Dag,
Gisteren heeft een vriendin van 17 jaar een -wat ik vind- kleine jeugdzonde begaan. Zich wat laten meeslepen door wat vriendinnetjes hebben ze met 3 wat spulletjes gestolen. Zij heeft hoogstens iets van 2,5 euro mee naar buiten genomen, maar een andere van de 3 (die dat wel eens wat meer deed maar nog nooit gevat was) had reeds in een eerdere winkel (terwijl die vriendin er wel als 'medeplichtige' bij was) reeds haar zakken goed vol geladen met oorringetjes en kettingetjes en ga zo maar door (voor een 50 euro).
Nuja, zoals dat dan gebeurd zijn ze uiteindelijk gevat, een namiddagje op het politiekantoor. Van haar en de ene vriendin kwam het verhaal perfect overeen (vooral die 3e heeft in de 2 winkels veel gestolen, zij 2 gewoon 1 dingetje in de 2e winkel), maar omdat de andere zei dat ze alles samen hadden gedaan viel er weinig tegen te doen en moest ze alles mee betalen. Tot daar aan toe, door dat extra betalen zal ze het misschien ook extra leren... En als haar verhaal nu niet te bewijzen valt dan is dat zo... feit is dus dat ze in het systeem zit voor dus eigenlijk 2 winkeldiefstallen...
Ik dacht dat een "strafblad" op je 18e voor zo'n feiten volledig gewist zou worden, maar omdat het eigenlijk om 2 misdrijven gaat, zei de politieman, zou dat niet gebeuren, en zou ze kunnen fluiten naar een job later bij stadsdiensten of bijvoorbeeld een staatschool, terwijl haar droom wel is om leerkracht te worden... Een bewijs van goed gedrag en zeden en dergelijke zou ze dus zogezegd niet kunnen krijgen.
Ik wil het nu niet echt uitgebreid hebben over het onrechtvaardigheidsgevoel dat ik daarbij heb ( of dan toch kort: wie vrij is van zonde werpe de eerste steen: hoeveel politiemannen zouden niet eens in jongere jaren een snoepje gestolen hebben? + Ok, je moet gestraft worden als je iets verkeerd doet, en dat mag van mij een zware straf zijn om jongeren goed af te schrikken, maar moet je dat echt je hele leven meedragen en moet zo 1 misstap echt je toekomstbeeld in de war sturen?)... maar vroeg mij vooral af of ze dat toch niet deels verkeerd begrepen is/er nog achterpoortjes zijn/...
gr