scheiding eot en zwangerschap nieuwe partner DRINGENDE VRAAG

triske
Topic Starter

scheiding eot en zwangerschap nieuwe partner DRINGENDE VRAAG

#1 , 08 dec 2006 17:25

hallo,
mijn scheidingspapieren zijn binnen op het gerecht via eot...
nu ben ik zwanger van mijn nieuwe partner, hoe gebeurd dit met achternaam van de papa?
ik heb gehoord dat het kind mijn ex zijn naam zal krijgen,maar als hij papier tekent dat hij de vader niet is, is dat voldoende?
kan ik het kind ook op mijn naam laten zetten?
kan iemand me zo snel mogelijk helpen aub?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 dec 2006 17:35

Is er al een datum voorzien voor de eerste versschijning?
Wanneer is de bevalling voorzien?

scorpioen

triske
Topic Starter

#3 , 08 dec 2006 17:40

Is er al een datum voorzien voor de eerste versschijning?
Wanneer is de bevalling voorzien?

scorpioen
er is nog geen datum bekend voor de eerste verschijning
de bevalling is voorzien voor eind juni

bedankt voor de snelle reactie ik zit vol zenuwen nu...

Reclame

scorpioen

#4 , 08 dec 2006 17:53

Leeft u al feitelijk gescheiden van uw echtgenoot?
Sedert wanneer heb u afzonderlijke adressen?

scorpioen

triske
Topic Starter

#5 , 08 dec 2006 17:57

Leeft u al feitelijk gescheiden van uw echtgenoot?
Sedert wanneer heb u afzonderlijke adressen?

scorpioen
hoe wil u zeggen feitelijk gescheiden?

sinds maart dit jaar hebben we afzonderlijke adressen

scorpioen

#6 , 08 dec 2006 18:23

Art. 315. B.W. bepaalt: Het kind dat geboren is tijdens het huwelijk of binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk, heeft de echtgenoot tot vader.

Maar ...

Ondertussen werd een nieuwe wet goedgekeurd. Deze is nog niet van kracht omdat ze nog niet in het Staatsblad verschenen is. Vermoedelijk zal dit wel het geval zijn tegen uw kind geboren wordt U mag er dus van uitgaan dat u onder de nieuwe wet zal vallen.

Die zegt: ?Art. 316 bis. ? Tenzij de echtgenoten op het tijdstip
van de aangifte van de geboorte een gemeenschappelijke
verklaring afgelegd hebben, is het in artikel 315
bedoelde vermoeden van vaderschap niet meer van
toepassing:
[...]
2? wanneer het kind geboren is meer dan 300 dagen
na de datum waarop de echtgenoten, blijkens het bevolkingsregister,
het vreemdelingenregister of het wachtregister,
op verschillende adressen zijn ingeschreven,
voor zover ze nadien niet opnieuw zijn ingeschreven op
hetzelfde adres"

U zal op het ogenblik van de geboorte al meer dan 300 dagen feitelijk gescheiden zijn (=op andere adressen wonen). Uw man zal niet meer beschouwd worden als de vader van het kind.
De biologische vader kan het kind erkennen (u moet toestemmen). Dit kan gebeuren voor de geboorte en dan krijgt het kind zijn naam. Heeft hij het kind niet erkend voor de geboorte dan krijgt het kind uw naam. Het kan de naam van de biologische vader krijgen als deze later het kind erkend en u daarmee akkoord gaat.

Voor dit alles is geen juridische procedure nodig.

scorpioen

triske
Topic Starter

#7 , 08 dec 2006 18:52

Art. 315. B.W. bepaalt: Het kind dat geboren is tijdens het huwelijk of binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk, heeft de echtgenoot tot vader.

Maar ...

Ondertussen werd een nieuwe wet goedgekeurd. Deze is nog niet van kracht omdat ze nog niet in het Staatsblad verschenen is. Vermoedelijk zal dit wel het geval zijn tegen uw kind geboren wordt U mag er dus van uitgaan dat u onder de nieuwe wet zal vallen.

toepassing:
[...]
hetzelfde adres"

U zal op het ogenblik van de geboorte al meer dan 300 dagen feitelijk gescheiden zijn (=op andere adressen wonen). Uw man zal niet meer beschouwd worden als de vader van het kind.
De biologische vader kan het kind erkennen (u moet toestemmen). Dit kan gebeuren voor de geboorte en dan krijgt het kind zijn naam. Heeft hij het kind niet erkend voor de geboorte dan krijgt het kind uw naam. Het kan de naam van de biologische vader krijgen als deze later het kind erkend en u daarmee akkoord gaat.

scorpioen
scorpioen dank je wel voor het goede nieuws!!!
het is een hele opluchting voor me1

mama van 2 bengels

#8 , 01 mar 2007 10:30

hoi ff een vraagje ik ben sinds 2 maart 2006 uit mijn echtelijk huis vertrokken en ben nu zwanger van mijn huidige vriend,omdat ik toch 365 dagen verhuisd ben zijn we langs geweest op het gemeentehuis om de erkenning van het kind te doen wat blijkt nu dat deze wet niet bestaat???
wat kan ik doen zodat ze op het gemeentehuis me wel geloven in deze kwestie ivm deze wet,want wil ons kind zo graag mijn vriend zijnnaam geven.want wat moet ik doen indien de erkenning er niet komt,hoe moet dit kindje dan aangegeven worden en kan ik mijn achternaam gebruiken?welke papieren moet ik dan invullen en op naam zetten van mijn exman of al haar nieuwe achternaam geven?wie kan me helpen?dank jullie wel

Maar ...

toepassing:
[...]
hetzelfde adres"

scorpioen
scorpioen dank je wel voor het goede nieuws!!!
het is een hele opluchting voor me1
liefde is blind en volg je blindeloos

scorpioen

#9 , 01 mar 2007 14:34

De wet van 1 juli 2006 tot wijziging van de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek met betrekking tot het vaststellen van de afstamming en de gevolgen ervan verscheen in het Belgisch Staatsblad van 29 december 2006, editie 6.

De wet treedt echter pas in werking op 1 juli 2007: zie art. 373 van de Wet van 27 december 2006 houdende diverse bepalingen (B.S. 28 december 2006).

Ik was dus iets te optimistisch. Dacht dat de wet vroeger in werking zou treden (wat ook de oorspronkelijke bedoeling was, de wet bepaalde geen datum van in werking treding en dan is dat de tiende dag na publicatie).

Blijft dus de mogelijkheid voor de biologische vader om het kind te erkennen mits machtiging van de rechtbank:

Art. 320. <W> Wanneer het vaderschap dat vaststaat krachtens artikel 315 of 317 niet bevestigd wordt door het bezit van staat, kan het kind met machtiging van de rechtbank van eerste aanleg van zijn woonplaats, worden erkend door een andere man dan de echtgenoot :
[...]
4? (ingeval het kind geboren is meer dan 300 dagen na de datum van de feitelijke scheiding wanneer de echtscheiding is uitgesproken krachtens de artikelen 229, 231 of 232.) <W>

scorpioen

Terug naar “Echtscheiding”