#4 , 19 jun 2011 19:05
Beste ,
uit uw info maak ik op dat het koppel getrouwd is in gemeenschap van goederen of volgens het wettelijk stelsel. Dan speelt het geen rol op naam van welke echtgenoot de gelden staan. De tegoeden van beide echtgenoten dienen vermeld te worden aan de Registratie en de helft daarvan is de nalatenschap. Dus ook de gelden die kort voor de dood zijn overgeschreven tellen mee. Van die gelden heeft het kind evenzeer de blote eigendom voor de helft van die sommen. Terwijl de echtgenote de andere helft behoudt en het vruchtgebruik bekomt op die ene helft.
In tegenspraak met de wettelijke verdeling blijven de gelden te dikwijls in handen van de langstlevende echtgenoot. Als dat zo is , is het dus niet meer dan normaal dat ALLE successierechten van ALLE erfgenamen toch betaald worden met gelden die in de nalatenschap zitten. Het kind moet zo niets 'voorschieten' qua successierechten.
3.Voor alle tegoeden in deze nalatenschap wordt de waarde van het vruchtgebruik , voor een persoon van 60 jaar , vastgesteld op 38 % van de totaliteit. De blote eigendom heeft 62 %. De echtgenoot betaalt enkel successierechten op de gelden , het kind op alle goederen.
Voor een huis van 350.000 € komt er 175.000 € in de erfenis. Het kind wordt belast op de blote eigendom , zijnde 108500 €.Volgens volgend barema , wel roerend en onroerend apart berekend :
schijf tot 50.000 € = 3 %
schij 50-250.00 € = 9 %
daarboven = 27 %
Voor die 108.500 € zijn de SSR = 6765 €. ( te betalen met gelden uit de nalatenschap)
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon