probleem met personenbelastingen

Alain_vdb
Topic Starter

Re: probleem met personenbelastingen

#16 , 04 mei 2011 13:32

De belastingontvanger heeft het recht UW voorstel van 12 x 125 euro onvoldoende te vinden.

Mag ik u een tip geven. Als u binnenkort opnieuw uw aangifte invult, doe dan online een simulatie van wat u gaat moeten ontvangen of bijbetalen. Als u opnieuw een smak gaat moeten bijbetalen, dan kan u daar al op voorhand rekening mee houden.
Ik heb dan ook recht om de ontvanger zijn motivatie onvoldoente te vinden en in beroep te gaan!?

bedankt voor de tip online simulatie is natuurlijk een goede tool, maar ik heb sinds 1 januari 2011 een vaste contract en onze HR zorgt wel voor dat jij niet meer zo'n onaangename verassingen krijgt
Laatst gewijzigd door Alain_vdb op 04 mei 2011 14:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gebruiker

#17 , 04 mei 2011 13:36

Het "onbeperkt uitstel" is een nog grotere GUNSTmaatregel dan het toestaan van een afbetalingsregeling. Reken daar dus niet te hard op voor een reguliere belastingaanslag.
Het volgende voorstel kunnen ze m.i. niet weigeren. U betaalt nu 750 euro en vervolgens 5 maanden 150 euro (+intresten).
Het onbeperkt uitstel is juist gecreëerd voor personen die zich in een moeilijke financiële toestand bevinden en waar de belastingen als bijkomstige uitgave voor een ondoenbare situatie zou zorgen.

Iemand die 730 euro per maand overhoudt en daar een paar kinderen moet van opvoeden én bij betaling van minimaal 1/12 of die 125 euro zelfs maar een 600 euro zou overhouden, lijkt mij te voldoen aan de voorwaarden.

Ga anders naar een dienst schuldbemiddeling van je plaatselijk OCMW. Als je financiëel minder zou overhouden dan het gegarandeerd minimum inkomen, lijk je mij harde elementen te hebben om zo'n 'uitstel' te kunnen krijgen. Die dienst zal wel het nodige doen.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Alain_vdb
Topic Starter

#18 , 06 mei 2011 00:27

Vandaag ben ik naar de plaatselijke OCMW geweest, een heel onvriendelijke mevrouw die gwn geholpen heeft om de formulier van uitstel in te vullen en verzonden, bovendien zEI ze dat ik mag niet veel daarop rekenen omdat het uitstel wordt zelden toegekend, bijna nooit...

Reclame

Alain_vdb
Topic Starter

#19 , 13 mei 2011 11:45

vandaag heb ik telefoon gehad van de pers.dienst van mijn werk ze gaan mijn loon in beslag nemen terwijl dat ik al een aanvraag gedaan heb van het uitstel, heeft de ontvanger daarop recht? enige idee?

Lightning

#20 , 13 mei 2011 12:21

Zoals eerder reeds gezegd (en door de medewerker van uw plaatselijk OCMW ook bevestigd), dat uitstel is een GUNST. Ik vrees voor u dat de ontvanger inderdaad het recht heeft om uw schulden in te vorderen via loonbeslag.

jojan

#21 , 13 mei 2011 14:00

Onbeperkt uitstel wordt alleen in buitengewone gevallen toegekend aan mensen die onvermogend zijn. Iemand die werkt is niet onvermogend.

Alain_vdb
Topic Starter

#22 , 16 mei 2011 16:05

Onbeperkt uitstel wordt alleen in buitengewone gevallen toegekend aan mensen die onvermogend zijn. Iemand die werkt is niet onvermogend.
Ja, maar een van de voorwaarden om de uitstel toe te kennen is ofwel eenmalige betaling of maandelijkse aflossing en ik als een eerlijke mens heb voor mandelijkse aflossing gekozen 12x 125, dat wil zeggen dat ik de schuld zou wel terugbetalen maar maandelijks en binnen de 12 maanden en ik heb alle bewijstukken van dat ik echt niet in staat ben om de hele som ene keer terug te betalen, hoe kan dat nu dat ze zomaar iemand in inpasse zetten

lucgescheiden

#23 , 16 mei 2011 17:08

U kan terecht bij het plaatselijke OCMW om budget-begeleiding te verkrijgen.
Mogelijk hebben deze mensen een beter contact dan uzelf met deze belastingontvanger...
succes!
Handige documenten voor Personenrecht

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#24 , 16 mei 2011 19:18

Begin te betalen wat je kan. Ook als de ontvanger heeft meegedeeld niet akkoord te gaan met het voorstel dat je deed, toch beginnen te betalen. Als hij maandelijks geld ziet binnenkomen is het niet zeker dat hij het dossier overmaakt aan de gerechtsdeurwaarder.

wanton

#25 , 16 mei 2011 19:38

Budgetbegeleiding is hier niet van toepassing!!

