als ik u goed begrijp dan als ik geen 1000 euro per jaar verdien, zou ik geen sociale bijdrage meer moeten betalen? of wel en storten ze dat dan altijd terug?
Iets technisch antwoord is hier nodig.
Als u beginnende zelfstandige bent, kent het sociaal verzekeringsfonds uw nettoberoepsinkomen nog niet en betaalt u voorlopige bijdragen, berekend op een forfaitair geschat inkomen van 12.129,76 euro.
Twee jaar later deelt de fiscus uw beroepsinkomen mee aan het sociaal verzekeringsfonds. Van dat moment betaal je kwartaalbijdragen berekent op je inkomen van 3 jaar terug.
Als zelfstandige moet je aansluiten bij een Sociale Verzekeringsfonds voor Zelfstandigen. Hierbij heb je de keuze je aan te sluiten in hoofdberoep (met MINIMUM effectief te betalen bijdragen) of in bijberoep (hier wordt je bijdrage berekent op je effectief pensioen). Aansluiting in bijberoep kan je enkel indien je kan terugvallen op een ander bestaand sociaal verzekeringssysteem, in het kort 3 mogelijkheden:
1. je bent werkzaam als werknemer (méér dan 50% in tijdsbesteding)
2. je bent gehuwd en je echtgenote heeft een eigen sociaal verzekeringssysteem (vb zij is werknemer en jij niet)
3. als student
Terug in het kort geef ik je hierbij wat er verder gebeurt (in het geval dat je in bijberoep aangesloten bent):
Als uw sociaal verzekeringsfonds via de fiscus op de hoogte wordt gebracht (2/3 jaar later dus) van uw definitieve inkomsten worden uw bijdragen definitief berekend. Er zijn dan twee mogelijkheden:
Als uw beroepsinkomen lager is dan 1 341,96 euro worden de voorlopige bijdragen terugbetaald.
Als uw beroepsinkomen hoger is dan 1 341,95 euro, moet u bijbetalen.
Terug in het geval dat je aangesloten bent in bijberoep én het feit dat je gestorte bijdragen voorlopige bijdragen zijn dan kan je aan je sociaal verzekeringsfonds vragen je deze terug te storten (als je inkomen beneden deze 1.341,96 euro ligt).
Ik vermoed dat je zal aangesloten zijn in hoofdberoep (niet wetend wat er mogelijk was eventueel). Je kan steeds je aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds wijzigen naar bijberoep (situatie je bent aangesloten in) of omgekeerde hoofdberoep.
Als iets je niet totaal zeker is, eventueel nadat je telefonisch contact opgenomen hebt met je sociaal verzekeringsfonds (bij voorkeur), vraag maar verder.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)