Vruchtgebruik en de wet in 2007

PW2
Topic Starter

Vruchtgebruik en de wet in 2007

#1 , 20 feb 2007 18:36

Beste

Graag had ik wat meer info over het volgende.

Mijn moeder overleed een paar weken geleden. In 1995 was ze hertrouwd met een andere man W met een huwelijkscontract "Scheiding van goederen". Op het moment van haar sterven was er nog een erfenis in uitvoer van haar moeder (dus mijn grootmoeder) waarvan zij dus erfgename was te samen met drie broers. Op de sterfdag van mijn moeder werd er al een eerste storting van gelden gedaan. Er moeten nog een aantal gronden verkocht worden in die erfenis.

W krijgt nu het vruchtgebruik over deze erfenis plus wat spaargeld. Groot was echter mijn verbazing dat er nu buiten het vruchtgebruik ook kan geopteerd worden op een verdeling. W zou dan de helft van de naakte eigendom krijgen en de andere helft zou ik moeten delen met mijn zus.
Kan dit allemaal?

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 20 feb 2007 18:58

Uw moeder erfde goederen van haar moeder. Normaal gezien was de erfenis afgesloten enkele maanden na haar overlijden. Wellicht was al het geld verdeeld onder haar en de broers/zusters. De onroerende goederen hadden zij wellicht allemaal samen in onverdeeldheid. Die onverdeeldheid kan eeuwig blijven bestaan. De mede-eigenaars kunnen echter beslissen te verkopen en de opbrengst te verdelen. Blijkbaar was dat bezig. In de plaats van de naam van uw moeder voor 1/4de staan nu andere namen:
w voor 1/4 vruchtgebruik en u en uw zus samen voor 1/4 blote eigendom. Als zo een goed verkocht worden, moet 1/4 van de netto-prijs toekomen aan W en u en uw zus volgens een bepaalde verdeelsleutel die gebaseerd zal zijn op de levensverwachting van W.

U kan inderdaad overeenkomen om dat vruchtgebruik van W om te zetten in een aandeel volle eigendom in dat 1/4; zolang uw optelling van zijn en uw deel en het deel van uw zus maar de som geven van 100% volle eigendom (van dat 1/4) kan dat perfect. U zou dan met zijn drie?n een onder-onverdeeldheid gaan vormen.

Ik ben niet zeker of ik uw vraag goed begrepen heb; stel ze anders eens opnieuw maar anders.

PW2
Topic Starter

#3 , 20 feb 2007 20:33

Dino, Ik was eigenlijk verbaasd dat zijn aandeel volle eigendom 50% zou bedragen van dat 1/4 + spaargeld van mijn moeder. Ik vind dat heel hoog en vroeg me af of dat wel kan.

Als zo een goed verkocht worden, moet 1/4 van de netto-prijs toekomen aan W en u en uw zus volgens een bepaalde verdeelsleutel die gebaseerd zal zijn op de levensverwachting van W.
W is 60 jaar, ik ben 41 en mijn zus is 40. Heb je enig idee van deze verdeelsleutel?

Met vriendelijke groet

Reclame

wolf2

#4 , 20 feb 2007 22:08

De waarde van zijn aandeel vruchtgebruik moet in de buurt van 36% van de waarde van de volle eigendom liggen. Of zeer grof gerekend: W, U en uw zus elk 1/3.

Partijen zijn vrij overeen te komen wat de verdeelsleutel is.

PW2
Topic Starter

#5 , 20 feb 2007 22:42

Partijen zijn vrij overeen te komen wat de verdeelsleutel is.
Dus als ik het goed begrijp is die 36% bedoeld als richtlijn maar niet verplicht?
Bedankt alvast voor de verhelderende uitleg.

Met vriendelijke groet

wanton

#6 , 21 feb 2007 19:24

Voor de omzetting van vruchtgebruik in volle eigendom zie ik op de tabellen van Ledoux voor een man van 60 jaar : 53.66 %. Dus als voorgesteld wordt : 50 % , is dit realistisch omdat het rendement lager is momenteel dan 4 %. Dus een verdeling : 50 % voor W , 25 % voor uw zuster en uzelf is een verdedigbare verdeling. Tel na : levensverwachting voor een man van 60 jaar : ong. 17 jaar ? 3 % per jaar gecumuleerd.

j.demoor

#7 , 22 feb 2007 14:13

?Art.745?Zij(=de kinderen) erven voor gelijke delen en bij hoofden?Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap??(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De langstlevende echtgenoot(uit het laatste huwelijk) erft het vruchtgebruik van moeders nalatenschap,waartoe ook behoort wat zij van haar moeder erfde,ook al is daarvan nog niet alles verdeeld.Moeders kinderen erven in onverdeeldheid de blote eigendom van haar nalatenschap.

Art.745quater.? 1. Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot...kan de langstlevende echtgenoot of een van de blote eigenaars vorderen dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet, hetzij in de volle eigendom van met vruchtgebruik belaste goederen, hetzij in een geldsom, hetzij in een gewaarborgde en geindexeerde rente...?(Burgerlijk Wetboek).

De langstlevende echtgenoot kan dus vorderen dat zijn vruchtgebruik wordt OMGEZET in zijn volle eigendom.

?55.Niet het aantal kinderen,maar haar(=langstlevende) vermoedelijke levensduur,de werkelijke opbrengst van de goederen,de verkoopwaarde van de goederen zullen de omvang van dit erfrecht in volle eigendom bepalen...?(PUELINCKX-COENE,M.,De grote promotie van de langstlevende echtgenote,T.P.R. 1981,637).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”