Alain , heb je bij uw bank al gevraagd om een lening te bekomen om de belastingen in één keer te betalen? De afbetalingen dienen daar ook in 12 maanden gedaan te zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Alain_vdb
Topic Starter

#26 , 17 mei 2011 08:18

Wanton, dat heb ik als laatste oplossing voorbehouden ik heb een kredietkaar waar dat er geldteserve opstaat van 2500 euro, anders ga ik dit overschrijven naar de rekening van de ontvanger en dan hopen dat ik een goede zwarte werk vind om de vierde lening af te betalen, vriendelijke dank allemaal!!

bartvdv

#27 , 17 mei 2011 10:02

Je kan van je kredietkaart geen geld overschrijven. Je kan er wel mee betalen, maar ik denk niet dat de belastingcontroleur een toestelletje heeft staan. Je kan dat geld ook niet in één keer van je kaart halen aan een betaalautomaat (ligt de limiet niet rond 600 euro per week?). Dat bedrag moet binnen de maand aangezuiverd worden. Anders loop je het risico dat je bankrekening geblokkeerd wordt. Een lening bij de bank lijkt mij het meest verstandige. Een kredietkaart is het begin van het einde als je cashflow-problemen hebt.

peter kvm

#28 , 19 mei 2011 10:43

vandaag heb ik telefoon gehad van de pers.dienst van mijn werk ze gaan mijn loon in beslag nemen terwijl dat ik al een aanvraag gedaan heb van het uitstel, heeft de ontvanger daarop recht? enige idee?
Na het neerleggen van uw verzoek tot het bekomen van een OUI zijn alle middelen van tenuitvoerlegging geschorst.

Dit betekent dat ook het loonbeslag moet opgeschort worden tot u een beslissing omtrent uw verzoek hebt gekregen. U zal hier wel expliciet op moeten aandringen, want weinig ontvangers doen dit spontaan.

Hij zal dit trouwens niet moeten doen wanneer hij oordeelt dat de rechten van de schatkist in gevaar zijn of wanneer hij oordeelt dat u zich bezondigt aan rechtsmisbruik (OUI aanvragen louter om aan de vervolgingen te ontsnappen).

Wat uw eerdere vraag betreft. Gemak van betaling is inderdaad een gunst. Als de ontvanger, rekenplichtige, u dit niet wil toestaan is dat zijn goed recht (hypothetisch: waarom wachtte u bijvoorbeeld met reageren tot de vervaldag verstreken was of tot u een aangetekende brief of dwangbevel kreeg). Het is aan u om tijdig uw voorzieningen te treffen zodat u de aanslag tegen de vervaldag kan betalen.

Alain_vdb
Topic Starter

#29 , 20 mei 2011 10:45

Ik heb telefoon gehad vd pers.dienst dat het loonbeslag voorlopig zal worden opgeschort en dit naar aanleiding van het door mij ingediende verzoekschrift tot onbeperkt uitstel van de invordering. ondertussen heb ik nog een dikke formulier via de post ontvangen om in te vullen bewijstukken bij te voegen die dat ik al eerder verstuurd heb, die zou ik ook nog moeten invullen, ik ben al content dat ik het loonbeslag voorlopig teruggetrokken is. allemaal nog eens bedankt voor de tips, zonder jullie had ik deze probleem nooit niet kunnen oplossen

gebruiker

#30 , 01 jun 2011 20:26

Ik heb telefoon gehad vd pers.dienst dat het loonbeslag voorlopig zal worden opgeschort en dit naar aanleiding van het door mij ingediende verzoekschrift tot onbeperkt uitstel van de invordering. ondertussen heb ik nog een dikke formulier via de post ontvangen om in te vullen bewijstukken bij te voegen die dat ik al eerder verstuurd heb, die zou ik ook nog moeten invullen, ik ben al content dat ik het loonbeslag voorlopig teruggetrokken is. allemaal nog eens bedankt voor de tips, zonder jullie had ik deze probleem nooit niet kunnen oplossen
Ik weet niet of je 'probleem' wel zal opgelost geraken via deze procedure. Maar je hebt toch een kans. Vorige week donderdag hoorde ik op de radio tijdens een verplaatsing met de wagen juist uitleg vragen over deze vorm van aanvraag van onbeperkt uitstel.

Daar werd toch geantwoord dat er alleszins personen een bevestigend antwoord kregen en ze hun vraag tot onbeperkt uitstel ingewilligd zagen.

Ik heb geen overzicht op je financiële situatie en weet niet of je ten volle voldoet aan de vereisten, maar weet dan toch dat een minderheid het toch gedaan krijgt.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”