personenbelasting deel 2

K0ZZM0
Topic Starter

personenbelasting deel 2

#1 , 19 jun 2011 15:09

ik heb een bijberoep waar ik maar een 400euro mee verdient heb maar ik betaalde sociale bijdrage van een 70 euro per kwartaal,

moet ik die 400euro in vak 1650 invullen? welke kosten kan ik in 1657 inbrengen?
in welk vak moet ik de socaile bijdrage invullen? men heeft mij gezegd dat ik dat ook kan inbrengen...

kan ik voor een 1000 euro per jaar niet beter mijn btw nummer opzeggen? mag ik dan reclame maken en mijn verdiensten niet gewoon in deel 2 zetten ipv van al die rompslomp als je btw nummer hebt enzo?

zijn er nog velden die ik verplicht moet invullen of is dit voldoende?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gebruiker

#2 , 20 jun 2011 14:43

ik heb een bijberoep waar ik maar een 400euro mee verdient heb maar ik betaalde sociale bijdrage van een 70 euro per kwartaal,

moet ik die 400euro in vak 1650 invullen? welke kosten kan ik in 1657 inbrengen?
in welk vak moet ik de socaile bijdrage invullen? men heeft mij gezegd dat ik dat ook kan inbrengen...

kan ik voor een 1000 euro per jaar niet beter mijn btw nummer opzeggen? mag ik dan reclame maken en mijn verdiensten niet gewoon in deel 2 zetten ipv van al die rompslomp als je btw nummer hebt enzo?

zijn er nog velden die ik verplicht moet invullen of is dit voldoende?
Heb je een loon/weddetrekkende bezigheid of ben je gehuwd?

Gelet op die 70 euro ben je aangesloten bij een kas voor zelfstandigen in bijberoep. Hier betaal je bijdragen volgens je inkomsten. Was 2010 je startjaar als zelfstandige? vraag dan je voorschotten van deze bijdragen van 70 euro terug. Want met 1.000 euro belastbaar is je verschuldige bijdrage 0 euro. Wel voor 2010 je betaalde bijdragen in aftrek brengen in je deel 2 (zelfs al krijg je ze in 2011 terugbetaald).

Geen BTW nummer? dan zou je normaal gezien 'frauderen'.

Behoud je BTW nummer en doe verder zoals je bezig bent.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

K0ZZM0
Topic Starter

#3 , 22 jun 2011 11:56

ik heb ook een aanslag biljet ontvangen provinciebelasting van 115euro voor 1m2 die ik gebruik voor mijn bijberoep... kan ik dat ingeven zoja waar? ook in het kosten vak?

als ik u goed begrijp dan als ik geen 1000 euro per jaar verdien, zou ik geen sociale bijdrage meer moeten betalen? of wel en storten ze dat dan altijd terug?

Reclame

gebruiker

#4 , 24 jun 2011 13:13

als ik u goed begrijp dan als ik geen 1000 euro per jaar verdien, zou ik geen sociale bijdrage meer moeten betalen? of wel en storten ze dat dan altijd terug?

Iets technisch antwoord is hier nodig.

Als u beginnende zelfstandige bent, kent het sociaal verzekeringsfonds uw nettoberoepsinkomen nog niet en betaalt u voorlopige bijdragen, berekend op een forfaitair geschat inkomen van 12.129,76 euro.

Twee jaar later deelt de fiscus uw beroepsinkomen mee aan het sociaal verzekeringsfonds. Van dat moment betaal je kwartaalbijdragen berekent op je inkomen van 3 jaar terug.

Als zelfstandige moet je aansluiten bij een Sociale Verzekeringsfonds voor Zelfstandigen. Hierbij heb je de keuze je aan te sluiten in hoofdberoep (met MINIMUM effectief te betalen bijdragen) of in bijberoep (hier wordt je bijdrage berekent op je effectief pensioen). Aansluiting in bijberoep kan je enkel indien je kan terugvallen op een ander bestaand sociaal verzekeringssysteem, in het kort 3 mogelijkheden:
1. je bent werkzaam als werknemer (méér dan 50% in tijdsbesteding)
2. je bent gehuwd en je echtgenote heeft een eigen sociaal verzekeringssysteem (vb zij is werknemer en jij niet)
3. als student

Terug in het kort geef ik je hierbij wat er verder gebeurt (in het geval dat je in bijberoep aangesloten bent):

Als uw sociaal verzekeringsfonds via de fiscus op de hoogte wordt gebracht (2/3 jaar later dus) van uw definitieve inkomsten worden uw bijdragen definitief berekend. Er zijn dan twee mogelijkheden:
Als uw beroepsinkomen lager is dan 1 341,96 euro worden de voorlopige bijdragen terugbetaald.
Als uw beroepsinkomen hoger is dan 1 341,95 euro, moet u bijbetalen.

Terug in het geval dat je aangesloten bent in bijberoep én het feit dat je gestorte bijdragen voorlopige bijdragen zijn dan kan je aan je sociaal verzekeringsfonds vragen je deze terug te storten (als je inkomen beneden deze 1.341,96 euro ligt).

