Hoe bescherm ik best mijn Belgische kinderen na mijn dood?

petits
Topic Starter

Hoe bescherm ik best mijn Belgische kinderen na mijn dood?

#1 , 14 jun 2011 23:15

Ik ben Belg mijn echtgenote is Aziatisch, ons zoontje is 3jaar en is door mij erkend en geboren in Belgie. Zodus heeft mijn zoontje de Belgische Nationaliteit. Mijn echtgenote heeft nog steeds een Aziatische Nationaliteit.

1/ In geval dat ik overlijd (ik hoop van niet) wat zou ik het beste kunnen doen om zeker te zijn dat mijn zoontje de kans krijgt om hier in Belgie grootgebracht te worden en hier naar school te blijven gaan?????
2/ Heeft een voogd of een toegewezen persoon een recht op (INTERNATIONAAL TOEzicht) of kan ik iets bijvoegen in mijn testament?????
Kunnen jullie mij aub de beste raad geven ????
Ik dank jullie bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 15 jun 2011 14:27

tja... en de moeder?

Ooit zo eens een uitzending gezien van Dr. Phil die dat goed uit de doeken deed waarbij de zus de zorgen op wilde nemen terwijl de moeder gestorven was.
Dat was per testament gegaan. Oplossingen kwamen er niet, enkel voor het publiek duidelijk dat de juridische procedures van 2 mensen een vader en een tante die strijden om een kind.

Een mogelijk optie is zorgen dat je een grote nalatenschap hebt die volstaat om de moeder zal overteugen om je zoontje hier komen op te voeden

RR

j.demoor

#3 , 16 jun 2011 10:33

“Art.375.Indien...een van beiden overleden...is...oefent de andere(ouder) dat gezag alleen uit...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 16 jun 2011 12:12

Klopt, maar als één van de ouders zich buiten het Rijk heeft gevestigd en er was/is onnenigheid over zaken als verblijfsregeling van de kid's komt het al eens voor dat de Belgische (of Nederlandse) rechter het ouderlijk gezag exclusief aan die ouder heeft verleent die in Belgie (Nederland) is gehuisvest. Een paar jaar geleden was in NL. zo een case. Uiteindelijk is die papa gevlucht met "zijn" kind naar Spanje, terwijl de moeder overleden was. Een internationaal aanhoudingsbevel volgde. Ook kan het OM tussenkomen en de kids (laten)plaatsen.

Al bij al... ook hier: Zorg dat je met beide ouders overeenkomt over de kids, zoniet is de kans wel heel groot dat ze slachtoffer worden van het conflicten van hun eigen ouders.

Maar stel je bent nu al dood (ja het kan snel gaan). De moeder krijgt heimwee. Wat en wie kan haar beletten om niet meer te mogen te verhuizen?

RR

Terug naar “Archief”