mijn hoederecht

skipyke94
Topic Starter

mijn hoederecht

#1 , 29 mei 2011 21:53

hallo ik ben ene jongen van zeventien jaar en woon nu bij mijn moeder maar mijn domicilie staat bij mijn vader, dus hij ontvangt ook het kindergeld. Wat mijn mama enorm stoort. Zij betaald nu alle onkosten en hij krijgt het kinder geld van mij zonder dat ik er ben. IK vroeg dus aan mijn papa van het kindergeld aan mijn mama over te storten maar hij antwoorde hierop dat dit via de jeugdrechtbank moet gaan en anders niet. maar hoe moet je je dit doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 30 mei 2011 00:42

U mag niet kiezen waar U woont hoor.
Als je je praktijk examen voor het rijbewijs voor een auto wil doen op je 17 dan mag dat examen nog zo goed zijn, een rijbewijs ga je niet krijgen.

RR

Tope

#3 , 30 mei 2011 08:00

@roderidder

Dit is toch geen antwoord op de vraag van poster.

Reclame

roderidder

#4 , 30 mei 2011 08:48

ok

via mama of papa

RR

Justiceseeker

#5 , 30 mei 2011 09:50

hallo ik ben ene jongen van zeventien jaar en woon nu bij mijn moeder maar mijn domicilie staat bij mijn vader, dus hij ontvangt ook het kindergeld. Wat mijn mama enorm stoort. Zij betaald nu alle onkosten en hij krijgt het kinder geld van mij zonder dat ik er ben. IK vroeg dus aan mijn papa van het kindergeld aan mijn mama over te storten maar hij antwoorde hierop dat dit via de jeugdrechtbank moet gaan en anders niet. maar hoe moet je je dit doen?
Idd. om de afgesproken regels die in een vonnis gegoten werden te veranderen zullen de ouders terug naar de rechtbank stappen. Moeder zal best contact opzoeken met een advocaat. Ze kan ook de griffie van de jeugdrechtbank/vredegerecht contacteren om te weten hoe alles opstarten.

Justiceseeker

Mariette

#6 , 30 mei 2011 11:28

Om het kindergeld aan een andere persoon te storten moet men niet naar de vrederechter dacht ik.

Ik had het hoederecht over mijn kinderen, wou ze tijdelijk bij vader laten wonen gezien ik herstelde van zware rugoperatie(hij verplichtte me om dit schriftelijk te bevestigen), en heb nooit mijn kinderen teruggekregen. Het kindergeld dat ze via mijn kindergeldkas ontvingen ging stante pede naar vader, ook nadat ik hun adres wou veranderen.
Zonder rechter, wel met de hulp van de OCMW dienst van de gemeente (die trouwens ook vader van extra inkomen voorzagen als de kinderen op zijn adres stonden, vandaar dat het nooit werd teruggeschroefd).

Zelf had ik een goedbetalende job.

eylis

#7 , 30 mei 2011 12:07

toch even een puntje op de i:
- hoederecht bestaat niet meer.
- Co-ouderschap is de regel (en dat staat ook nog eens los van verblijfs-co-ouderschap of verblijfsregeling tout-court)

-als een jongere 18 wordt: kan hij/zij bij het kinderbijslagfonds te kennen geven de bijslag ZELF te ontvangen. en dat wordt toegestaan.

Mariette

#8 , 30 mei 2011 13:29

toch even een puntje op de i:
- Co-ouderschap is de regel (en dat staat ook nog eens los van verblijfs-co-ouderschap of verblijfsregeling tout-court)

-als een jongere 18 wordt: kan hij/zij bij het kinderbijslagfonds te kennen geven de bijslag ZELF te ontvangen. en dat wordt toegestaan.
het kindergeld werd toen betaald aan de persoon waar de kinderen effektief verbleven, volgens de kinderbijslagdienst. Gezien hun adres niet bij mij werd teruggezet (wijkagent kwam kijken toen enkel de oudste van 13 thuis was, die vertelde dat "ze bij papa woonde" en ik kon fluiten, hoederecht of geen hoederecht).

Belgie rechtsstaat heet zoiets.

roderidder

#9 , 30 mei 2011 15:41

Dank je eylis.

