Schenking?

pattataolivia
Topic Starter

Schenking?

#1 , 09 jun 2011 16:11

Fictieve situatie:

Mijn zus woont nu al geruim 2 jaar gratis in een huis van mijn ouders. Ze betaalt geen huur, tewijl ze eigenlijk ongeveer 650 euro/maad zou moeten betalen. Ik woon in een huis (niet van mijn ouders) en betaal wel huur. Kan dit wel ? Die 650 euro in de maand die mijn zus cadeuu krijgt? Kan ik dat beschouwen als schenking die later vereffend moet worden.

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 09 jun 2011 16:24

"Zus mocht gratis wonen in huis van ouders’ :( houdt een onrechtstreekse schenking in waarvoor geldt : :D
“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat....Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Als je ouders overleden zijn heb je recht op spreken. Ook dan pas kan de fictieve massa samen worden gesteld. :(

roharro

#3 , 09 jun 2011 16:32

Woont die zus alleen in dat huis of samen met haar ouders?
Ik stel deze vraag omdat men mij soms vraagt of men de kinderen moet compenseren wegens het feit dat sommige kinderen langer blijven thuiswonen dan andere.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

pattataolivia
Topic Starter

#4 , 09 jun 2011 17:52

De zus woont alleen in dat huis.

prado

#5 , 09 jun 2011 20:35

Mag ik hier even op inpikken.

Wij zijn met 2 kinderen.
De 1 heeft gebouwd en lening afbetaald.Niets van thuis gekregen.
De 2 de woont al die jaren al gratis naast het ouderlijke huis.(vroeger 1 huis dat verbouwd is naar 2 woonsten )

Heb ik dan ook recht bij overlijden een compensatie te vragen,of hoe doe je dat best?

Alle info welkom!

Creatief

#6 , 09 jun 2011 20:39

Ja, Prado, indien elke woning een apart huisnummer draagt! Je moet er wel mee rekening houden dat je ouders 1/3 van hun bezittingen vrij kunnen wegschenken indien ze 2 kinderen nalaten. Het gratis bewonen blijft een verdoken schenking. Bij overlijden wordt de fictieve massa berekend. Indien je uw reservatair deel niet hebt bekomen, dan kan je de inkorting vragen en huurgelden, ... terugvorderen.

roharro

#7 , 09 jun 2011 20:48

Opgelet: er is een verschil tussen de "gewone schenking" en de "schenking buiten erfdeel":

Enkel bij schenking buiten erfdeel kan men een kind definitief meer geven dan de andere kinderen (binnen de grenzen van het beschikbare deel). Op het einde van de rit, na overlijden van de ouders, zal één kind dus meer hebben gekregen dan de andere.

Indien het een gewone schenking is dan moet die bij overlijden van de ouders sowieso terug in de pot worden gebracht. M.a.w. ingeval van gewone schenking is de schenking niet meer dan een "voorschot" op de erfenis die nog moet komen. In dit geval zal uiteindelijk iedereen evenveel bekomen hebben.

Een "verdoken schenking" kan per definitie nooit een schenking buiten erfdeel zijn.

Creatief

#8 , 09 jun 2011 21:06

Roharro, in je reply zit je wel fout.
Samenstelling van de fictieve massa bestaat uit de waarde van alle goederen op datum van overlijden.
Dit betreft zowel de nagelaten goederen als de goederen die geschonken geweest zijn tijdens het leven van de erflater.

Wat de geschonken goederen betreft gaat het zowel om de goederen die buiten erfdeel zijn geschonken geweest als de goederen die als voorschot op erfdeel aan een erfgenaam worden geschonken en die deze erfgenaam moet inbrengen. Van de totale waarde van alle goederen, trekt men de schulden die de overledene heeft nagelaten af.

Op deze wijze worden het beschikbaar deel en de reservartaire erfdelen vastgelegd!

roharro

#9 , 09 jun 2011 21:17

Roharro, in je reply zit je wel fout.
Samenstelling van de fictieve massa bestaat uit de waarde van alle goederen op datum van overlijden.
Dit betreft zowel de nagelaten goederen als de goederen die geschonken geweest zijn tijdens het leven van de erflater.

Wat de geschonken goederen betreft gaat het zowel om de goederen die buiten erfdeel zijn geschonken geweest als de goederen die als voorschot op erfdeel aan een erfgenaam worden geschonken en die deze erfgenaam moet inbrengen. Van de totale waarde van alle goederen, trekt men de schulden die de overledene heeft nagelaten af.

