Gevolgen inwoning van een vriend in huurappartement

Laura81
Topic Starter

Gevolgen inwoning van een vriend in huurappartement

#1 , 16 jun 2011 16:56

Beste,

Ik woon sinds februari in een huurappartement. Nu heb ik een goede vriend van mij zijn domicilie adres bij mij laten zetten omdat hij enkele "problemen" had. Hij moest van zijn ouders ergens anders zijn adres laten zetten omdat zij alle2 leven van een uitkering en als hij thuis bleef wonen zouden zij minder uitkering krijgen. Dus ik had gezegd dat hij zijn adres bij mij mocht zetten. We wonen niet wettelijk samen ofzo maar op het gemeentehuis hebben ze gevraagd wie heeft hoofd van het huishouden is. Hij heeft gezegd dat ik dat natuurlijk ben. Heeft deze beslissing enige gevolgen voor mij qua belastingen, etc... ? Deze persoon krijgt een al een lange tijd een ziekte uitkering.
Nu zegt hij ook dat de CM informatie wil over mijn loon en belastingen omdat hij anders zijn uitkering kan verliezen. Maar ik begrijp ook niet zo goed waarom zij informatie van mij moeten hebben als wij in feite niet wettelijk samen wonen. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd? Kan je niet als 2 mensen op het zelfde adres wonen zonder wettelijk samen te wonen? Ik heb veel vrienden die nog met een andere vriend samen op het zelfde adres wonen om zo de kosten te kunnen drukken. Ik zie het verschil niet zo goed. Kan iemand mij helpen aub om dit toe te lichten?
Als je nog meer informatie nodig hebt mag je dit altijd vragen.
Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan

#2 , 16 jun 2011 18:32

Als je met 2 of meer op hetzelfde adres zonder meer gaat wonen, woon je feitelijk samen en vormt u een huishouden.
Juridisch gezien bent u vreemden voor elkaar - bv u dient elk afzonderlijk een belastingsaangifte in te dienen. U hebt ook geen wederzijdse rechten en plichten tov elkaar (wat bij wettelijk samenwonen wel het geval is).

Maar in verband met uitkeringen wordt u wel aanzien als een gezin. Uw vriend zijn ziekteuitkering zal inderdaad afhangen van uw loon.

Ik vermoed dat bij uw andere feitelijk samenwonende vrienden iedereen werkt. Zo kan u inderdaad een hoop kosten (elektriciteit, water, huur, etc) delen.

Een ander groot gevaar bij feitelijk samenwonen en iemand een domicilie verschaffen is dat als de andere schulden maakt kunnen alle goederen die zich in de woning bevinden in beslag genomen worden (behalve die goederen die niet vatbaar zijn voor beslag) tenzij de rechtmatige eigenaar kan bewijzen dat de goederen van hem zijn. Let op wel op als er beslag gelegd wordt kan zelfs dit bewijzen u enkele duizenden euros kosten, vermits u bijna genoodzaakt bent een advocaat in de schakelen en dit voor de beslagrechter te brengen.

Laura81
Topic Starter

#3 , 16 jun 2011 19:14

Dus als ik het goed begrijp maakt het in feite niet uit of we feitelijk samenwonend zijn, ik moet mijn gegevens van mijn loon en belastingen doorgeven aan zijn mutualiteit.
Dat vind ik toch eigenlijk niet kunnen, we hebben geen rechten of plichten tov elkaar en toch moet ik informatie uitgeven aan een mutualiteit terwijl ik er in feite niets mee heb te maken.
Maar dit wil toch niet zeggen dat hij ten laste is van mij of dat het een effect gaat hebben op mijn belastingen volgend jaar?

Alvast bedankt om te reageren :)

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 jun 2011 19:49

Het is de wet die dit zo voorschrijft......
Hij is inderdaad fiscaal niet ten laste van u.
Zoals zijn domiciliering bij zijn ouders een invloed had op hun uitkering heeft het feit dat hij nu bij u is gedomicilieerd een invloed op zijn uitkering....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jun 2011 16:51

En op strafrechtelijke en burgerlijke gevolgen voor u.
VB: Alles wat bij u staat is nu ook van hem als er een gerechtsdeurwaarder bij u alles komt opschrijven.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”