Belastingaangifte: twee woningen

Ranex
Topic Starter

Belastingaangifte: twee woningen

#1 , 03 jun 2011 14:36

Beste,

Mijn vrouw en ik zijn in 2009 getrouwd en dienen dit jaar voor het eerst een gemeenschappelijke belastingaangifte in.
Wij hebben beiden een woning van voor het huwelijk. Mijn vrouw de woning waar wij vanaf de trouwdag samen in wonen en ik een woning die ik verhuur.
De woning waarin wij wonen is via ons huwelijkscontract volgens het wettelijk stelsel in de gemeenschap gebracht. De huurwoning echter niet.
De lening van de gemeenschappelijke woning waarin wij wonen is niet aangepast en staat dus nog op naam van mijn vrouw.
De maandelijkse aflossing van deze lening loopt gewoon via onze gemeenschappelijke rekening.
De onkosten op de huurwoning waaronder ook de lening worden volledig afgelost door de huurinkomsten.
Deze inkomsten behoren tot het gemeenschappelijk vermogen.

Wij zijn sinds dit jaar de fiere ouders van ons eerste kindje. Voor het jaar 2010 hadden wij dus niemand ten lasten.

Graag hadden wij geweten wie wat moet aangeven en wie wat in vermindering kan brengen.

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Met vriendelijke groeten,

Ranex

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 jun 2011 00:01

Het KI van de woning waar u woont moet niet aangegeven worden. behalve als de lening dateert van voor 2005. Dan voor ieder de helft. Het KI van uw woning moet door iedere echtgenoot voor de helft worden aangegeven : voor Mr in code 1106 , voor mevr. in code 2106. Vermits de lening enkel door mevrouw wordt gedragen , is zij de enige die een verminering voor kapitaalsaflossingen kan doen.
Die ene woning is gemeenschappelijk gemaakt door een inbreng, via notariële akte. Heeft die notaris niet gevraagd en voorgesteld om ook de lening gemeenschappelijk te maken? Dat had toch moeten gebeuren. Dan kon de lening op beide echtgenoten gezet worden , zonder verdere kosten. Het gevolg was wel dat beide echtgenoten vermindering voor kapitaalsaflossingen konden doen.

1. Ondervraag toch nog de notaris ivm de lening.
2. Van welk jaar is de lening voor de gezinswoning?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Ranex
Topic Starter

#3 , 14 jun 2011 11:56

De lening (termijn 30 jaar) van de gezinswoning is afgesloten in 2006.
De lening (termijn 10 jaar) van de verhuurwoning is afgesloten in 2004.

Volgens de bank was het niet nodig om de lening van de gezinswoning op naam van ons beiden te zetten.
We zouden +/- 250 euro moeten betalen aan dossierkosten en het zou voor ons fiscaal geen voordelen hebben aldus de bank.

Ik ben benieuwd of iemand dit kan bevestigen of kan tegenspreken!
Alle nuttige info is welkom hieromtrent zodat ik vervolgens bij de bank kan gaan aankloppen.

Reclame

wanton

#4 , 14 jun 2011 17:13

gelieve uw aangifte als volgt in te vullen
voor mr : code 1100 = 50 % KI gezinswoning code 1106 = 50 % KI verhuurde woning code 1146 = intresten lening verhuurde woning code 1358 = kapitaalsaflossingen lening verhuurde woning.
Dit laatste wordt verrekend als 'lange termijnsparen' want het gaat niet om de eigen ( maar verhuurde) woning.
Voor mevr. deze kan genieten van de woonbonus : intresten plus kapitaalsaflossingen van lening gezinswoning optellen voor code 2370 , met max. bedrag 2770 €. Ook code 2106 = 50 % KI verhuurde woning.
Gezien de lening van de huurwoning stopt in 2014 , heeft u daarna geen aftrek meer van Kap. aflossingen. Dit is op te lossen door , zoals gezegd, de lening ook in de gemeenschap te brengen ( als dit nog niet is gebeurd) en de lening op twee namen te zetten bij de bank. Omdat u eigenaar bent van een tweede huis , kan u niet genieten van de woonbonus , maar wel een aftrek doen , zoals nu , via lange termijnsparen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”