vraagje ivm erfenis grootmoeder

vitesse28
Topic Starter

vraagje ivm erfenis grootmoeder

#1 , 30 mei 2011 15:20

Hallo,
Ik zit met het volgende: Mijn grootmoeder is nu een tijd overleden, zij is de moeder van mijn vader, die er ook niet meer is.
Hoe gaat het nu in zijn werk met de (eventuele) erfenis?
Wij hebben geen idee wat er te verdelen valt, en eerlijk gezegd is dat ook niet het belangrijkst voor ons. Het begint aan ons te knagen dat we misschien bewust gepasseerd (tot nog toe hebben we nog geen bericht hieromtrent gehad) zijn door de andere kinderen van mijn grootmoeder. Kan dat?
Omdat we niet willen twijfelen aan de oprechtheid van die personen, stel ik de vraag hier.
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 30 mei 2011 15:51

Dag vitesse28
Aangezien je vader is overleden, treed je in de plaats van vader op om te erven. Jij (en eventueel nog broers en zussen) zijn reservataire erfgenamen, samen met de andere kinderen van grootmoeder.
Jullie zullen dan ook de aangifte van de successierechten mee moeten ondertekenen. Deze aangifte moet gebeuren binnen de 5 maanden, te rekenen vanaf de dag van overlijden.
Neem eens contact op met je nonkels, tantes (kinderen van grootmoeder). Jij als reservataire erfgenaam, je hebt het volste recht evenveel te mogen weten als de kinderen van grootmoeder.

vitesse28
Topic Starter

#3 , 30 mei 2011 20:30

Dag Creatief,
Dank voor het snelle antwoord.

Helaas zijn die 5 maanden al ruim verstreken, zonder dat wij betrokken zijn. Waar brengt ons dat?

Stel dat er niets te verdelen viel, moesten wij dan ook die aangifte van succesierechten ondertekenen?

Reclame

wanton

#4 , 30 mei 2011 23:15

Wend u tot het kantoor van Registratie en vraag inzage van het dossier van uw grootmoeder. Misschien is er een akkoord met deze dienst dat geen aangifte dient te gebeuren. Dat kan , als er geen onroerend goed is en de roerende goederen zo beperkt zijn dat geen successierechten dienen betaald te worden. Maar u mag wel weten wat er wel is en uw rechtmatig deel opvragen , misschien zelfs controle doen bij de bank.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

vitesse28
Topic Starter

#5 , 01 jun 2011 11:32

Dat ga ik doen wanton, bedankt voor de info.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”