vruchtgebruik ed.

antwerpus
Topic Starter

vruchtgebruik ed.

#1 , 13 jun 2011 13:14

Ons vader heeft sinds jaren een nieuwe vriendin (onze ouders scheidden 30 jaar geleden). Destijds kocht hij een nieuw huis dat volledig afbetaald is. Zijn nieuwe vriendin is sinds enkele jaren bij hem ingetrokken. Ze zijn dus niet gehuwd. En voorlopig horen wij geen plannen in die richting.
Vorig jaar kochten ze als investering een woonst. Hij betaalde 60% en zij 40%. Dit omdat zij een dochter heeft uit een vorig huwelijk en hij 2 zonen heeft, wij dus. Dit kwamen wij nu te weten (eerlijker was 66% en 33% geweest maar ja). Nu vertelde hij ons ook dat hij graag het vruchtgebruik van zijn huis aan haar wil laten schrijven bij de notaris.Mijn vader is 68 jaar en zijn vriendin nog maar 48. Heel wat jaren van verschil. De kans is dus groot dat zij hem overleeft.
De vragen die ik heb zijn het volgende in het geval dat hij eerst komt te gaan:
1. Kan dit vruchtgebruik inderdaad geschreven worden?
2. Kan zij dit vruchtgebruik aan haar dochter schenken zodat deze in onze vader zijn huis kan gaan wonen, zelfs verhuren?
3. Wat met het samen aangekochte appartement? Heeft zijn vriendin hier ook vruchtgebruik over?
4. Waarom zou de aankoop van het nieuwe appartement 60-40 geweest zijn? Zit hier een addertje onder het gras? Kunnen wij als 2 zonen met 60% hierin iets beslissen, bv om te verkopen?
5. Wat met zijn geld op de rekening?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 13 jun 2011 17:44

1. er zijn inderdaad mogelijkheden om haar dat vruchtgerbuik toe te kennen
2. ja dat kan maar het zal ophouden bij overlijden van de vriendin
3. niet automatisch, maar het kan zo wel geregeld worden
4. jullie kunnen verkoop eisen nadat jullie het deel van vader geerfd hebben
5. bij overlijden van vader erven jullie zijn roerende bezittingen, tenzij hij een testament maakt

algemene opmerking: uw vader kan ten belope van het vrij beschikbare deel van zijn bezittingen overlaten aan wie hij wil; dat deel hangt af van het aantal kinderen dat uw vader heeft;
Situatie hangt ook af van feit of uw vader gaat huwen, wettelijk samenwonen of gewoonweg feitelijk blijft samenwonen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

antwerpus
Topic Starter

#3 , 13 jun 2011 19:09

Alvast hartelijk dank voor dit antwoord.
Doch ik heb nog enkele vragen, graag een antwoord aub.
1. Als ik het goed begrepen heb dan is er in principe GEEN vruchtgebruik van zijn vriending mbt het nieuwe aangekochte appartement (dat ze vorig jaar SAMEN aankochten). Bij zijn overlijden kunnen wij dan zijn deel opeisen. Maar als ik het goed begrepen heb kan het zijn dat er wel vruchtgebruik is. Aan welke factoren hangt dit af?

2. Mbt tot zijn eigen huis. Ik heb begrepen dat zij het vruchtgebruik kan krijgen wanneer dit zo geschreven wordt bij de notaris. Wanneer zij vruchtgebruik heeft, kan zij eisen dat wij haar uitkopen? Of moeten wij als naakte eigenaars helemaal niet ingaan op zo een soortgelijke eis. Wat zijn haar rechten ivm verhuren, verkopen, ed van zijn eigendom bij zijn overlijden?

Reclame

roharro

#4 , 13 jun 2011 19:45

Ik ga er van uit dat ze feitelijk samenwonen:

dan

1. Enkel vruchtgebruik voor vriendin als vader dat bijv. in een testament zo bepaalt. Bij overlijden van vader erft u zijn deel, al of niet in volle eigendom of in blote eigendom. U kunt de verkoop en de verdeling pro rata eisen. Ingeval van vruchtgebruik zal u de vriendin daar ook moeten voor vergoeden (waarde hangt af van haar leeftijd op dat ogenblik).
2. Eigen huis: ja ze kan eisen dat u haar uitkoopt. Aangezien ze het vruchtgebruik heeft mag ze het huis verhuren. U kunt uwerzijds ook de verkoop eisen mits u haar vergoed voor het vruchtgebruik.

antwerpus
Topic Starter

#5 , 13 jun 2011 20:03

Ik ben er bijna uit! Bedankt daarvoor
Alleen nog bij volgend puntje ga je mij nog wat moeten helpen:
U schreef ivm het samen aangekochte appartement: 'Bij overlijden van vader erft u zijn deel, al of niet in volle eigendom of in blote eigendom'. Kan u mij dit even uitleggen? Wanneer is er voor ons (de 2 broers) volle eigendom of blote eigendom?

antwerpus
Topic Starter

#6 , 13 jun 2011 20:04

Ze zijn idd feitelijk samenwonend

wanton

#7 , 13 jun 2011 20:05

Vragen 1 & 2 : vader kan via testament het vruchtgebruik van zijn huis laten toekomen bij zijn dood aan zijn vriendin ,feitelijk samenwonende. Zijn partner kan dan wel haar dochter in het huis laten wonen , maw. het aan haar verhuren. Maar zij kan het vruchtgebruik niet aan haar overdragen.
Idem voor die tweede woning : hij kan het VG van zijn deel aan zijn vriendin schenken. Die kan daarna de uitkoop vragen. Haar VG moet vergoed worden , tegen een waarde afhankelijk van haar leeftijd. Let wel , de leeftijd die in aanmerking komt moet minstens 20 jaar meer zijn dan het oudste stiefkind.
Probeer uw vader ook te overtuigen om de toekenning van het VG wederzijds te doen : dus ook van harentwegen naar uw vader.