Op deze wijze worden het beschikbaar deel en de reservartaire erfdelen vastgelegd!
Inderdaad wordt steeds de fictieve massa vastgesteld, ook als er schenking buiten erfdeel was (dat heb ik ook niet gelogenstraft), maar in dat geval enkel om na te gaan of de schenking buiten erfdeel niet het beschikbare gedeelte overtreft en bijgevolg de reservataire erfdelen van de verschillende kinderen worden gerespecteerd.
Maar als de schenking niet buiten erfdeel was zal de aldus vastgestelde fictieve massa gelijkelijk verdeeld worden.
Ingeval van schenking buiten erfdeel, waarbij na samenstelling van de fictieve massa blijkt dat de reservataire erfdelen geen geweld werden aangedaan, zal nog slechts "fictieve massa" minus "schenking buiten erfdeel" worden verdeeld (dat is nu net waarom de rechtsfiguur "schenken buiten erfdeel" werd gecreëerd).

Bijgevolg: bij correcte schenking buiten erfdeel krijgt het begunstigde kind per saldo meer dan de andere kinderen; bij gewone schenking krijgen alle kinderen uiteindelijk evenveel

prado

#10 , 09 jun 2011 22:20

Het huis is van moeder alleen.(erfenis ouders) Vader is al overleden(waren ook gescheiden)

Zefs het k.I van de(het) huis is op kosten van moeder.
Over een paar jaar nog nieuwe ramen laten plaatsen op haar kosten.

Hij heeft wel op zijn kosten nieuwe vloer en keukentje laten zetten.
Zelfs het onderhoud van de tuin is voor haar.Er is me zelfs al gevraagd , tegen dat zij dat niet meer kan doen dat ik dat dan wel zal komen doen.Voor moeder o.k, maar dan zou ik nog eens bij mijn broer de tuin moeten gaan onderhouden.(is één geheel)

Vroeger stond ik daar zo niet bij stil,maar nu ik zef kinderen heb .......eerlijk is toch iets anders!

Hoe moet of kan ik het juist aanpakken in geval van overlijden van moeder?
Alle nuttige tips zijn welkom!

Creatief

#11 , 09 jun 2011 23:15

Dus: het is moeders eigendom. En de broer woont al die jaren al gratis naast het ouderlijke huis.(vroeger 1 huis dat verbouwd is naar 2 woonsten )? Dus vormt het nog één huis aangezien moeder het KI volledig betaalt. Dus ... je broer woont in of niet?

Ouders en kinderen zijn elkaar inderdaad eerbeid en respect verschuldigd! Eveneens zijn de kinderen onderhoud verschuldigd indien ze niet veel meer kunnen.
Als je broer bij je moeder inwoonde, dan kan dat in principe gratis, tenzij er een contract is opgemaakt. Als je moeder beslist heeft om je broer kosteloos te laten inwonen, dan vrees ik dat daar weinig tegenin te brengen is.

Als jij het niet betalen van die kost en inwoon wil aanklagen, dan zal je moeten bewijzen dat er een overeenkomst was tussen je moeder en je broer. Als je dat niet kan, dan zal je broer ook niets moeten bewijzen.

Indien je broer inwoont in het huis van je moeder, lijkt het me niet mogelijk om bovenstaande situatie te beschouwens als een verdoken schenking. Inwonen bij iemand impliceert niet dat er huur betaald moet worden. De tegenprestatie kan evengoed bestaan in "zorg": taken in huis, lichamelijke hulp, beheer, naar winkel gaan, enz.

Daaruit vloeit geen "schenking" voort, noch een compensatie achteraf.

Als iemand eigenaar of vruchtgebruiker is van een huis, dan laat hij daar in wonen wie hij wil. Als je hem ook nog eten wil geven, dan kan het toch zijn dat hij af en toe de boodschappen betaalde of in ruil een woonruimte schilderde enz.

prado

#12 , 10 jun 2011 11:47

Mijn broer woont niet bij moeder in.
Het is een appart stuk van het huis (van één huis twee gemaakt naast elkaar.Heeft ook een andere huisnummer.)
Moeder woont langs de rechtse kant en zoon langs de linkse kant.Maar de tuin loopt gewoon door.

Dat is heel normaal dat kinderen hun ouders helpen als het niet meer gaat.

Maar het gaat er bij mij nu eigenlijk om dat het toch niet rechtvaardig is dat de ene gratis woont en de andere zijn plan maar moet trekken.
En ik vind het vervelend om er nu zelf tegen moeder over te beginnen.
Zij vinden dat precies doodnormaal.

Dus weinig tegen in te brengen?

jojan

#13 , 10 jun 2011 12:19

Als u dat oneerlijk vindt, is de enige persoon met wie u dat kan bespreken uw moeder. Met twee kinderen mag uw moeder over 1/3e van de later te verdelen erfenis vrij beschikken. Zij kan dus uw broer of uzelf bevoor of benadelen. Is dat eerlijk? Nee, maar het is wel wettelijk. Wijs uw moeder misschien op http://www.notaris.be/erven-schenken/su ... -voorkomen" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”