Ik vermoed dat je zal aangesloten zijn in hoofdberoep (niet wetend wat er mogelijk was eventueel). Je kan steeds je aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds wijzigen naar bijberoep (situatie je bent aangesloten in) of omgekeerde hoofdberoep.

Als iets je niet totaal zeker is, eventueel nadat je telefonisch contact opgenomen hebt met je sociaal verzekeringsfonds (bij voorkeur), vraag maar verder.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

dako

#5 , 24 jun 2011 14:47

En ivm je BTW-vraag:

Als je werkelijk maar 400€ omzet hebt lijkt het mij al straf dat je BTW-plichtig bent. Of bedoel je 400€ "overhouden" en verdien je in bijberoep 10400€-10000€ kosten? Vul je per kwartaal een BTW-aangifte in, en kan je je BTW aftrekken?

-Indien ja sta je inderdaag geregistreerd als BTW-plichtige en kan je, als je omzet lager is dan ongeveer 5500€ opteren voor een vrijstellingsregeling. Deze kan je aanvragen bij de BTW-administratie, moet je geen BTW meer rekenen, geen BTW-aangiftes meer doen, maar kan je de aangerekende BTW ook niet meer aftrekken

-Indien nee: je geniet al van deze vrijstellingsregeling en normaal heb je geen voor/nadeel/kosten aan dit BTW-nummer nu.

Als je zelfstandige activiteit uitoefend moet je je toch inschrijven bij de KBO, daar krijg je je ondernemingsnummer, welk ook je BTW-nummer is als je BTW-plichtig bent. KBO nummer heb je steeds nodig, anders ben je niet in orde.

Trouwens als je je inkomsten gaat invullen in 1650-1657 val je onder het vak van de baten (= vrije beroepers, dokters, advocaten,...) en ben je in veel gevallen al niet BTW-plichtig. Als je gewoon een ander (handels)activiteit hebt moet je alles aangeven in vak XVII: Winst in codes 1600+1606. je betaalde sociale bijdragen en provinciebelasting mag je ook bij invullen in vak 1606(wel zorgen dat je het bedrag hebt dat op het attest van de betaalde sociale bijdragen staat)

gebruiker

#6 , 24 jun 2011 15:04

En ivm je BTW-vraag:

-Indien ja sta je inderdaag geregistreerd als BTW-plichtige en kan je, als je omzet lager is dan ongeveer 5500€ opteren voor een vrijstellingsregeling. Deze kan je aanvragen bij de BTW-administratie, moet je geen BTW meer rekenen, geen BTW-aangiftes meer doen, maar kan je de aangerekende BTW ook niet meer aftrekken

-Indien nee: je geniet al van deze vrijstellingsregeling en normaal heb je geen voor/nadeel/kosten aan dit BTW-nummer nu.
Wel op te letten met het wijzigen van je BTW regime naar de vrijstellingsregeling!!!

Indien je bijvoorbeeld de vorige jaren een investering deed (vb aankoop van een wagen of verbouwingskosten aan je woning waarbij je een deel van je BTW recupereerde) dan zal je bij overgang naar de vrijstellingsregeling een herziening krijgen van die afgetrokken BTW.

Die herziening gebeurt als volgt: als je een wagen aanschafte of machines/computer en wat al meer dan heb je gedurende 5 jaar vanaf het jaar van aankoop (én van recuperatie BTW van het deel beroepsgebruik ervan) voor alle jaren dat je niet in het normale BTW regime zit x/5de dienen terug te geven. Vb je kocht een wagen waarvoor de 50% van de betaalde BTW recupereerde - vb totaalprijs 12.100 euro en 1.050 euro gerecupereerd - en die aankoop gebeurde 2 jaar terug dan zal je (5 jaar periode - 2 jaar verlopen) = 3 jaar of 3/5 van het afgetrokken BTW bedrag dienen terug te storten. Voor aftrek van BTW bij het bouwen of het aankopen van een woning onder het BTW regime of voor verbouwingswerken waarvoor je een deel van de aangerekende BTW voor beroepsmatig gebruik recupereerde, daar is die herzieningsperiode zelfs 15 jaar ! Maw voor alle jaren sinds de recuperatie van BTW met betrekking tot een gebouw (woning, kantoor, appartement, ...) zal je voor elk jaar dat dit nog geen 15 jaar geleden was x/15de moeten terugbetalen.

Vb aankoop gebouw met 25% beroepsgebruik, betaalde som was 121.000 euro en je hebt dus 5.250 euro aan BTW gerecupereerd, en die recuperatie van BTW gebeurde 2 jaar terug, dan zal je (15 jaar - verlopen 2 jaar) = 13 jaar of 13/15 van die 5.250 euro aan BTW moeten terugbetalen.

Dit zijn verrassingen waar meestal niet aan gedacht wordt als er (later) gedacht wordt over wijziging Btw naar vrijstellingsregeling...

Op te passen als je in die situatie verkeert, tenzij je het nu weet en je het berekende bedrag zonder problemen wil en kan terugbetalen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”