Mijn ouders zijn in 1971 gehuwd. Op dat ogenblik had mijn moeder de leeftijd van 21 jaar, de leeftijd waarop men destijds pas als meerderjarige werd beschouwd, nog niet bereikt. Om die reden werd er een huwelijkscontract opgesteld bij een notaris. Dit contract (slechts 1 pagina - 4 artikels) werd opgemaakt tussen de ouders van mijn moeder (burgerlijke verantwoordelijken van moeder), mijn (minderjarige) moeder en mijn (meerderjarige) vader. In het document wordt enkel melding gemaakt dat allen overeenkomen om te huwen onder het stelsel van gemeenschap van goederen. Verder is er een clausule opgenomen die specificeert dat bij overlijden de overblijvende echtgenoot de volle eigendom zal hebben van de helft van de gemeenschap, alsook levenslang vruchtgebruik over de andere helft, zodat de erfgenamen (in casu : ik) alleen recht zullen hebben op de naakte eigendom.
Als ik mij niet vergis is dit de standaardprocedure, zoals voorzien in het burgerlijk wetboek. Moest dit niet zo zijn vervallen al een aantal van de vragen die volgen.
De vragen :
- Zou het ontvangkantoor registratie en domeinen hier weigeren om een attest van erfopvolging af te leveren en zou er een akte van erfopvolging moeten opgesteld worden door de notaris (ik weet dat er geen attest wordt afgeleverd als er een huwelijkscontract is, maar als dit overeenstemt met het burgerlijk wetboek, gaat men hier dan niet soepel mee om? Bedoeling is om eventuele zinloze en nutteloze kosten te vermijden.)?
- Als de notaris dergelijke akte opmaakt, wat zou hiervan de kostprijs zijn?
- Als ik de erfenis aanvaard dien ik successierechten te betalen op de helft van het aanwezige kapitaal. Is het niet aangewezen om de nalatenschap nu te verwerpen? Wat is de procedure/kostprijs om de nalatenschap te verwerpen? Als ik dit doe, gaat men dan verder naar de ouders/broers/zusters van mijn moeder? Moet vader dan successierechten betalen? Wat is het gevolg hiervan als vader komt te overlijden?
Alvast bedankt voor jullie bereidwillige medewerking,
met vriendelijke groeten.