.

Aangezien de eigenaar liefst alles in één keer wil verkopen is mijn moeder bereidt om de garage voor mij te kopen.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik de garage later op mijn naam zetten? Moet ik die opnieuw laten beschrijven of kan dit via een schenking?

Welke kosten zijn hier aan verbonden?

MVG

Danny

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 19 mei 2011 21:00

Wat ga je daar bij winnen? Als je ze later koopt wordt ze ook bij het KI van het appartement gevoegd.
Enkel indien de garage als een aparte kavel wordt beschouwd ontsnapt u hieraan. Maar dan zou u ze ook nu meteen kunnen kopen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

nqx111
Topic Starter

#3 , 20 mei 2011 06:05

ja maar als ik ze later koop hoef ik nu tenminste niet zoveel schrijfgeld te betalen.

Denk dat de kosten bij een latere aankoop toch lager zullen zijn dan wanneer ik nu hoog schrijfgeld moet betalen.

Of ben ik daar mis in?

Reclame

wanton

#4 , 20 mei 2011 12:25

Ik denk dat uw notaris een oplossing heeft. Bijvoorbeeld door de registrering van de aankoop van de garage enkele dagen laten te doen. Men bekomt klein beschrijf indien het KI van het aangekochte onroerend goed en de erbij aangekochte gebouwen ,zoals garage , die er één geheel mee vormen , minder dan 745 € bedraagt. Het kadaster zal evenwel controle doen van het verkochte goed en eventueel een aanpassing van het KI uitvoeren. Pas dan is het klein beschrijf zeker. Op de aankoop van een garage betaal je sowieso 10 %. Vraag is dus in hoeverre het appartement en de garage één geheel vormen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

nqx111
Topic Starter

#5 , 21 mei 2011 09:51

de garage ligt apart van het appartement en kan dus eigenlijk als een apart gebouw beschouwd worden, niet?

wanton

#6 , 21 mei 2011 19:24

Ik denk dat de notaris misschien best een akkoord van de Registratie vraagt , voor het verlijden van de akte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#7 , 21 mei 2011 21:28

de garage ligt apart van het appartement en kan dus eigenlijk als een apart gebouw beschouwd worden, niet?
Navragen bij kadaster of het als aparte kavel is ingeschreven. Soms is dat het geval, soms niet (dan worden appartement en garage het als één kavel beschouwd). Ik bezit een appartement met kelder en garage. Die zijn bij het kadaster gekend als drie aparte kavels, elk met hun eigen KI. Een ander appartement ook met kelder en garage vormt slechts één kavel en heeft dus één KI. Waarom? Ik weet het niet......vermoedelijk kan de oorspronkelijke bouwheer/promotor dat kiezen.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”