U erft vana uw vader de volle eigendom van zijn 60 % , indien hij niet testamentair het VG daarvan aan zijn vriendin schenkt. Doet hij het wel , erft u een blote eigendom.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#8 , 13 jun 2011 20:08

Ik ben er bijna uit! Bedankt daarvoor
Alleen nog bij volgend puntje ga je mij nog wat moeten helpen:
U schreef ivm het samen aangekochte appartement: 'Bij overlijden van vader erft u zijn deel, al of niet in volle eigendom of in blote eigendom'. Kan u mij dit even uitleggen? Wanneer is er voor ons (de 2 broers) volle eigendom of blote eigendom?
Indien de vriendin geen vruchtgebruik heeft verkregen van uw vader zijn deel wordt u bij de erfenis volle eigenaaar vn uw vaders aandeel en hebt u bij verkoop ook recht op dat volledig aandeel. Heeft vriendin wel vruchtgebruik van vaders aandeel dan moet u dat afkopen en zal u dus minder ontvangen uit de verkoopsopbrengst dan in eerste geval.

antwerpus
Topic Starter

#9 , 13 jun 2011 20:22

Tof!
Ik las ook iets van registratierechten. Wat gebeurt er mocht mijn vader sterven en wij als broers naakte eigenaars worden en onze stiefmoeder het vruchtgebruik krijgt. Moeten wij dan registratierechten betalen op dat huis die wij in erfenis krijgen (als blote eigenaars weliswaar) zonder dat we er de eerste 20 jaar iets kunnen mee doen?

Ik dank jullie allen alvast voor de deskundige uitleg!

antwerpus
Topic Starter

#10 , 13 jun 2011 20:27

of successierechten natuurlijk

antwerpus
Topic Starter

#11 , 13 jun 2011 20:33

En graag ook wat meer uitleg ivm dat leeftijdsverschil van minimum 20 jaar. Zijn vriendin is helemal geen 20 jaar ouder dan ik.
Thanks....

roharro

#12 , 13 jun 2011 20:34

Tof!
Ik las ook iets van registratierechten. Wat gebeurt er mocht mijn vader sterven en wij als broers naakte eigenaars worden en onze stiefmoeder het vruchtgebruik krijgt. Moeten wij dan registratierechten betalen op dat huis die wij in erfenis krijgen (als blote eigenaars weliswaar) zonder dat we er de eerste 20 jaar iets kunnen mee doen?

Ik dank jullie allen alvast voor de deskundige uitleg!
Jazeker die moet u betalen......(op de waarde van de blote eigendom).

wanton

#13 , 13 jun 2011 21:09

Op het moment dat jullie vader overlijdt , moeten jullie natuurlijk successierechten betalen op hetgeen jullie erven. Het vruchtgebruik voor de partner is vrij van successierechten. Wanneer jullie later volle eigenaar worden , door het overlijden van stiefmoeder , zijn er geen rechten meer te betalen.

Wanneer het vruchtgebruik moet vergoed worden , hetzij door een globale verkoop van het huis , hetzij door een inkoop van één der betrokkenen , wordt een waarde toegekend aan het vruchtgebruik. Die is gebaseerd op de leeftijd van de vruchtgebruiker : welk bedrag is nodig om zolang die leeft , elk jaar een normale opbrengst uit te betalen. De leeftijd van een stiefouder-vruchtgebruiker wordt desnoods aangepast tot minstens 20 jaar meer dan het oudste stiefkind , waardoor die een heel stuk minder gaat krijgen. Bij een stiefkind van 45 jaar , wordt de waarde bepaald alsof de VG 65 is , ook al is die werkelijk slechts 51. Zie daarvoor de tabellen van J. Schryvers.
Toet-anch-Amon

antwerpus
Topic Starter

#14 , 14 jun 2011 08:32

Ik heb nog enkele bedenkingen/vragen om zo tot een volledig mogelijk beeld van de situatie te komen.
1. Wij als broers kunnen haar vruchtgebruik dus uitkopen (op zijn huis). Maar volgens de tabellen heeft zij nog meer dan 30 jaar te leven (indien vader binnen 5 a 10 jaar zou sterven en rekeing houdend met de +20 jaar regel). Als ik dan even het rekenmachine erbij nam ben ik geschrokken. Kan het zijn dat het vruchtgebruik meer waard is dan de waarde van het huis. Dan is uitkopen toch geen oplossing? Want dan zouden wij moeten opleggen?
2. Met de hierboven vermelde argumenetn: kan zij ons verpplichten om haar vruchtgebruik te 'kopen'. En zoja, kan het dan zijn dat wij meer moeten betalen dan de waarde van het huis?
3. Nu ivm het samen aangekochte appartement: neem nu dat zij haar domicilie om allerlei fiscale redenen daar zet. Heeft zij dan niet automatisch ook het vruchtgebruik hierover. Dat zou willen zeggen dat zij dan 2X het vruchtgebruik heeft. 1X op dat van mijn vader zijn huis (haar vruchtgebruik wordt geschreven) en 1X op het samen aangekochte appartement waar haar domicilie is?
4. Moeten wij bij zijn sterven zowel op zijn huis als op zijn deel in het appartement successierechten betalen? En hoeveel bedragen die?

Hartelijk dank!

wanton

#15 , 14 jun 2011 12:23

Mag ik vragen : hou oud is het oudste kind en hoe oud is de vrouw van vader ?
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”