invullen nalatenschap

inneke
Topic Starter

invullen nalatenschap

#1 , 18 jun 2011 20:04

Graag had ik een antwoordje op enkele vragen ivm het invullen van de nalatenschap van vader: (moeder is nog in leven en er zijn meerdere kinderen)
1). je krijgt bij een overlijden uittreksels van de banken met de stand van de rekening op datum van 3jaar voor het overlijden : moet je deze bedragen invullen op de aangifte of moet je ook een document vragen met de stand van de rekeningen op datum van het overlijden en dat dan invullen?
2).5 maanden voor het overlijden werd de enige woonst verkocht (= datum van akte) - man en vrouw verhuisden reeds een 6tal maanden eerder naar een flat. de verkoopsopbrengst telt in dit geval mee voor de aangifte( vermits het binnen de 3 jaar voor overlijden is gebeurd ) maar wat met de onkosten die gemaakt werden om deze verkoop te realiseren zoals kosten voor EPC-attest , bodemonderzoeke, ,immokantoorcommissie,...
kunnen/mogen deze van de verkoopsopbrengst worden afgetrokken voor de aangifte?
3). de successierechten moeten uiterlijk binnen de 7 maanden betaald worden: krijgen wij bericht van die dienst successie hoeveel ieder van ons exact moeten betalen en tegen wanneer of moeten we dat zelf uitrekenen en dan spontaan betalen?

vriendelijke groeten en alvast bedankt voor de hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 jun 2011 18:51

Beste Ineke ,
1.De bank moet de saldo's van de rekeningen meedelen aan de Registratie zoals die zijn op de dag van overlijden om 00.00 u. Vraag een kopij van die brief , want die bedragen moeten overgenomen worden op de aangifte.
2. Men moet het bedrag van de verkoop verantwoorden. De netto ontvangen prijs moet vermeld worden. Kosten als EPC-attest die reeds voordien zijn betaald mogen niet afgetrokken worden , dergelijke bedragen zijn toch al uit het patrimonium verdwenen. Let op dat het bedrag van de verkoop niet 2 X wordt aangegeven : 1 x als banktegoed , 1 x als verkoop OG.
3. U moet een adres opgeven aan de Registratie waar zij alle briefwisseling ivm de nalatenschap naartoe stuurt. U ontvangt een globale rekening met vermelding van de individuele rechten. Het best is evenwel een gezamenlijke betaling met gelden van de tegoeden op de bank , die in de nalatenschap zitten. De erfgenamen moeten ahw. niet investeren in de successierechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

inneke
Topic Starter

#3 , 19 jun 2011 19:58

Alvast bedankt voor dit antwoord Wanton.

Weet jij toevallig ook iets over het feit dat deze erfenis een invloed heeft op de toekenning van een studiebeurs (erfenis = de meerderjarige kinderen ontvangen de tegoeden in naakte eigendom ; moeder heeft blijkbaar enkel vruchtgebruik erover )
deze erfenis zou meegerekend worden bij mijn inkomsten voor de berekening van een studiebeurs schooljaar 2013-2014 voor mijn kinderen
Alvast bedankt !

Reclame

wanton

#4 , 19 jun 2011 20:16

Een blote eigendom geeft geen inkomen. Er verandert dus niets aan uw inkomen , basis voor de berekening en toekenning van een studiebeurs.
Toet-anch-Amon

inneke
Topic Starter

#5 , 20 jun 2011 19:19

Bedankt Wanton .

ik vermoed dus dat de zaken waarschijnlijk anders liggen indien de erfenis moest uitbetaald worden (moeder denkt erover om de kinderen hun deel effectief uit te betalen ) ?

mvg

wanton

#6 , 21 jun 2011 00:20

Toch niet , denk ik. Er is hoegenaamd geen verhoogd 'inkomen'. U heeft aldus wel een groter vermogen , maar bij de studiebeurs gaat het om inkomen.
Toet-anch-Amon

Vaoke

#7 , 21 jun 2011 14:40

Na wat "googlen" blijkt dat toch niet zo eenvoudig te zijn: http://www.ond.vlaanderen.be/studietoel ... 1/inkomen/" onclick="window.open(this.href);return false;

inneke
Topic Starter

#8 , 21 jun 2011 21:44

ik heb ondertussen deze vraag ook eens gesteld aan de dienst studietoelagen en dit was hun antwoord :

"Geachte mevrouw,
Alle inkomsten die aangegeven zijn bij de belastingen en niet belastbare inkomsten zoals; leefloon (betaald door OCMW), inkomensvervangende tegemoetkoming aan mindervaliden, niet belastbare-beurs, inkomen, verworven in het buitenland of bij een Europees of andere internationale instelling tellen mee bij het berekening van de toelage.
Heeft u het geërfde geldsom aangegeven bij de belastingen? Komen die bedragen voor in uw aanslagbiljet?
Indien wel, moeten wij ze dan ook aannemen als inkomen."

Ik heb geen ervaring of een erfenis inderdaad al of niet wordt aangegeven aan de belastingen.
ik vind ook niet direct een code op die aangifte die hierna zou kunnen verwijzen.
Ik denk dat ik het met de aanvraag in 2013 wel zal zien hoe het afloopt : in t slechtste geval krijg ik een beleefd briefje terug met de vermelding dat ik voor dat schooljaar niet in aanmerking kom om van een toelage te genieten.

roharro
Juridisch actief: Ja

#9 , 21 jun 2011 21:58

Een erfenis moet niet aangegeven worden op de belastingsaangifte. Het is geen inkomen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vaoke

#10 , 22 jun 2011 15:07

Gelieve de tekst op de geciteerde website met aandacht te lezen en zeker "Stap 5 - de K.I. test" niet over te slaan; vroeger was het zo dat extern verhuurde panden niet in aanmerking kwamen voor de desbetreffende berekening.. met het gevolg dat bepaalde beroepscategorieën die een aanzienlijk inkomen konden verwerven via onroerend goed.. toch een studietoelage ofte een beurs verkregen voor hun studerende kinderen.. dat is nu gelukkig NIET meer mogelijk.

inneke
Topic Starter

#11 , 23 jun 2011 19:05

bedankt iedereen voor jullie verduidelijkingen !

Terug naar “Successie- & Registratierechten”