Premie brandverzekering woning in onverdeeldheid

vrager
Topic Starter

Premie brandverzekering woning in onverdeeldheid

#1 , 08 jun 2011 23:14

Stel dat volgende situatie zich voordoet :

- Het gezin X bestond oorspronkelijk uit volgende personen : Vader ( V ), Moeder ( M ) en twee kinderen ( A & B)
- V & M waren gehuwd onder het wettelijk stelsel
- M is een aantal jaren geleden overleden waardoor de A en B elk naakte eigenaar werden van een kwart van de gezinswoning. V heeft vruchtgebruik.
- De gezinswoning werd onlangs vernield door een brand.
- De brandverzekeringspolis staat op naam van V.
- Gezien de hoge leeftijd van V is het niet de bedoeling om de woning opnieuw op te bouwen en vader onder te brengen in een serviceflat.

Ik heb nu volgende vragen :

- Kan vader volledig vrij beschikken over de som die door de brandverzekering wordt uitbetaald? ( vb. som schenken nichtje Y, ... )
- Kan één van de twee kinderen op eigen houtje het initiatief nemen om de uitgebrande woning openbaar te laten verkopen?
- Kan vader op eigen houtje het initiatief nemen om de uitgebrande woning openbaar te laten verkopen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 09 jun 2011 08:29

-geen idee, maar vermoed van niet: verdeling lijkt mij te moeten gebeuren op basis van naakte eigendom
-zolang vader vruchtgebruik heeft niet (er is geen onverdeeldheid zolang er sprake is van vruchtgebruik)
-vader kan vruchtgebruik laten omzetten in volle eigendom (naakte eigenaars kunnen dit niet), waarna iedere deeleigenaar verkoop kan vorderen, en indien eigenaars niet overeenkomen tot onderhandse verkoop, via openbare verkoop

wanton

#3 , 09 jun 2011 18:22

De blote eigenaars moeten ook vergoed worden voor hun deel in de eigendom. Er is misschien ook een opbrengst uit verkoop van de grond. Telt allemaal mee.
Schenking aan nichtje is nu niet de aangewezen manier om zijn geld 'op te doen'. Er zijn kinderen die reservataire erfgenaam zijn. Bovendien , geen enkel OCMW zal hem helpen als blijkt dat hij zijn rechtmatige eigendom heeft weggegeven en zo zijn kosten niet kan betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”