Lenen voor verbouwingen aan woning met 1 eigenaar

dragonfly384
Topic Starter

Lenen voor verbouwingen aan woning met 1 eigenaar

#1 , 11 jun 2011 16:31

Situatie is de volgende :
Ik ben volledige eigenaar van woning ( uit vorig huwelijk ). Intussen 2 kinderen met nieuwe partner en zijn we getrouwd (met scheidng van goederen).
Nu wensen we verbouwingen uit te voeren waarbij mijn vrouw mee wenst te investeren en dus ook lenen.
Hiervoor zal ze dus ook mede-eigenaar moeten worden.
Alleen weten we niet hoe dit moet gebeuren immers zij zou eigenaar worden voor het aandeel dat ze heeft in de verbouwingswerken.
Dus moet er een soort eigendomsoverdracht gebeuren ( verkoop of schenking ? ) vooraleer de renovatiewerken gebeuren ?
Hoe zich beschermen bij scheiding nog voor en na de verbouwingswerken ?
Graag jullie meningen.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 jun 2011 15:59

Via een wijziging in het huwelijkscontract kan u een beperkte gemeenschap maken , waarin alleen het huis zit. Voor het overige blijft de scheiding van goederen van kracht. Dit kost enkel een ereloon voor de notaris. Laat wel een clausule van terugkeer opnemen als dit huwelijk ook strandt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 13 jun 2011 09:35

‘zijn we getrouwd (met scheidng van goederen)’ houdt in dat de vergoedingsregelingen uit art.1432-1438 Burgerlijk Wetboek hier niet van toepassing zijn.

‘Wanneer door één der echtgenoten een gebouw wordt opgericht op een grond die in onverdeeldheid toebehoort aan de echtgenoten gehuwd onder het stelsel van scheiding van goederen, vindt artikel 555, B.W., in geval van verdeling geen toepassing voor de bepaling van de verschuldigde vergoeding, maar wel de regels inzake vermogensverschuiving zonder oorzaak. Zulks heeft voor gevolg dat de echtgenoot die het gebouw heeft opgericht, recht heeft op een vergoeding gelijk aan de meerwaarde die het goed heeft verkregen als gevolg van de door hem gedane uitgaven, met als maximum zijn verarming. Indien deze uitgaven evenwel belangrijker zijn dan de door het onroerend goed bekomen meerwaarde, heeft de echtgenoot recht op een vergoeding gelijk aan het bedrag van de op regelmatige wijze op zijn naam gefactureerde uitgaven‘(Gent 27 oktober 1988,Pas. 1989,II,85).

De verarming is te bewijzen door degene die er zich op beroept

Het is ook mogelijk uw nieuwe partner in onverdeeldheid mede-eigenaar te maken van uw woning,ook al wordt die mede-eigendom niet de helft. Raadpleeg hiervoor een notaris.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”