testamen met huwelijkscontract

maeva
Topic Starter

testamen met huwelijkscontract

#1 , 20 mei 2011 16:07

Ff kort schetsen:
Heb uit een eerste huwelijk 3 kinderen. Ben opnieuw gehuwd in 2009.
Ik zou een testament willen opmaken zodanig dat mijn huidige echtgenoot (moest ik voor hem komen te overlijden) het voogdijschap over mijn kinderen krijgt wanneer deze nog minderjarig zouden zijn alsook het vruchtgebruik van al mijn roerend en onroerend goed. Is dit mogelijk?
Wij zijn getrouwd met een huwelijkscontract "scheiding van goederen".

grtz

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 mei 2011 18:25

behalve dat voogdijschap , is de rest van wat u vraagt , eigenlijk de wettelijke regeling. immers , de overlevende echtgenoot heeft het vruchtgebruik op de ganse nalatenschap van de overleden partner. Onder welk stelsel men getrouwd is heeft geen belang. Wil u een andere regeling moet u een overenkomst maken. Zo wordt in gevallen zoals dat van jullie , dikwijls het vruchtgebruik aan de partner beperkt tot de gezinswoning. Zo gaan dan roerende goederen in volle eigendom naar de kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 22 mei 2011 10:02

“Art.375.Indien...een van beiden overleden...is...oefent de andere(ouder) dat gezag alleen uit...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

maeva
Topic Starter

#4 , 22 mei 2011 14:56

Thnx alle 2.

Kga toch nog een afspraak maken met de notaris mijn belangen al een paar keer heeft behartigd.

grtz

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”