erfenis van grootmoeder

sjhalerni
Topic Starter

erfenis van grootmoeder

#1 , 27 feb 2007 17:01

hallo,
ik ben onterft van mijn vader want hij heeft schulden bij de rva mijn vader is overleden 10 jaar geleden.
nu is mijn vader zijn moeder overleden en moeten wij bij de notaris komen voor de erfenis wij hebben recht op mijn vader zijn deel .
maar hebben wij wel recht op zijn deel want wij zijn onterft van hem.
en als we er recht op hebben mogen wij dat wel aannemen daar hij nog schulden heeft met de rva .
of heeft dat er niks mee te maken omdat hij overleden is ofzo
kan iemand mij helpen
alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 01 mar 2007 10:27

Ik ga ervan uit dat ?ik ben onterft van mijn vader want hij heeft schulden ? betekent dat u zijn nalatenschap verworpen hebt overeenkomstig art.784-792 Burgerlijk Wetboek.

?Art.725.Om te kunnen erven moet men bestaan op het ogenblik dat de erfenis openvalt...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
Uw vooroverleden vader erft dus niet van zijn moeder.

?Art.739.Plaatsvervulling is een fictie van de wet, volgens welke de vertegenwoordigers in de plaats, de graad en de rechten van de vertegenwoordigde treden.Art.740.Plaatsvervulling heeft, in de rechte nederdalende lijn, tot in het oneindige plaats...?(B.W.).

De kinderen van uw vooroverleden vader vervullen dus zijn plaats om RECHTSTREEKS van zijn moeder te erven.Die plaatsvervulling houdt m.a.w niet in dat u erft van uw vader,inbegrepen zijn schulden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”