Het is belangrijk dat deze terminologie verdwijnt.
Hoe minder conflict, hoe beter. Bij hoederecht heb je een ouder die dit niet heeft en een ouder die dat wel heeft net als bij het kindergeld.

beter is dat bij scheiding beide ouders hun ouderschap (en bijhorende kindergeld) blijven behouden

RR

Mariette

#10 , 30 mei 2011 17:47

Ik spreek inderdaad over tien à vijftien jaar geleden;
Maar ik hoorde ondertussen dat men van de standaard co-ouderschap ook weer af wil, dat blijkt bij velen (natuurlijk) ook niet te lukken, je wil net van die partner af geraken. bij co-ouderschap blijf je met de nodige frustraties zitten (én het pestgedrag, én het profitariaatsgedrag, én het opzetten tegen de andere ouder-gedrag).
Hoe noemt men het dan tegenwoordig als één ouder de kinderen opvoedt en de andere ouder bezoekrecht heeft?

j.demoor

#11 , 31 mei 2011 10:21

“Art.69.§1...Wanneer de twee ouders van verschillend geslacht die niet samenwonen het ouderlijke gezag gezamenlijk uitoefenen in de zin van artikel 374 van het Burgerlijk Wetboek en het kind niet uitsluitend of hoofdzakelijk door een andere bijslagtrekkende wordt opgevoed, wordt de kinderbijslag volledig aan de moeder betaald. De kinderbijslag wordt echter volledig aan de vader betaald vanaf diens aanvraag, als het kind en hijzelf op die datum dezelfde hoofdverblijfplaats hebben in de zin van artikel 3, eerste lid, 5°, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.”(Kinderbijslagwet Werknemers 19 december 1939).

Het is dus noodzakelijk vooraf uw domicilie te doen overbrengen naar waar u werkelijk woont,doch met in achtneming van : “Art.374.§ 1...In elk geval bepaalt de rechter de wijze waarop het kind wordt gehuisvest en de plaats waar het in het bevolkingsregister wordt ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

eylis

#12 , 31 mei 2011 13:54

van co-ouderschap wil en zal men nooit afwillen, Mariette (herlees de actuele artikels maar eens grondig) :
want co-ouderschap gaat over gedeelde ouderlijke autoriteit en de pertinente belngrijke rol die elke ouder moet en kan spelen in de opvoeding van een kind. en dat is een onvervreemdbaar recht voor zowel kind als de ouders.
Wat men wel in vraag stelt is het verblijfsco-ouderschap waar overleg en samenwerking uiteraard een cruciale rol spelen in het welslagen er van.
Je wil wel van je partner af, (en dat kan dan gelukkig ook) maar je kindere heb je samen voor de eeuwigheid...
Dat massa's mensen er nog steeds niet in slagen om dit recht van co-ouderschap volwaardig en met respect uit te oefenen is geen reden (en zal geen reden zijn) om dit recht dan maar met het badwater weg te gooien.
Het is niet het principe van dat recht dat ter discussie staat, maar de zwakheid van de mens om dat recht "rechtvaardig" toe te passen

en nog mariette: het is geen - en heet géén - bezoekrecht meer tegenwoordig: het is verblijfs- en/of omgangsregeling.

roderidder

#13 , 31 mei 2011 14:11

Idd. om de afgesproken regels die in een vonnis gegoten werden te veranderen zullen de ouders terug naar de rechtbank stappen. Moeder zal best contact opzoeken met een advocaat. Ze kan ook de griffie van de jeugdrechtbank/vredegerecht contacteren om te weten hoe alles opstarten.
Justiceseeker
Of de moeder best eens contact zoekt met een advocaat, daar ben ik niet zo van overteugd.

Dat van dat vredegerecht is voor mij ook moeilijk te vatten.

RR

lucgescheiden

#14 , 31 mei 2011 15:04

Voor meerderjarigen is de jeugdrechtbank niet langer bevoegd.... je dient in voorkomend geval dus naar het vredegerecht.

Mits verschillende kinderen waarvan +18 en -18-jarigen, kom je dus voor dubbele gerechtskosten te staan.... vandaar het gebedel om een familie-rechtbank, die een oplossing zou kunnen vonnissen voor alle kinderen binnen het zelfde gezin.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Archief”